Linoljebaserat skulle jag ha valt.

Rå kallpressad linolja tränger in även i fuktigt trä, och fukten minskar när den ersätts.
Därefter linolje-spackel, om det saknas trä, innan linoljefärg. Undvik moderna polymerer.
Det går ju även att ta bort gammalt murket trä i karmen, och laska i nytt bra trä, om det är lite större defekter som är åtkomliga för det.

Har fixat 60-tals fönster så för 20 år sedan, men även målat flyttade 40-tals fönster så, sedan mer än 30 år.

Det ser ju inte så illa ut på dina bilder, så låt inte en fuktmätning nu vara enda faktorn till beslut. Ta chansen att skjuta på totalt byte av fönster ett par decennier framåt.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag använde skruv till alla mina vanliga fönsterbleck men satte också en mjuk oljebaserad utefog som inte härdar mellan plåt och trä innan jag skruvade dit. Det är helt tätt fortfarande efter 20 år.

• Gilla
KennyRogers
  • Laddar…
Det är ju ingen katastrof om du om 5 år måste byta fönster då, fukt/röta nu är inte en galopperande katastrof, men något att ha koll på.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Linoljebaserat skulle jag ha valt.

Rå kallpressad linolja tränger in även i fuktigt trä, och fukten minskar när den ersätts.
Därefter linolje-spackel, om det saknas trä, innan linoljefärg. Undvik moderna polymerer.
Det går ju även att ta bort gammalt murket trä i karmen, och laska i nytt bra trä, om det är lite större defekter som är åtkomliga för det.

Har fixat 60-tals fönster så för 20 år sedan, men även målat flyttade 40-tals fönster så, sedan mer än 30 år.

Det ser ju inte så illa ut på dina bilder, så låt inte en fuktmätning nu vara enda faktorn till beslut. Ta chansen att skjuta på totalt byte av fönster ett par decennier framåt.
Tack,

Vad tror du om vilken fuktkvot trät bör nå innan man påbörjar grundolja och målning?

Får jag 5 år innan fönsterbyte är jag helnöjd.

det jag är mest orolig över är riskerna med att avvakta säg 5 pr och hoppas det håller efter lite behandling nu. Rötat trä i karmen, om rötan gått djupare - vad kan det orsaka för problem på anslutna konstruktioner?

Mvh

Fuktkvot vet jag inget om, men riskerna för resten av huset är väl minimala.

I värsta fall får man väl byta fönster om det är för illa, men rå linolja går in i trä, och tränger ut fukt.
Jag nyttjar den effekten, inte minst i träbåten.
Men det är ju endast problem för fönstret, om det är problem, inte huset.

Stort tack för alla svar. Det lutar åt att dessa två fönster får testa linoljebaserat på karmen

Det blirnför mycket jobb att renskrapa alla karmar och fönster och byta, så övriga friska delar tänker jag fortsätta med plastfärger.

Men har även några altantrösklar som har underhållsbehov. Då är frågan om.man ska satsa på linolja där med 20260720_182534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tillbaka till fönstren

Hur hade ni hanterat de delar där jag redan karvat/hackat ur en del rötat trä i hörnen?
Hade ni fyllt dessa med linoljespackel? Jag tänker också att man borde byta det vertikalt stående fodren också, blir lättare att komma åt och laga om jag tar bort fodren, sen sätta dit friska nya foder med ordentligt målat ändträ bör hjälpa att hålla fukt borta från karmen
20260728_103253.jpg
Skapa konto
20260728_103240.jpg
Skapa konto
20260728_104014.jpg
Skapa konto

Jag hade oljat nu på en gång, spacklat med linoljekitt eller rubinol till helgen och målat direkt efteråt med linoljefärg

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
K KennyRogers skrev:
Hade ni fyllt dessa med linoljespackel?
Jag hade inte köpt speciellt linoljespackel utan bara fyllt med vanligt linoljekitt. ( Jag föredrar Dana 683, men Riksantikvarieämbetet förordar Illbruck 110 vilket du lätt köper i forumshoppen eller på tex Jem&Fix)

• Gilla
FG
  • Laddar…
Bara ett par tillägg om orsak och verkan:

Söderfönster är alltid de värst utsatta. Solen och värmen får trä att röra sig extra mkt, (även plåt), vilket skapar sprickor och springor mellan olika trädelar och i själva träet. Dessa rörelser, som kan vara ganska häftiga, får förr eller senare färgen att spricka och/eller släppa också. Då föreligger perfekta förutsättningar för röta.
Därför är dessa fönster värst ankomna.

I hörnen där rötan finns - det är den svagaste punkten för fönster. det är ett möte/hörn av karmbottenstycke, stående fönsterkarmdel, fönsterbleck och stående fönsterfoder. Där kommer floder av vatten rinnande, och att lyckas få hörnet helt 100% vattentätt (även när det blåser) är i det närmaste omöjligt. Särskilt i kombination med materialrörelser pga temp- & fuktvariationer utomhus (årstider & väder). Därför måste fönster vara tillverkade av det mest fukttåliga virke som finns. Det har man vetat i 100-tals år, men efter 2:a världskriget fick vi teknisk hybris, och hävdvunna erfarenheter ansågs omoderna, (och därför värdelösa).

Nå, det klassiska sättet att fuktsäkra ändträ är att pensla på lager efter lager av rå linolja under en lång och varm dag, och avsluta med ett lager kokt linolja, eller två, eller tre. Dvs, pensla på ett lager, vänta tills oljan sugits in i träet, pensla på nästa lager osv ända tills träet är mättat och inte suger in mer. Då torkar man bort den överflödiga råa linoljan och lägger på ett lager av den kokta. Den kokta linoljan driver den råa inåt i träet och förseglar den där när den härdar. (Rå linolja dunstar annars bort med tiden.) När väl ett lager kokt linolja härdat är träet förseglat och oavsett hur många ytterligare färglager eller behandlingar som görs så kan det inte tränga in i ändträet. Det är därför det är så viktigt med att inte lägga på kokt linolja eller linoljefärg innan träet är mättat på riktigt. Det tar tid för rå linolja att sugas in i träet. Det är därför en lång varm dag behövs.
(Metoden finns utförligare beskriven i boken Målning och träskydd, ISBN 91-534-1766-6, av konservator NKF och målare Pontus Tunander.)

Kinesisk Tungolja lär vara bra, dvs fullt i klass med rå linolja, men huruvida den fungerar bra ihop med linoljeprodukter i övrigt är okänt. För mig känns det som att gå över ån efter vatten.

Lyckas du stoppa regnvattnet (100%) att nå hörnen så kan de leva 100 år till. :)

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hade inte köpt speciellt linoljespackel utan bara fyllt med vanligt linoljekitt. ( Jag föredrar Dana 683, men Riksantikvarieämbetet förordar Illbruck 110 vilket du lätt köper i forumshoppen eller på tex Jem&Fix)
Kul att lära sig nytt! Illbruck anger att snickerispackel 110 är för inomhusbruk?

slothy slothy skrev:
Kul att lära sig nytt! Illbruck anger att snickerispackel 110 är för inomhusbruk?
Skrev jag snickerispackel var det ett klart misstag, Riksantikvarieämbetet rekomenderar Illbruck 110 fönsterkitt, jag föredrar Dana 683.
Vad föreslår du @slothy att TS ska använda?

Redigerat:
K KennyRogers skrev:
Får jag 5 år innan fönsterbyte är jag helnöjd.
K KennyRogers skrev:
Det blirnför mycket jobb att renskrapa alla karmar och fönster och byta, så övriga friska delar tänker jag fortsätta med plastfärger.
Om det där är det fönster som du tycker är dåligt så kommer du inte behöva byta dem på massor av år ifall du med tiden går över till att ha annat än plastfärg på dem. Det behöver inte göras i år eller nästa år, du kan göra lite i taget.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Om det där är det fönster som du tycker är dåligt så kommer du inte behöva byta dem på massor av år ifall du med tiden går över till att ha annat än plastfärg på dem. Det behöver inte göras i år eller nästa år, du kan göra lite i taget.
Med linolja och linoljefärg håller nog trät längre än glaskassetterna.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skrev jag snickerispackel var det ett klart misstag, Riksantikvarieämbetet rekomenderar Illbruck 110 fönsterkitt, jag föredrar Dana 683.
Vad föreslår du @slothy att TS ska använda?
Jag har ingen aning utan gillar att lära mig som sagt. Så jag helt enkelt googlade på Illsbruck 110. Ser nu att det finns två produkter: os110 (linoljekitt, som du syftade på) och pf110 (spackel, som var den första träffen). Så, då var det utrett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.