Sambon väckte mig av att det är kallt i vardagsrummet, då ett fönster står öppet och inte går att stänga. Menar på att hon bara skulle öppna den för att vädra men nu går det inte igen!
Jag stod stressad innan jobbet och försökte stänga fönstersatan men hann inte lista ut det. Det är som att fönstret åkt ut 1cm och därför tar i en innerkarm. Det går därför inte att dra igen och lägga på hasparna för att stänga. Är det någon här som har erfarenhet av liknande fönster och vet vad som kan ha hänt här?
Jag stod stressad innan jobbet och försökte stänga fönstersatan men hann inte lista ut det. Det är som att fönstret åkt ut 1cm och därför tar i en innerkarm. Det går därför inte att dra igen och lägga på hasparna för att stänga. Är det någon här som har erfarenhet av liknande fönster och vet vad som kan ha hänt här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Tyckte inte jag såg något i blockage runt om, utan det är i den nedre karmen (Bild 5 syns den "upphöjning" där fönstret tar i, på bild 4 syns när det tar i).T TypRätt skrev:
Att fönstret kan ha svält är en möjlig orsak då det stått på glänt hela sommaren. Det som förbryllar mig är att fönstret verkar ta i den nedre karmen (Bild 4) på ett jämnt och perfekt sätt, vilket jag misstänker är någon slags funktion som aktiverats.
Finns små vita piggar på gångjärnen (Bild 2) som kanske används till att förskjuta fönstret på något sätt i höjd?
Har du kollat gångjärnens skruvar? Om de backat ut lite så gångjärnen glappar hamnar ju fönstret lägre och tar i i nederkant. Testa att lyfta upp fönstret och se ifall det går igen, då ser du också ifall gångjärnen rör sig.
Har det stått öppet fram till nu har det väl svällt lite.
Hyvla av någon mm i underkant av fönstret.
Eller prova trycka till ordentligt utifrån (mekanisk empati krävs) och låt vintern torka ut fönstret så borde det gå att öppna till våren.
Hyvla av någon mm i underkant av fönstret.
Eller prova trycka till ordentligt utifrån (mekanisk empati krävs) och låt vintern torka ut fönstret så borde det gå att öppna till våren.
Läget blev lite desperat då jag hade plockat av fönstret från gängorna för att skruva ihop det tätare. Minusgraderna och blåsten började dra på. Så istället för att häfta upp byggplast och börja med en halv renovering av fönstret så tog jag fram slipen och tog bort kanten som gjorde att fönstret inte gick igen.
Tack så mycket till er alla för era tips!
Tack så mycket till er alla för era tips!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden