Nissens
Superkewl Superkewl skrev:
Ingen av grannarna som fixat i trädgården? Sist det hände mig var det att jag råkade skicka en sten med röjsågen.. ser lite ut som att utgår ifrån vänster sida mellan mitten och högst upp.

Det kan du garanterat ta på hemförsäkringen men brukar inte va så dyrt att lösa själv (mvh någon som gjort det 3 ggr)
Hur skulle den komma åt endast den innersta rutan tänker du?

*väldigt nyfiken*

Den bilden säger mig det som du själv säger har kommit fram till.
Där är 2 "bitar" mitt emot varandra som glaset har spruckit utifrån. Sprickan har sen fortplanantat sig därifrån.

Antingen har glaset blivit påverkat av något där, fågel, luftgevär, slag, sol eller liknande.
eller så har härdningen gått fel och den självexploderade om det inte går att se något märke där.

F fikonstina skrev:
Endast tvåglas. Här är en bild närmare "epicentrum" men det syns kanske inte så bra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Den bilden säger mig det som du själv säger har kommit fram till.
Där är 2 "bitar" mitt emot varandra som glaset har spruckit utifrån. Sprickan har sen fortplanantat sig därifrån.

Antingen har glaset blivit påverkat av något där, fågel, luftgevär, slag, sol eller liknande.
eller så har härdningen gått fel och den självexploderade om det inte går att se något märke där.
Jo, jag trodde först fågel innan jag såg att det var innersta rutan som gått sönder. Härdningen verkar ju hållit i 18 år men enda påverkan var ju solen då, den strålade på bra i fredags. Inget annat inomhus utom ett slag eller något annat för mer än två år sedan då.

kanske någon gammal skada som inte synts ordentligt ( en bilruta kan ju spricka mer efter ett stenskott när den blr varm eller kall.)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en stor ruta som gick åt skogen. Huset var förhållandevis nybyggt och orsaken sas vara spänningar i glaset. Ingen yttre åverkan.

Trygg Hansa godkände det som skada. Offerten från glasmästaren är på ca 13 500 kr.
minus 1800 kr i självrisk och minus 2 % åldersavdrag per påbörjat år avräknat de första 10 åren.
Fönstret är från 2008 så 2018-2026 är 9 år gånger 2 % blir då 18 % bort

Så om AI räknat rätt och jag förstått det hela rätt så får vi betala 4230 för fönstret.

Vi hade planer på att installera en kamin i köket (öppen planlösning), men "Elda" experten gillade inte platsen pga rör, vind, tak osv.

Han tyckte framför de stora panoramafönstret i vardagsrums delen.
Om solen kan spränga ett fönster så här så skulle jag ju vara livrädd att elda framför en ruta.
Så nu blir det ingen kamin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.