Bytt till nya fönster u 70tals-villa.
Innan jag sätter invändigt fönsterfoder, bör man tejpa springan mellan gipsvägg och fönsterkarm med ångtät tape?
Någon som vet?
Tacksam för tips, se bilden

• En nyinstallerad fönsterkarm i en 70-talsvilla med synlig glipa mellan gipsvägg och fönster, utomhus syns träd genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ångspärr/ plast i väggen?

Ja det skadar aldrig. Framförallt blir det lufttätt

F fribygg skrev:
Har du ångspärr/ plast i väggen?
Ja det är plast i väggen men det finns många skruvhål i väggarna och dom nya fönsterna är inte täta på något sätt mot plasten

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det skadar aldrig. Framförallt blir det lufttätt
Ok tack

K Knalle10 skrev:
Ja det är plast i väggen men det finns många skruvhål i väggarna och dom nya fönsterna är inte täta på något sätt mot plasten
Jag tänker att det kanske är lättare att få tätt med latexfog när väggen redan är skivad.

F fribygg skrev:
Jag tänker att det kanske är lättare att få tätt med latexfog när väggen redan är skivad.
Men springan mellan gips och fönster är minst 15 mm det är väl lite svårt att foga med latex

K Knalle10 skrev:
Men springan mellan gips och fönster är minst 15 mm det är väl lite svårt att foga med latex
Är det inte i princip omöjligt att tejpa plasten i väggen mot fönsterkarmen då väggen redan är skivad?

J
K Knalle10 skrev:
Mjukfog lämpar sig här, tejp är ingett i detta läget..

Alltså jag har bytt fönster på ett hus från 70 talet. Så självklart är det gipsskivor på väggen. Men det är en springa på 15 mm som jag drevat med isolering. Frågan är om man bör tejp över springan innan jag sätter dit invändiga foderbrädor?

Tejpa på.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
J
K Knalle10 skrev:
Alltså jag har bytt fönster på ett hus från 70 talet. Så självklart är det gipsskivor på väggen. Men det är en springa på 15 mm som jag drevat med isolering. Frågan är om man bör tejp över springan innan jag sätter dit invändiga foderbrädor?
Mycket enklare och billigare att mjukfoga den springan om 15mm..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Knalle10 skrev:
På självklart är det gipsskivor på väggen.
På sjuttiotals hus är det ofta spånskiva på väggarna men oavsett om det är gips eller spån kan du ju inte tejpa plasten i väggen mot fönsterkarmen.

J
F fribygg skrev:
På sjuttiotals hus är det ofta spånskiva på väggarna men oavsett om det är gips eller spån kan du ju inte tejpa plasten i väggen mot fönsterkarmen.
Det finns nya hus med spånskiva, var i ett Älvsbyhus där var alla väggar klädda med spånskiva har för mig att det var byggt kring 2020!

Men snälla ni sluta krångla till allt. Det går mycket fortare och enklare att tejpa än att först trycka in bottningslist för att sedan foga springan. Det är inte 100% korrekt men i ett gammalt hus finns det värre felaktigheter än så.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.