P Pin skrev:
Ja och de gör likadant när de åker på semester utanför sina länder.
Nyfiken fråga, får man köra om även på höger sida i dessa länder? Som i USA, alltså?

J jocke31 skrev:
Nyfiken fråga, får man köra om även på höger sida i dessa länder? Som i USA, alltså?
I USA är det tillåtet att passera till höger, dvs om du ligger till höger och kommer ifatt en bil till vänster så är det ok att passera, men det är inte tillåtet att byta fil till höger för att komma förbi.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vet inte om det är okej men de gör det konstant

J jocke31 skrev:
Nej inte stay in lane som i USA.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
I USA är det tillåtet att passera till höger, dvs om du ligger till höger och kommer ifatt en bil till vänster så är det ok att passera, men det är inte tillåtet att byta fil till höger för att komma förbi.
Precis. Tycker det är tämligen behagligt att köra i USA, på det stora hela. Det var jag där jag insåg fördelen med dödavinkeln-varnare första gången.

engs
A AndersS skrev:
Men idag finns också mobilerna och där ser man båda könen ha fullt upp under körning. Bor i kvarter till dagis/fritids/skola och mycket pratande med mobil vid örat är det även av föräldrar.
Hade för några veckor sen en bakom mig på motorvägen som körde ryckigt, jag hade farthållaren i som vanligt men han bakom var omväxlande långt bak eller strax bakom och körde allmänt ostyrsligt. När vi kommer ikapp en lastbil så lägger han sig i vänsterfil för att köra om före mig. Men precis bredvid tappar han fart igen så vi ligger jämsides och jag blir "instängd" bakom lastbilen, tittar över och idioten håller mobilen ovanför ratten... Inte undra på han körde märkligt med det fokuset.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Tycker inte det ska vara okej köra om höger, skapar farliga omkörningar

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det borde snarare vara förbjudet att ligga i vänster- eller mittfil om det inte är motiverat av pågående omkörning.

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det borde snarare vara förbjudet att ligga i vänster- eller mittfil om det inte är motiverat av pågående omkörning.
Inget av det är tillåtet om skyltad hastighet är högre än 70.

Vilket fel som föranleder det andra torde vara uppenbart.

• Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Synd bara att den myndighet som ska se till att reglerna efterföljs får direktiv att arbeta med annat. Så bilisterna lär sig att reglerna inte gäller....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nej, folk måste lära sig att köra bil utan att bli straffade till det. Generellt upprätthålls regler av att en stor majoritet finner dem rimliga att följa, inte av att polisen övervakar oss.

Därmed inte sagt att sådan övervakning är helt onödig, men när fler gör fel än rätt är det orimligt att tro att ökad övervakning är det bästa sättet att lösa problemet på.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Nej inte stay in lane som i USA.
Man får vara försiktig när man pratar om amerikanska trafikregler då det skiljer sig (ibland ganska rejält) mellan delstaterna. Nästan alla har någon sorts keep right-regel.

https://www.mit.edu/~jfc/right.html

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är det ju?!

• Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
På vilket sätt är en omkörning till höger farligare än en till vänster?

Edit: Om vi bortser ifrån att det är olagligt och därför något sommar inte förväntar sig.

Nyfniken Nyfniken skrev:
På vilket sätt är en omkörning till höger farligare än en till vänster?

Edit: Om vi bortser ifrån att det är olagligt och därför något sommar inte förväntar sig.
Det beror på, men så här tänker jag:

Om det är tillåtet att köra om både till höger och vänster så krävs mer uppmärksamhet vid filbyte efter om körning, speciellt om det är tre eller fler filer.

Det kan bli en del slalomkörning mellan långsammare bilar, vilket är svårare att uppfatta i backspegeln än bilar som kör om tv (eller th, min inte både och)

Är det vänstertrafik så är det ju då man kör om och det är inte farligare.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.