Kom hem i fredags till detta. Ingen var hemma när det hände och det trasiga är på insidan. Vi ringde en glasmästare som kom och tog ned det trasiga men del ramlar små glasbitar från kanterna hela tiden. Han avrådde från att tejpa eftersom det blir svårt att få bort tejpresterna.

Väntar på offert nu, hela kassetten måste bytas.

Tror ni detta kan gå på Trygg Hansa hemförsäkring? Fönstret är från 2008.

• IMG_5118.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bild på "sprickan"

• Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ta en bild på "sprickan"
Det är inte en spricka, utan hela rutan har gått i "miljoner" bitar, syns på bilden i första inlägget.

• Gilla
fikonstina
  • Laddar…
Om det kan gå på försäkringen eller inte kan bero på vilken version av försäkring ni har,
https://www.trygghansa.se/forsakringar/hemforsakring/villaforsakring

Sen är det åldersavdrag samt självrisk.

Ta kontakt med försäkringsbolaget och prata med dom.
Ni behöver inte använda försäljningen fastän ni tagit kontakt med försäkringsbolaget.

Ser ut som att det är en punkt i den blåa ringen som är centrum för skadan,
958987-b24ae43f1ebd0dc543b0ab4dac7040f7.jpg
Skapa konto

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ingen av grannarna som fixat i trädgården? Sist det hände mig var det att jag råkade skicka en sten med röjsågen.. ser lite ut som att utgår ifrån vänster sida mellan mitten och högst upp.

Det kan du garanterat ta på hemförsäkringen men brukar inte va så dyrt att lösa själv (mvh någon som gjort det 3 ggr)

• Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Superkewl Superkewl skrev:
Ingen av grannarna som fixat i trädgården? Sist det hände mig var det att jag råkade skicka en sten med röjsågen.. ser lite ut som att utgår ifrån vänster sida mellan mitten och högst upp.

Det kan du garanterat ta på hemförsäkringen men brukar inte va så dyrt att lösa själv (mvh någon som gjort det 3 ggr)
Fast det är ju det innersta glaset som har gått åt pipan, vilket TS så fint redogör för i trådens första inlägg.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
G
Är det yttre glaset 100% oskatt då? Det kan ju vara svårt att se med glas-mosaik som bakgrund.

Edit / Men det borde ju glasmästaren ha sett i så fall.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G Gooli skrev:
Är det yttre glaset 100% oskatt då? Det kan ju vara svårt att se med glas-mosaik som bakgrund.

Edit / Men det borde ju glasmästaren ha sett i så fall.
Glasmästaren rev ju ner det trasiga glaset så det vore ju närmast otroligt att man skulle ha missat att även övriga glas var trasiga.

Yttre rutan är inte påverkad alls. Trodde vid första anblicken en fågelkrock. Inga grannar i närheten.

Det ser ut som ett 2 glas fönster och du säger att det var insidan som gick sönder.
Går det att få bild på den blå ringen?
Är det 3glas och det glaset i mitten som gått sönder?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det ser ut som ett 2 glas fönster och du säger att det var insidan som gick sönder.
Går det att få bild på den blå ringen?
Är det 3glas och det glaset i mitten som gått sönder?
Endast tvåglas. Här är en bild närmare "epicentrum" men det syns kanske inte så bra.

• IMG_5120.jpeg
    Skapa konto
Hur gammal är dörren?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur gammal är dörren?
Jag uppfattar det som att hela fönsterdörren (pardörr+karm) är från 2008.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag uppfattar det som att hela fönsterdörren (pardörr+karm) är från 2008.
Stämmer! 2008 byggdes huset. Vi flyttade hit för två år sedan.

Sorry läste inte ordentligt. Det kan vara spänningar i glas som gör att dom spricker men i ditt fall spelar det ingen roll eftersom dom är för gamla för eventuell garanti vilket brukar vara 10år på glas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.