vid tidigare fönster montage har utsidan fönstret tejpats med vanlig grön tät t flex tejp med samma tejp på insidan, blev nu på senare tid tillsagd att det ska svara t flex outdoor tejp (svart) på utsidan och en svin dyr Siga tejp på insidan under smyg.
Någon som vet om detta värkligen är nödvändigt eller räcker det fortfarande bara att tejpa in och utvisa med vanlig tät t flex?
Någon som vet om detta värkligen är nödvändigt eller räcker det fortfarande bara att tejpa in och utvisa med vanlig tät t flex?
Värkar finnas många tejp sorter men har förstått att ute tejpen ska hålla samma funktion som vind duken enkelt förklarat medans inner tejpen helt enkelt funkar som ångspärr (plast) har jag fel?
Den sitter där för att hindra det vatten som tar sig in att ta sig in längre i känsliga delar av konstruktionen samt att den ska leda ut vattnet utanför stomskyddet. Man kan i stort sett utgå från att det kommer tränga in vatten i fönsteranslutningen.A Albin Bryngelsson skrev:
ja det kan det vara värt att ha, betyl tejp har jag använt mig av innan men segt att köpa en hel rulle då jag vet med mig att dom kostar en del dom där för 1 fönster
Kollade upp detta för ett tag sedan ordentligt. Har tyvärr inte kvar länk/info, men följande gällde :
Insida tejpas med helt tät Tejp mot plast/klimatskal.
Utsida tejpas antingen med helt tät tejp på sidorna och I överkant och då lämnas öppning/spalt I nederkant.
Alternativt så används tejp som släpper igenom viss fukt (typ ångbroms) och man tejpar då runt hela fönstret.
Såklart kan olika tillverkare av fönster/tejp etc rekommendera den ena eller andra lösningen eller kanske något annat.
Iallafall så är grundtanken att man på insidan har ett helt tätt klimatskal, men att man på utsidan vill skydda mot inträngande fukt/vatten, men ändå tillåta ev. vatten/fukt som trängt in att kunna komma ut.
Tror någon av de större leverantörerna av tejp (som då hade bägge varianter I sitt sortiment) hade en bra pdf som beskrev det jag skrev ovan.
Insida tejpas med helt tät Tejp mot plast/klimatskal.
Utsida tejpas antingen med helt tät tejp på sidorna och I överkant och då lämnas öppning/spalt I nederkant.
Alternativt så används tejp som släpper igenom viss fukt (typ ångbroms) och man tejpar då runt hela fönstret.
Såklart kan olika tillverkare av fönster/tejp etc rekommendera den ena eller andra lösningen eller kanske något annat.
Iallafall så är grundtanken att man på insidan har ett helt tätt klimatskal, men att man på utsidan vill skydda mot inträngande fukt/vatten, men ändå tillåta ev. vatten/fukt som trängt in att kunna komma ut.
Tror någon av de större leverantörerna av tejp (som då hade bägge varianter I sitt sortiment) hade en bra pdf som beskrev det jag skrev ovan.
Klicka här för att svara