6 638 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Folk slaktar och dumpar bilar ett stenkast från oss. Varför?
Ett klassiskt knep är att ringa kommunen och säga att det pissar ut motorolja. Då kommer miljöförvaltningen eventuellt och bärgar den fort som fan. Den skall ju bärgas förr eller senare ändå så det är ju bara en något tidigarelagd utgift.
Om det pågått under längre tid så kanske det finns ett "underground-nätverk" där denna plats är avsedd för skrotbilar så att folk som behöver reservdelar kan plocka, sen kommer någon glidare och hämtar det obrukbara "kadavret". Hört rykten om sådanna grejer i mindre byar. Lite som att ställa möbler man ska slänga bort i trapphuset så får vem som helst ta det.
Jag försvarar inte beténdet alls, jag är en hyffsat folkilsken människa som tycker att många idag saknar folkvett men tänkte att jag kände igen fenomenet och ville dela med mig.
Jag försvarar inte beténdet alls, jag är en hyffsat folkilsken människa som tycker att många idag saknar folkvett men tänkte att jag kände igen fenomenet och ville dela med mig.
Det är nog denna teori jag är lite inne på. Nåt slags nätverk som har ett samarbete via olika dolda kanaler. Troligen svårt att komma åt dessa buspojkar.Krokben skrev:
Om det pågått under längre tid så kanske det finns ett "underground-nätverk" där denna plats är avsedd för skrotbilar så att folk som behöver reservdelar kan plocka, sen kommer någon glidare och hämtar det obrukbara "kadavret". Hört rykten om sådanna grejer i mindre byar. Lite som att ställa möbler man ska slänga bort i trapphuset så får vem som helst ta det.
Om du dumpar den i skogen så kommer ju folk inte slå sönder den lika snabbt = längre tid till försäkringsbedrägeriet ger pengar. Plus att markägaren (om de har stake) kommer flytta på bilen och kommer leta upp ägaren.
Vi har även folk som dumpar sina gamla bilar runtom på parkeringar utanför byn. Men polisen brukar se till att bilarna försvinner fort. Jag anmäler minsta lilla skumma bil som stått mer än 2 dygn på samma parkering. För de kommer slås sönder och eldas upp, vilket polisen och kommunen vill undvika in i de minsta.
En av de lite jävligare i vår by var en bil som stod vid stationen rätt länge, patrasket fick nys om bilen och välte den. Inget hände på ett par dagar så de tände fyr på den istället, 4-5 meter från perrongen och ett gammalt stationshus i trä. Efter den så brukar de går snabbt att få bort ödebilar.
Vi har även folk som dumpar sina gamla bilar runtom på parkeringar utanför byn. Men polisen brukar se till att bilarna försvinner fort. Jag anmäler minsta lilla skumma bil som stått mer än 2 dygn på samma parkering. För de kommer slås sönder och eldas upp, vilket polisen och kommunen vill undvika in i de minsta.
En av de lite jävligare i vår by var en bil som stod vid stationen rätt länge, patrasket fick nys om bilen och välte den. Inget hände på ett par dagar så de tände fyr på den istället, 4-5 meter från perrongen och ett gammalt stationshus i trä. Efter den så brukar de går snabbt att få bort ödebilar.
Hörde på en polispod ”Snutsnack” att kriminella grupper förvarar vapen och har för mig även narkotika i skrotbilar.
Jag åker dagligen förbi en grusväg där det ofta står slaktade bilar och för någon månad sedan även en husvagn. Den ligger några sekunder från motorvägen. Ofta står en UPS bil där och tar rast eller nåt. Skulle man göra något lurt är det en perfekt plats, förutom att det är full insyn.
Jag åker dagligen förbi en grusväg där det ofta står slaktade bilar och för någon månad sedan även en husvagn. Den ligger några sekunder från motorvägen. Ofta står en UPS bil där och tar rast eller nåt. Skulle man göra något lurt är det en perfekt plats, förutom att det är full insyn.
Ska hålla ett extra getöga öppet om det dyker upp nya skrothögar. Har inget större intresse av att ha langare runt knuten...fubar skrev:
Hörde på en polispod ”Snutsnack” att kriminella grupper förvarar vapen och har för mig även narkotika i skrotbilar.
På en tidigare arbetsplats hade vi ett fasligt besvär med liknande problem. Skrotbilar dumpades på företagets mark. De två första gångerna transporterade vi själva bort bilarna. Några veckor senare blev vi kontaktade av polisen som undrade var bilarna tagit vägen. Vi meddelade då att vi transporterat dem till skroten då de var vrak. Det slutade med att företaget blev ersättningsskyldig till ägarna för bilarna.
Detta fortsatte en tid framöver. Vid varje tillfälle en bil dök upp meddelade vi polisen som sa att det inte var deras problem om inte ett brott begåtts. Vi hade kontakt med kommunen och kronofogdemyndigheten, men allt tog sådan erbarmligt lång tid.
Till slut var det en granne med en frontlastare som undrade om vi ville bli av med problemen. Vi sa ja, och vid varje tillfälle framöver försvann varje bil spårlöst under natten. Vi fick lite senare ett samtal från polisen som undrade om vi sett någon misstänkt verksamhet i närheten. Tydligen hade det börjat dyka upp en mängd skrotbilar på busshållplatsen i närheten. Fördelen som polisen sa var att bilarna då i alla fall kunde transporteras bort snabbt enligt lagen och ägarna kunde jagas för kostnader i samband med detta.
Detta fortsatte en tid framöver. Vid varje tillfälle en bil dök upp meddelade vi polisen som sa att det inte var deras problem om inte ett brott begåtts. Vi hade kontakt med kommunen och kronofogdemyndigheten, men allt tog sådan erbarmligt lång tid.
Till slut var det en granne med en frontlastare som undrade om vi ville bli av med problemen. Vi sa ja, och vid varje tillfälle framöver försvann varje bil spårlöst under natten. Vi fick lite senare ett samtal från polisen som undrade om vi sett någon misstänkt verksamhet i närheten. Tydligen hade det börjat dyka upp en mängd skrotbilar på busshållplatsen i närheten. Fördelen som polisen sa var att bilarna då i alla fall kunde transporteras bort snabbt enligt lagen och ägarna kunde jagas för kostnader i samband med detta.
Fin lösning på problemet. Jag har väldigt svårt att förstå lagarna kring detta. Det verkar ju vara fritt fram att dumpa skrotbilar varsomhelst utan någon särskild påföljd.Bart skrev:
På en tidigare arbetsplats hade vi ett fasligt besvär med liknande problem. Skrotbilar dumpades på företagets mark. De två första gångerna transporterade vi själva bort bilarna. Några veckor senare blev vi kontaktade av polisen som undrade var bilarna tagit vägen. Vi meddelade då att vi transporterat dem till skroten då de var vrak. Det slutade med att företaget blev ersättningsskyldig till ägarna för bilarna.
Men är bilen stulen vore det tråkigt om den direkt skrotas. Rimligen borde man förs kontakta ägaren och be denne hämta inom 24h, därefter kunna köra den till en uppställningsplats där ev ägare får lösa ut. Om inte bilen ägs av en målvakt med skulder. Då borde den direkt kunna tas, säljas eller skrotas och pengarna gå till att betala ägarens skulder...ricebridge skrev:
Om bilen är stulen så får man oftast inte röra bilen förrän polisen har blivit färdiga. Vilket kan ta en stund om där är något att utreda, tex försäkringsbolaget om något är trasigt på bilen.J JohanLun skrev:Men är bilen stulen vore det tråkigt om den direkt skrotas. Rimligen borde man förs kontakta ägaren och be denne hämta inom 24h, därefter kunna köra den till en uppställningsplats där ev ägare får lösa ut. Om inte bilen ägs av en målvakt med skulder. Då borde den direkt kunna tas, säljas eller skrotas och pengarna gå till att betala ägarens skulder...
Så det är bärgare som hämtar omgående om man är rädd om sin bil.
Målvaktsbilar bör krossas direkt på plats och återvinnas =)
Om man finner en bil som är stulen med människor i så är det 112 som gäller och försök blockera bilen både fram och bak =) Det har vi gjort och det var uppskattat, förvisso var de husbil och efterlysta människor. Den ena gick direkt till fängelse som väntade.
Självklart ska man inte skrota en sån bil innan allt är utrett, och inte heller kan man dra slutsatser om målvakter hursomhelst (hur många bilar får man äga innan man anses vara målvakt...?) Däremot borde det finnas större lagliga möjligheter att flytta bilar som alldeles uppenbart står ivägen eller har dumpats, och ställa dessa på lämpligt inhägnat uppställningsområde, där de får lösas ut, eller från vilket de skickas till skroten efter någon fastställd tidsperiod.J JohanLun skrev:Men är bilen stulen vore det tråkigt om den direkt skrotas. Rimligen borde man förs kontakta ägaren och be denne hämta inom 24h, därefter kunna köra den till en uppställningsplats där ev ägare får lösa ut. Om inte bilen ägs av en målvakt med skulder. Då borde den direkt kunna tas, säljas eller skrotas och pengarna gå till att betala ägarens skulder...
Om bilen står på de kända målvakterna så är de bara att skrota direkt. Och att utreda i flera månader för att få bort en bil är bara löjligt.ricebridge skrev:
Självklart ska man inte skrota en sån bil innan allt är utrett, och inte heller kan man dra slutsatser om målvakter hursomhelst (hur många bilar får man äga innan man anses vara målvakt...?) Däremot borde det finnas större lagliga möjligheter att flytta bilar som alldeles uppenbart står ivägen eller har dumpats, och ställa dessa på lämpligt inhägnat uppställningsområde, där de får lösas ut, eller från vilket de skickas till skroten efter någon fastställd tidsperiod.
Förra året hade den som ägde flest bilar, 3800st. Solklart fall
https://teknikensvarld.se/sveriges-tio-varsta-bilmalvakter-ager-tillsammans-15-000-fordon-574813/
Och när man nu spånar lite så borde de ju vara enklare för polisen att plocka dessa bilar då de har fått kameror som avläser skyltar automatiskt.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsrelaterade-skulder/bilmalvakt/
Om jag hade haft bilar som dumpas relativt ofta på min tomt så skulle jag flyttat bilen lite diskret innan man ringer 11414. Olaglgt jap men om jag skulle varit med om proceduren så tror jag att jag skulle ge upp till sist.
Redigerat av moderator: