F frasen_36 skrev:
Vänsterfilen är en omkörningsfil och där ska man inte ligga kvar efter omkörning.
Helt sant. Och det här summerar väl egentligen hela denna tråd med drygt 2300 inlägg.:cool:

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, otur, här i Nacka kommun kan powerkvinnorna köra som folk!
Utom i kaffebacken… :cool:

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att göra en u-sväng där (från Ica-hållet antar jag) är nog en oväntad manöver för många medtrafikanter oavsett hur väl man signalerar sina intentioner. Nästan så att jag tycker att det är olämpligt, men iom. att det trots allt är en rondell då får man ju göra så, och har teoretiskt rätten på sin sida om man krockar. Men som sagt, inte helt förutsägbart.

Det är alltså den här rondellen vi pratar om, och kommer man då från höger är det ju ytterst osannolikt att man ska vända, och någon vanlig vänstersväng finns inte då det bara är tre anslutande vägar.
[bild]
Det här är en av få rondeller där jag faktiskt blinkar vänster (om jag kommer från Siroccogatan från vänster i bild och ska till Härdgatan) för att visa mina intentioner för att sedan förstås blinka höger när jag ska ut ur rondellen. Det är nämligen en hel massa folk som kommer från Siroccogatan från höger som tycks tro att de har företräde att köra rakt fram. Och det är typ 4 månaders leveranstid på reservdelar på min bil.

Fairlane Fairlane skrev:
Är jag den enda här som är kriminell vid omkörningar på landsväg?

Säg en landsväg med hastighetsbegränsningen 90 km/h. Jag kommer ifatt en bil med släp som kör 80 km/h och väntar på en bra omkörningssträcka. När den kommer så kör jag om i betydligt högre fart är 90 km/h. Jag vill förbi så fort.som möjligt. Olagligt? Ja, men säkrare än att sega förbi.
Jag accepterar att vissa inte vill köra för fort, men då tycker jag att de helt enkelt får vänta bakom bilen med släpvagn tills dess att det går att köra om säkert i laglig hastighet, vilket kanske aldrig är möjligt. Under tiden de väntar så måste de hålla så långt avstånd till bilen med släpvagn så att andra kan köra om.
Så gör jag också. Lägger i Untamed mode och kör om så fort jag kan. Finns det något farligare än att ligga och sega med en omkörning?

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är felet egentligen? om folk saktade ned så skulle det fungera bättre.
Trafikljus vid alla övergångsställen är nog också en fördel.
Vad är fördelen med trafikljusen i brommaplansrondellen? De stoppar ju upp trafikflödet så att fördelen med en rondell försvinner.

Jag förstår att gående och cyklister måste kunna passera, jag cyklar regelbundet förbi där. Men det hade varit bättre om vägen eller GC banan varit nedgrävd. Nu är det svårt att ändra på det i efterhand.

Jag ser fram emot när Västerleden blir klar.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad är fördelen med trafikljusen i brommaplansrondellen? De stoppar ju upp trafikflödet så att fördelen med en rondell försvinner.
Vild gissning...kan det vara så att trafikljusen kan styras på något sätt?
T.ex. vid utryckning

skoge skoge skrev:
Vild gissning...kan det vara så att trafikljusen kan styras på något sätt?
T.ex. vid utryckning
Absolut så är det, jag har tryckt på knappen själv många ggr. Det slår om till rött för bilarna omedelbart. Problemet är att rondellen är väldigt trafikerad och att den korkar igen.

Själva tanken med rondeller är ju att få bra flyt och ökad säkerhet när alla kör i samma riktning och i ungefär samma hastighet. Nu blir det stopp och långa köer. Andra rondeller längs samma väg har dubbla filer och obevakade övergångsställen och det är en dödsfälla för gående eftersom det händer att en bil stannar medan en annan kör om i filen bredvid.

P Pin skrev:
Absolut så är det, jag har tryckt på knappen själv många ggr. Det slår om till rött för bilarna omedelbart. Problemet är att rondellen är väldigt trafikerad och att den korkar igen.

Själva tanken med rondeller är ju att få bra flyt och ökad säkerhet när alla kör i samma riktning och i ungefär samma hastighet. Nu blir det stopp och långa köer. Andra rondeller längs samma väg har dubbla filer och obevakade övergångsställen och det är en dödsfälla för gående eftersom det händer att en bil stannar medan en annan kör om i filen bredvid.
Tänkte mer om de kan styras på annat sätt för att underlätta för utryckningsfordon

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:

Jag förstår att gående och cyklister måste kunna passera, jag cyklar regelbundet förbi där. Men det hade varit bättre om vägen eller GC banan varit nedgrävd. Nu är det svårt att ändra på det i efterhand.

Jag ser fram emot när Västerleden blir klar.

Stoppar trafik så det är lättare att köra ut.

A Andy78 skrev:
Stoppar trafik så det är lättare att köra ut.
Eller tvärtom eftersom trafiken står stilla i rondellen då rött ljus även stoppar trafik från att komma ut ur rondellen.

P Pin skrev:
Eller tvärtom eftersom trafiken står stilla i rondellen då rött ljus även stoppar trafik från att komma ut ur rondellen.
Inte alltid det beror på om man klarar av att möta ett rödljus i en rondell.

Såg dom inget fel när dom plockade upp gamla tanken, om den var hel tex.

A Andy78 skrev:
Inte alltid det beror på om man klarar av att möta ett rödljus i en rondell.
Hur menar du med ”klarar av att möta ett rödljus”? Om ljuset är rött måste man stanna. Om det är släckt får man köra,

Visst kan man undvika att blockera i onödan men om det är tät långsam trafik och det tar stopp så är det svårt att lämna luckor för andra som inte ska ut där det är rött,

P Pin skrev:
Hur menar du med ”klarar av att möta ett rödljus”? Om ljuset är rött måste man stanna. Om det är släckt får man köra,

Visst kan man undvika att blockera i onödan men om det är tät långsam trafik och det tar stopp så är det svårt att lämna luckor för andra som inte ska ut där det är rött,
Jo så är det men många har inte en tanke att inte blockera i rondellen.
Brukar inte vara så tätt att det är omöjligt utan beror oftast på föraren.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Maria T
A Andy78 skrev:
Ska jag vara ärligt vet nog inte om skulle klara av en uppkörning idag.
Skulle nog kugga en sommardag med armbågen på dörrkarmen å budbilsrattning.
Tog mitt svenska körkort 1983 när jag fyllde 18, hade haft körkort i 1,5 år tidigare för att jag bodde i USA då.
Har aldrig fått andra böter än parkeringsböter, men har självklart kört för fort och skippat Stopp-skyltning några gånger, bara inte blivit påkommen.
Med detta sagt, jag tror att jag är en bra och omdömessäker bilförare men är inte alls hundra om jag skulle fixa att ta körkort idag utan att få läsa på och köra upp igen,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.