2 632 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Fönster skall det tejpas ?
Är inte frågan i rubriken om det SKA tejpas? Att det går att tejpa trots att det sannolikt är bättre att foga tror jag nu är helt klargjort.Matti_75 skrev:
Ja jag vet att man skall göra så men i TS fall vet han inte ens om det finns någon plast. Om han nu skall mjukfoga så måste han foga minst 15 mm tjockt för att komma innanför den eventuella plasten. Tejp duger alldeles utmärkt i detta fall och många andra och det är en godkänd lösning även vid nyproduktion. Dessutom är det lättare att få tejpen tät jämfört med att foga.
Det "rätta" är ju bottningslist o mjukfog vilket blir bra.
Alternativt finns det plastat drev att klra med från insidan vilket ska funka bra. Har du redan drevat klart och det går att tejpa springan så att det sitter ordentligt så funkar det tillräckligt bra.
Hur såg det ut från början? När jag bytte mina 70 talare så fanns det ingen ångspärr eller plast öht och min tejp var betydligt bättre än vad som fanns från början.
Ändrar man så att man isolerar väsentligt mer än tidigare får man tänka till med diffspärren men så blir det ju inte om man byter ett fönster.
Alternativt finns det plastat drev att klra med från insidan vilket ska funka bra. Har du redan drevat klart och det går att tejpa springan så att det sitter ordentligt så funkar det tillräckligt bra.
Hur såg det ut från början? När jag bytte mina 70 talare så fanns det ingen ångspärr eller plast öht och min tejp var betydligt bättre än vad som fanns från början.
Ändrar man så att man isolerar väsentligt mer än tidigare får man tänka till med diffspärren men så blir det ju inte om man byter ett fönster.
Oj blev en stor debatt om tapen. Ska försöka förklara enkelt igen gipsvägg och fönster ligger i liv med 15 mm springa emellan som är drevad med isolering. Ja det finns plast i väggarna men den tätar inte mot fönstren.
Någon tipsade mig att jag bör tejpa utrymmet på 15mm mellan gipsvägg och fönsterkarm med ångtät tape innan jag säter foder invändigt i huset alltså. Tror inte jag kan förklara bättre än så samt ytterligare en bild.
Någon tipsade mig att jag bör tejpa utrymmet på 15mm mellan gipsvägg och fönsterkarm med ångtät tape innan jag säter foder invändigt i huset alltså. Tror inte jag kan förklara bättre än så samt ytterligare en bild.