Matti_75 Matti_75 skrev:
Men snälla ni sluta krångla till allt. Det går mycket fortare och enklare att tejpa än att först trycka in bottningslist för att sedan foga springan. Det är inte 100% korrekt men i ett gammalt hus finns det värre felaktigheter än så.
Är inte frågan i rubriken om det SKA tejpas? Att det går att tejpa trots att det sannolikt är bättre att foga tror jag nu är helt klargjort.

J
Skulle aldrig tejpat i detta läget utan mjukfog är det rätta!

J Jansson69 skrev:
På vilket sätt?

J Jansson69 skrev:
Varför?

J
Matti_75 Matti_75 skrev:
På vilket sätt?
Korssektion av dörrkonstruktion med detaljer om foderlist, smygbräda, bottningslist, drev, och fogmassa. Illustrerar insida och utsida av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför?
För att det är billigare och enklare dessutom om du tejpar utanpå skivan så blir det inte tätt utan mjukfogen ansluter till plasten innanför skivan..

Ja jag vet att man skall göra så men i TS fall vet han inte ens om det finns någon plast. Om han nu skall mjukfoga så måste han foga minst 15 mm tjockt för att komma innanför den eventuella plasten. Tejp duger alldeles utmärkt i detta fall och många andra och det är en godkänd lösning även vid nyproduktion. Dessutom är det lättare att få tejpen tät jämfört med att foga.

J
Om ingen plast finns så spara in tejpningen är mitt råd!

J Jansson69 skrev:
Tejpen stoppar eventuellt drag då drev inte är lufttätt.

J Jansson69 skrev:
Enl TS finns det plast i väggen.

J
F fribygg skrev:
Enl TS finns det plast i väggen.
Jag vet men svarade Matti då han beskrev det annorlunda!

Matti_75 Matti_75 skrev:
Tejpen stoppar eventuellt drag då drev inte är lufttätt.
Mjukfog stoppar drag och tätar mot plasten i väggen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja jag vet att man skall göra så men i TS fall vet han inte ens om det finns någon plast.
K Knalle10 skrev:
Ja det är plast i väggen men det finns många skruvhål i väggarna och dom nya fönsterna är inte täta på något sätt mot plasten
Att TS har plast i väggen är ju helt klargjort.

Det "rätta" är ju bottningslist o mjukfog vilket blir bra.
Alternativt finns det plastat drev att klra med från insidan vilket ska funka bra. Har du redan drevat klart och det går att tejpa springan så att det sitter ordentligt så funkar det tillräckligt bra.
Hur såg det ut från början? När jag bytte mina 70 talare så fanns det ingen ångspärr eller plast öht och min tejp var betydligt bättre än vad som fanns från början.
Ändrar man så att man isolerar väsentligt mer än tidigare får man tänka till med diffspärren men så blir det ju inte om man byter ett fönster.

Oj blev en stor debatt om tapen. Ska försöka förklara enkelt igen gipsvägg och fönster ligger i liv med 15 mm springa emellan som är drevad med isolering. Ja det finns plast i väggarna men den tätar inte mot fönstren.
Någon tipsade mig att jag bör tejpa utrymmet på 15mm mellan gipsvägg och fönsterkarm med ångtät tape innan jag säter foder invändigt i huset alltså. Tror inte jag kan förklara bättre än så samt ytterligare en bild.

• Gipsvägg och fönsterkarm med synlig isolering i springa, oisolerat område väntar på ångtät tejp före installation av inomhusfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.