F
T twoody skrev:
Kör du i regel 30-40 kmh för fort så är du en totalt värdelös förare i trafiken, 1000% procent farligare än vilka mitten fils campare.
nej det är jag inte. Jag kör inte som regel 40km/ fortare. Jag kör runt 30km/h för fort där jag kan göra det med bibehållen säkerhet. En mittfilscampare är inte i sig trafikfarlig, dom skapar en farlig trafiksituation. Förståe man inte det är man dum.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fsn skrev:
det som lärdes ut när jag tog körkort 1989 och i flera år efter det var att när nån kryper upp i röven på dig så ökar man i sin tur avståndet till bilen framför, det är fö rätt begåvat. Att sänka farten bara för att sänka farten är ju bara korkat. Och ja, jag har körkort
Men numera tycker du inte att det du lärde dig gäller, när du föreslår att öka farten (och minska avståndet till framförvarande) om någon kommer nära bakom.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men numera tycker du inte att det du lärde dig gäller, när du föreslår att öka farten (och minska avståndet till framförvarande) om någon kommer nära bakom.
Nu är du dum, läs vad jag skrev istället för att tramsa. Jag skrev tydligt att man skall öka avståndet till framförvarande och öven varför. Det förutsätter naturligtvis att det finns nån framför eller hur?

Är det tomt eller väldigt långt till bilen framför så kanske man skulle kunna öka farten eller vad tror du själv?
 
Fairlane Fairlane skrev:
..... och lastbilarna 80 km/h så hinner ......
När stötte du på en lastbil/långtradare som kör i 80 km/h? Tycker de oftast ligger i 90-100 km/h så ibland tar det lite längre tid att köra om, men inte 2 minuter.
Det värsta jag har varit med om när det gäller "lång omkörning" var på E6:an norröver från Malmö för många år sedan. När en j..la polsk långtradare började köra om en annan långtradare. Skillnaden i hastighet var inte stor. Om jag inte minns fel så var omkörningssträckan strax över 6 km. Det hann under den tiden/sträckan bildas en rätt så lång kö av bilister som tyckte att den där långtradarchauffören skulle vända och åka tillbaka dit han kom ifrån.....
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Nu är du dum, läs vad jag skrev istället för att tramsa. Jag skrev tydligt att man skall öka avståndet till framförvarande och öven varför. Det förutsätter naturligtvis att det finns nån framför eller hur?

Är det tomt eller väldigt långt till bilen framför så kanske man skulle kunna öka farten eller vad tror du själv?
Jag får väl bara konstatera att vi troligen inte kommer bli överens, jag anser att du vill lära ut något annat till andra, än vad som ingår i körkortsutbildningen, du anser helt tydligt inte det.
Jag kan också notera att du är en notorisk fortkörare, så jag kan ju misstänka att du då trycker dig upp tätt bakom de du kommer ikapp för att få de att öka sin hastighet, för din egen skull. Japp, bara gissningar, men det förklarar dock väldigt fint och logiskt din åsikt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Att sänka farten bara för att sänka farten är ju bara korkat.
Inte då. Rörelseenergi ökar med kvadraten på hastigheten. Om man hamnar i en situation där man riskerar att smälla så gör man klokt i att sänka hastigheten.

(Jag har en gång irriterat mig på att bakomvarande bil låg så nära, på en i övrigt tom väg, att jag långsamt långsamt saktade in och till slut stod still. Och nej, det var ingen BMW, utan en svenssonbil med en medelålders kvinna bakom ratten)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får väl bara konstatera att vi troligen inte kommer bli överens, jag anser att du vill lära ut något annat till andra, än vad som ingår i körkortsutbildningen, du anser helt tydligt inte det.
Jag kan också notera att du är en notorisk fortkörare, så jag kan ju misstänka att du då trycker dig upp tätt bakom de du kommer ikapp för att få de att öka sin hastighet, för din egen skull. Japp, bara gissningar, men det förklarar dock väldigt fint och logiskt din åsikt.
bra att du förklarar för mig hur jag kör, verkligen. Jag kan bara tala om för dig att köra nära i röven gör jag inte och jag ser inte varför det öht skall kopplas mot att man kör fortare än vad som står på skyltarna? Då kan man ju lika gärna säga att det är fortkörare som bryter mot stopplikt med med det idiotiska resonemanget. Jag har fö krockat så pass många gånger på räserbanor att jag drar mig för krocka i trafiken. Förutom en händelse som jag inte var vållande till 2002 men där jag håller detaljerna för mig själv så har jag kört skadefritt. Så du kan med stor fördel stoppa upp dina påhittade åsikter om hur jag kör nån stans där solen inte skiner.
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte då. Rörelseenergi ökar med kvadraten på hastigheten. Om man hamnar i en situation där man riskerar att smälla så gör man klokt i att sänka hastigheten.

(Jag har en gång irriterat mig på att bakomvarande bil låg så nära, på en i övrigt tom väg, att jag långsamt långsamt saktade in och till slut stod still. Och nej, det var ingen BMW, utan en svenssonbil med en medelålders kvinna bakom ratten)
fast du sänkte inte farten konsekvent ner till stillastående för att du var orolig för en krock. Du gjorde det av exakt samma anledning som jag också har gjort... för att göra ett statement.
 
F fsn skrev:
fast du sänkte inte farten konsekvent ner till stillastående för att du var orolig för en krock. Du gjorde det av exakt samma anledning som jag också har gjort... för att göra ett statement.
Just vid det aktuella tillfället tänkte jag faktiskt att det vore bättre om människan körde om i stället. Det gjorde hon inte. Hon satt bara där och såg ut som en fågelholk.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
bra att du förklarar för mig hur jag kör, verkligen. Jag kan bara tala om för dig att köra nära i röven gör jag inte och jag ser inte varför det öht skall kopplas mot att man kör fortare än vad som står på skyltarna? Då kan man ju lika gärna säga att det är fortkörare som bryter mot stopplikt med med det idiotiska resonemanget. Jag har fö krockat så pass många gånger på räserbanor att jag drar mig för krocka i trafiken. Förutom en händelse som jag inte var vållande till 2002 men där jag håller detaljerna för mig själv så har jag kört skadefritt. Så du kan med stor fördel stoppa upp dina påhittade åsikter om hur jag kör nån stans där solen inte skiner.
Härlig attityd, verkligen! Det känns som om att en som erkänner att han kör 30 km/h för fort inte ska komma med några pekpinnar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
nej det är jag inte. Jag kör inte som regel 40km/ fortare. Jag kör runt 30km/h för fort där jag kan göra det med bibehållen säkerhet. En mittfilscampare är inte i sig trafikfarlig, dom skapar en farlig trafiksituation. Förståe man inte det är man dum.
Ja den som är dum här förstår inte sin egen och andras trafikanters säkerhet.
Ja fattar man inte att dödlighet ökar med hastighet så vet jag inte om den personen har rätt att kalla andra dumma.
Tyvärr är du inte ensam om det tänket där av så många liv som förloras i onödan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T twoody skrev:
Kör du i regel 30-40 kmh för fort så är du en totalt värdelös förare i trafiken, 1000% procent farligare än vilka mitten fils campare.
Det var ju ett väldigt kategoriskt uttalande.
Vad grundar du det på? Och varför?
 
F
T twoody skrev:
Ja den som är dum här förstår inte sin egen och andras trafikanters säkerhet.
Ja fattar man inte att dödlighet ökar med hastighet så vet jag inte om den personen har rätt att kalla andra dumma.
Tyvärr är du inte ensam om det tänket där av så många liv som förloras i onödan.
så du menar på allvar att en fortkörning konsekvent skapar en farligare situation än det faktum att en plomberade mittfil skapar en farlig trafiksituation med idiotomkörningar till höger och aggresiva dubbla filbyten? Använd fantasin och fundera igen. Jag har som sagt ett ganska fläckfritt track record när det gäller olyckor och incidenter, det beror på att jag gör en riskbedömning och kör bil. När jag kör bil så kör jag bil, jag tittar inte på hus, ringer i telefonen eller ”åker” bil utan jag kör verkligen bil. Det är förhållandevis få som faktiskt gör det verkar det som.
 
  • Gilla
leecher och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
så du menar på allvar att en fortkörning konsekvent skapar en farligare situation än det faktum att en plomberade mittfil skapar en farlig trafiksituation med idiotomkörningar till höger och aggresiva dubbla filbyten? Använd fantasin och fundera igen. Jag har som sagt ett ganska fläckfritt track record när det gäller olyckor och incidenter, det beror på att jag gör en riskbedömning och kör bil. När jag kör bil så kör jag bil, jag tittar inte på hus, ringer i telefonen eller ”åker” bil utan jag kör verkligen bil. Det är förhållandevis få som faktiskt gör det verkar det som.
Om jag ska vara helt ärlig så dina inlägg om bilkörning så korkade att det inte är någon idé att ens försöka förklara risker med fart i trafiken.
Bara det att du tror att du kan köra för fort bara för att du tror du är så bra på bilkörning är så idiotiskt att det blir komiskt.
Det ända jag hoppas är att jag inte möter dig i trafiken.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det var ju ett väldigt kategoriskt uttalande.
Vad grundar du det på? Och varför?
Ja att du behöver ställa frågan är lite skrämmande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.