Hej, mina fönster har monterats "ovanpå" fönsterblecken. Min snickare säger att det är fel och att fönstren inte skulle monterats direkt på blecken. Men är det verkligen fel? Jag har fått lära mig att det i mina fönster (som f ö är av kompositmaterial) så finns det ett spår i botten av fönstret är blecket ska "haka i". Blecken är bockade 90 grader i bakkant. Anledningen till att det sades vara fel är att jag har haft läckage vid ett av fönstren. Men jag funderar på hur de annars skulle varit monterade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mej veterligen så monteras blecket ”utanpå” med just en skåra för blecket passas in. Finns sannolikt andra varianter..
Läckaget kan inte ha uppstått i sidorna eller att det har blåst in under blecket? Är där lite fall utåt under blecket?
Läckaget kan inte ha uppstått i sidorna eller att det har blåst in under blecket? Är där lite fall utåt under blecket?
Har själv en liknande variant som funkar kanon. Däremot har jag ett ordentligt fall på fönsterblecket samt att blecket har en bockad kant som ansluter mot spåret i underkant på fönstret.
Ditt bleck ser ut att ligga alldeles för plant så vatten kan bli stående in under fönstret. Ser heller inget uppvik av blecket mot underkant fönsterspår vilket spär på oron lite extra. Ser inte rätt ut!
Ditt bleck ser ut att ligga alldeles för plant så vatten kan bli stående in under fönstret. Ser heller inget uppvik av blecket mot underkant fönsterspår vilket spär på oron lite extra. Ser inte rätt ut!
Jo, läckage vid sidorna (vid plåten) är vad jag misstänker. Tätat med fog. Väntar på regn och blåst....Fällebyggarn skrev:
men uppviket ser man ju inte? Eftersom uppviket är ”under” fönstret? I fönsterspåret. Lutning kunde möjligen vara bättre dock.N NoUseForAUsername skrev:Har själv en liknande variant som funkar kanon. Däremot har jag ett ordentligt fall på fönsterblecket samt att blecket har en bockad kant som ansluter mot spåret i underkant på fönstret.
Notera mitt ”bör” angående uppviket. Lutningen är dock av mer skall-karaktär.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nymonterade fönster, läcker de värme runt blad/karmar?
Fönster & Dörrar -
Är våra fönster felaktigt monterade?
Fönster & Dörrar -
Hur hantera fel monterade fönster av byggfirma?
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Fönsterbyte - är våra fönster monterade rätt?
Fönster & Dörrar -
Fönster monterade i fasad med enorm luftspalt
Byggmaterial & Byggteknik