410 987 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Berätta mer!Rejäl skrev:
Hur sakta körde hen och vad var det för brottsrubricering?
Eller var det en bekant till en kusins kompis? 🤣
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Det beror på...A atomlab skrev:
Ett motordrivet fordon med en tillkopplad släpvagn är normalt hastighetsbegränsat till 80 km/tim, dock utom om fordonet drar en obromsad släpvagn med en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, högre än halva dragfordonets tjänstevikt, då är fordonet begränsat till 40 km/tim, och motordrivna fordon hastighetsbegränsade till en lägre hastighet än 50 km/tim får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Ett motordrivet fordon får heller inte köras fortare än 40 km/tim om det har två tillkopplade bromsade släpvagnar; om inte båda är bromsade eller annars om fordonet har fler än två släpvagnar tillkopplade så är hastighetsbegränsningen max 30 km/tim.
Du blandar inte ihop släpvagn och efterfordon nu?B Björn He Bergman skrev:Det beror på...
Ett motordrivet fordon med en tillkopplad släpvagn är normalt hastighetsbegränsat till 80 km/tim, dock utom om fordonet drar en obromsad släpvagn med en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, högre än halva dragfordonets tjänstevikt, då är fordonet begränsat till 40 km/tim, och motordrivna fordon hastighetsbegränsade till en lägre hastighet än 50 km/tim får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Ett motordrivet fordon får heller inte köras fortare än 40 km/tim om det har två tillkopplade bromsade släpvagnar; om inte båda är bromsade eller annars om fordonet har fler än två släpvagnar tillkopplade så är hastighetsbegränsningen max 30 km/tim.
Jag sökte ju din hjälp om varför du är så aggresiv mot mig; jag frågade dig men du svarar ju bara med omogen ilska.Rejäl skrev:
Vad det är för fel på dig vet jag inte men det är inte jag som behöver hjälp. Det enda jag skrev var att diskussionen om att köra 85 på en 100-väg är larvig, sedan flippar du ut som en pubertetsflicka.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Varför skulle jag blanda ihop släpvagn med efterfordon??? Du borde själv titta noga i hastighettablån så vet du vad hastighetsbegränsningen är för motordrivet fordon med en tillkopplad släpvagn:G gaidin skrev:
Max 80 km/tim om
-släpvagnen är försedd med effektiva bromsar manövrerbara via dragbilens bromspedal, eller
-släpvagnen är obromsad och har en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, av högst hälften av dragfordonets tjänstevikt.
Max 40 km/tim om
-släpvagnen är obromsad och har en totalvikt (som dock får vara högst 750 kg för obromsad släpvagn), eller om den är olastad en tjänstevikt, som överstiger hälften av dragbilens tjänstevikt, eller
-om dragbilen har två tillkopplade släpvagnar vilka båda är bromsade.
Om ett motordrivet fordon har två tillkopplade släpvagnar varav en eller båda är obromsad(e) eller om det har fler än två släpvagnar tillkopplade så är fordonet hastighetsbegränsat till max 30 km/tim.
Ett motordrivet fordon hastighetsbegränsat till lägre hastighet än 50 km/tim får icke framföras på motorväg och motortrafikled.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Om det inte är lämpligt att köra saktare än 100 på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 100+ så bryter man mot trafikregler, genom att köra "överdrivet långsamt", om man kör i enbart cirka 80 km/tim där - men har du inte lärt dig hur gällande trafikregler skall tillämpas eller har du bara noll koll på vilka regler som gäller i trafiken som om du vore en nolla?G gaidin skrev:
Enligt Trafikförordningen får som sagt en fordonsförare inte framföra fordon i överdrivet låg hastighet eller plötsligt bromsa kraftigt.
Om en bilist bromsar kraftigt när det inte är absolut nödvändigt och blir påkörd bakifrån, då skulle jag nog säga att båda parterna är medvållande till påkörningsolyckan, men den bakomvarande kan anses som vållande till störst del (minst 2/3) för att denne av misstag kommit för nära bakom det fordon denne kört på och således icke anpassat avstånd till fordonet före.
(Men man har ju inte kört överdrivet långsamt om man som jag skulle köra kvar i vänstra filen på en motorväg efter att ha kört om en lastbil och har ytterligare ett långsammare fordon inom synhåll man behöver köra om för att kunna hålla en konstant fart av 100+, skulle jag bli påkörd bakifrån så har den som kör på mig av misstag kommit för nära mig, och då spelar det faktiskt ingen roll alls om jag anses ha varit skyldig att byta till högra körfältet för att släppa förbi någon som varit frestad att köra om mig, trots att denne kör över hastighetsgränsen om denne kör om.)
Och det ÄR eller KAN vara överdrivet låg hastighet om man kör enbart 70-80 km/tim på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 100+, utom om man väljer att ligga kvar i höger körfält efter ett fordon med släpvagn som inte får köras fortare än 80; man måste naturligtvis inte köra om ett fordon hastighetsbegränsat till 80 km/tim om man inte vill köra i 100+ på en motorväg, men jag tycker ändå det är onödigt att placera sig bakom ett fordon som kör så mycket långsammare än 100+ om man själv kan köra vidare i 100, 110 eller 120 km/tim (beroende på vad högsta tillåtna är) under förutsättning att man bara kör om det långsammare fordonet, det är ju inte så svårt att köra i 100+ och köra om ex. en lastbil som kör max 80-90.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
När Södra länken byggdes så borde man kanske ha tänkt på att bygga tunneln med 2×3 körfält från Nyboda trafikplats till avfarten mot Globen och Nynäsvägen... Då hade det från Nyboda varit 2 körfält mot Nacka/Värmdö och ett avfartsfält för fordon mot Nynäsvägen.Fairlane skrev:
De som planerade Södra länken borde också tänkt på att planera en ny vägtunnel för Nynäsvägen genom Enskede mellan Södra länken anslutning och Tallkrogen, då hade ju Enskede inre delats på mitten av en 3×3 körfält bred motorled eftersom motorleden då gått under jord.
Plus, är det 2×3 körfält det relativt korta motorvägsavsnittet Trångsund-Handen så borde det vara 2×3 körfält hela vägen söderut från påfarten från Södra länken, det är ju inte så rimligt att ha 2×2 körfält mellan Trafikplats Gubbängen och Trafikplats Trångsund om det i övrigt är 3 körfält söderut från Södra länkens påfart (norrut mot Södra länken från Gubbängsmotet är det däremot 2 körfält+1 kollektivkörfält).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
Varför tror du att man inte tänker på det?B Björn He Bergman skrev:När Södra länken byggdes så borde man kanske ha tänkt på att bygga tunneln med 2×3 körfält från Nyboda trafikplats till avfarten mot Globen och Nynäsvägen... Då hade det från Nyboda varit 2 körfält mot Nacka/Värmdö och ett avfartsfält för fordon mot Nynäsvägen.
De som planerade Södra länken borde också tänkt på att planera en ny vägtunnel för Nynäsvägen genom Enskede mellan Södra länken anslutning och Tallkrogen, då hade ju Enskede inre delats på mitten av en 3×3 körfält bred motorled eftersom motorleden då gått under jord.
Plus, är det 2×3 körfält det relativt korta motorvägsavsnittet Trångsund-Handen så borde det vara 2×3 körfält hela vägen söderut från påfarten från Södra länken, det är ju inte så rimligt att ha 2×2 körfält mellan Trafikplats Gubbängen och Trafikplats Trångsund om det i övrigt är 3 körfält söderut från Södra länkens påfart (norrut mot Södra länken från Gubbängsmotet är det däremot 2 körfält+1 kollektivkörfält).
Man tänkte också på att det skulle bli en ringlinje vilket skulle avlasta delar, eftersom delat av trafiken skulle välja att färdas åt andra hållet.
Det finns en väldig massa saker som man väger in när man ska bygga sådana här saker som södra länken, förbifart Stockholm etc.
Nuvarande trafiksituation (dvs den som var då), förväntat trafikmängd X år senare, miljö, skyddade områden, ekonomi, annat som ska byggas och hur det påverkar etc.
Det känns som att du bara tänker nuläge.
80kmh är inte överdrivet långsamt.B Björn He Bergman skrev:Om det inte är lämpligt att köra saktare än 100 på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 100+ så bryter man mot trafikregler, genom att köra "överdrivet långsamt", om man kör i enbart cirka 80 km/tim där - men har du inte lärt dig hur gällande trafikregler skall tillämpas eller har du bara noll koll på vilka regler som gäller i trafiken som om du vore en nolla?
Enligt Trafikförordningen får som sagt en fordonsförare inte framföra fordon i överdrivet låg hastighet eller plötsligt bromsa kraftigt.
Om en bilist bromsar kraftigt när det inte är absolut nödvändigt och blir påkörd bakifrån, då skulle jag nog säga att båda parterna är medvållande till påkörningsolyckan, men den bakomvarande kan anses som vållande till störst del (minst 2/3) för att denne av misstag kommit för nära bakom det fordon denne kört på och således icke anpassat avstånd till fordonet före.
(Men man har ju inte kört överdrivet långsamt om man som jag skulle köra kvar i vänstra filen på en motorväg efter att ha kört om en lastbil och har ytterligare ett långsammare fordon inom synhåll man behöver köra om för att kunna hålla en konstant fart av 100+, skulle jag bli påkörd bakifrån så har den som kör på mig av misstag kommit för nära mig, och då spelar det faktiskt ingen roll alls om jag anses ha varit skyldig att byta till högra körfältet för att släppa förbi någon som varit frestad att köra om mig, trots att denne kör över hastighetsgränsen om denne kör om.)
Och det ÄR eller KAN vara överdrivet låg hastighet om man kör enbart 70-80 km/tim på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 100+, utom om man väljer att ligga kvar i höger körfält efter ett fordon med släpvagn som inte får köras fortare än 80; man måste naturligtvis inte köra om ett fordon hastighetsbegränsat till 80 km/tim om man inte vill köra i 100+ på en motorväg, men jag tycker ändå det är onödigt att placera sig bakom ett fordon som kör så mycket långsammare än 100+ om man själv kan köra vidare i 100, 110 eller 120 km/tim (beroende på vad högsta tillåtna är) under förutsättning att man bara kör om det långsammare fordonet, det är ju inte så svårt att köra i 100+ och köra om ex. en lastbil som kör max 80-90.
Lilla du tog dom inte emot dig! Det var som jag misstänkte att du tillhör den dära lilla skaran hopplösa fall som inte samhället klarar av!G gaidin skrev:Jag sökte ju din hjälp om varför du är så aggresiv mot mig; jag frågade dig men du svarar ju bara med omogen ilska.
Vad det är för fel på dig vet jag inte men det är inte jag som behöver hjälp. Det enda jag skrev var att diskussionen om att köra 85 på en 100-väg är larvig, sedan flippar du ut som en pubertetsflicka.
Känns som du anlitar chatgpt.B Björn He Bergman skrev:Om det inte är lämpligt att köra saktare än 100 på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 100+ så bryter man mot trafikregler, genom att köra "överdrivet långsamt", om man kör i enbart cirka 80 km/tim där - men har du inte lärt dig hur gällande trafikregler skall tillämpas eller har du bara noll koll på vilka regler som gäller i trafiken som om du vore en nolla?