432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
I USA är det tillåtet att passera till höger, dvs om du ligger till höger och kommer ifatt en bil till vänster så är det ok att passera, men det är inte tillåtet att byta fil till höger för att komma förbi.J jocke31 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Precis. Tycker det är tämligen behagligt att köra i USA, på det stora hela. Det var jag där jag insåg fördelen med dödavinkeln-varnare första gången.E Edlunn skrev:
Hade för några veckor sen en bakom mig på motorvägen som körde ryckigt, jag hade farthållaren i som vanligt men han bakom var omväxlande långt bak eller strax bakom och körde allmänt ostyrsligt. När vi kommer ikapp en lastbil så lägger han sig i vänsterfil för att köra om före mig. Men precis bredvid tappar han fart igen så vi ligger jämsides och jag blir "instängd" bakom lastbilen, tittar över och idioten håller mobilen ovanför ratten... Inte undra på han körde märkligt med det fokuset.A AndersS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Tycker inte det ska vara okej köra om höger, skapar farliga omkörningar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Inget av det är tillåtet om skyltad hastighet är högre än 70.F frasen_36 skrev:
Vilket fel som föranleder det andra torde vara uppenbart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Nej, folk måste lära sig att köra bil utan att bli straffade till det. Generellt upprätthålls regler av att en stor majoritet finner dem rimliga att följa, inte av att polisen övervakar oss.
Därmed inte sagt att sådan övervakning är helt onödig, men när fler gör fel än rätt är det orimligt att tro att ökad övervakning är det bästa sättet att lösa problemet på.
Därmed inte sagt att sådan övervakning är helt onödig, men när fler gör fel än rätt är det orimligt att tro att ökad övervakning är det bästa sättet att lösa problemet på.
Man får vara försiktig när man pratar om amerikanska trafikregler då det skiljer sig (ibland ganska rejält) mellan delstaterna. Nästan alla har någon sorts keep right-regel.P Pin skrev:
https://www.mit.edu/~jfc/right.html
Det beror på, men så här tänker jag:Nyfniken skrev:
Om det är tillåtet att köra om både till höger och vänster så krävs mer uppmärksamhet vid filbyte efter om körning, speciellt om det är tre eller fler filer.
Det kan bli en del slalomkörning mellan långsammare bilar, vilket är svårare att uppfatta i backspegeln än bilar som kör om tv (eller th, min inte både och)
Är det vänstertrafik så är det ju då man kör om och det är inte farligare.