15 769 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Fönster ovanför badkar?
Det här är lite intressant för vår del också; håller på med badrummet nu. I gamla planlösningen stod badkaret under fönstret och där kommer det att få förbli; när jag rivit bort allt gips och gammal våtrumsmatta från väggen så såg jag att det är i stort sett helt opåverkat trä kring fönstret, inte ens en nyans i färgskillnad mellan råsponten på väggen och fönsterkarmen.. Antingen var det muskedunderkvalitet på gamla tätskiktet eller så har jag bara tur 
I villan jag växte upp i (villan byggdes -68) så fanns det ett fönster vid badkaret - och med tanke på hur jag plaskade ut vatten äver hela badrummet (= även alla väggar och tak) när jag badade och jag hade även vattenkrig genom fönstret med mina syskon......så ser jag det som helt oproblematiskt att ha ett fönster vid badkaret.
Det blev aldrig några fuktskador eller några problem - trots att det kastades hinkvis med vatten både in och ut genom fönstret när vi hade vattenkrig.
Det blev aldrig några fuktskador eller några problem - trots att det kastades hinkvis med vatten både in och ut genom fönstret när vi hade vattenkrig.
Jag har ett fönster som är ca 70cm över golvet och är i "fotändan" av badkaret. Detta badrum ska nu renoveras och med tanke på formuleringen "bör" och att reglerna kan frångås vid renovering om det är svårt att göra "rätt" (vilket det är) så tänkte jag köra på.
I botten på smygen tänkte jag göra ett fall, 10-20°(?) och kaklar invändigt i hela smygen (ganska djup smyg, kanske 200mm).
Men, hur viker man in tätskiktsfolien på rätt sätt och hur gör man med hörnen, det finns ju inga färdiga hörn för detta? Gör man som en kuvertvikning som man kan göra vid tapetsering av smygar/nischer och sen kladdar lim över allt?
I botten på smygen tänkte jag göra ett fall, 10-20°(?) och kaklar invändigt i hela smygen (ganska djup smyg, kanske 200mm).
Men, hur viker man in tätskiktsfolien på rätt sätt och hur gör man med hörnen, det finns ju inga färdiga hörn för detta? Gör man som en kuvertvikning som man kan göra vid tapetsering av smygar/nischer och sen kladdar lim över allt?
Klicka här för att svara