lärjungen
Har bott i samma bygd från och till sammanlagt runt 20 år. De senaste fem åren har en smått märklig företeelse börjat märkas av. Folk får för sig att dumpa skrotbilar ett stenkast från oss. Det är samma mönster varje gång. Plötsligt står det en risig bil på en parkering eller avfart. Oftast utan skyltar. Några dagar senare saknas några av hjulen, lyktorna, backspeglarna etc. Tills slut är bilen mer eller mindre slaktad på allt. Sen står den kvar tills tidsfristen för ägaren att återta bilen gått ut, och så kommer en lastbil och plockar vraket. Denna tidsfrist verkar vara runt ett år eller något. Har ingen vidare koll, men vraken brukar ligga nästan så länge.

Detta stör mig väl egentligen inte jättemycket, även om jag tycker det är tråkigt. Bilarna dumpas inte på vår mark utan i kanten av allmänna avfarter några hundra meter från oss. Men alla bilar hamnar på nästan exakt samma plats, med hus nära inpå. Kontaktar man polisen brukar det inte leda till något mer än att det noteras och så får det byråkratiska maskineriet ta över tuggandet tills tidsfristen gått ut för ägaren och bilen hämtas till skroten.

Mina egentliga frågor är dock:

1. Finns det någon speciell anledning till att det är lockande att dumpa bilar på en plats som inte är särskilt hemlig? Om jag var lagd åt det ohederliga hållet skulle ju jag troligen dumpa bilen på någon skogsväg där den inte orsakar onödig uppmärksamhet (även om det bevisligen inte verkar spela så stor roll). Eller tänker jag bara fel? Är det här the way to go om man vill bli av med sin gamla skrotbil på ett ohederligt sätt? Kanske en bil på en skogsväg blir mer uppmärksammad?

2. Varför just denna plats? Har detta område blivit någon slags smörgåsbord i mekarkretsar där folk som vill kan hämta bildelar gratis? Förekommer sådana uppgörelser? På fem år har ca 5-6 bilar dumpats här. Nu senast för några veckor sedan. Kan tillägga att detta är en liten ort på landsbygden med knappt 200 invånare (alla känner alla), men det finns större orter inom 2 mils radie.

Redigerat:
Staffans2000
Har ni sett entreprenörerna i arbete, eller återvinns de på natten?

lärjungen
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har ni sett entreprenörerna i arbete, eller återvinns de på natten?
En gång såg jag hur det lystes med ficklampor på kvällen. Det var i samband med att det första vraket hade dumpats. Men eftersom det var det första vraket så anade jag inget oråd. Trodde bara nån fått problem med bilen dagen innan, lämnat den och nu kommit med en annan bil och några polare för att fixa den. Men sen försvann den andra bilen med alla inblandade och de syntes aldrig av igen. Vraket stod kvar men då med en baklucka fattigare vill jag minnas.

Kanske en väl dold åtelkamera skulle göra susen ?
När det gäller platsen, så är det nog lättare att smälta in i trafiken om det finns annan trafik ( vilket det sällan gör långt in på en skogsväg.

lärjungen
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jovars. Tänker du en sån kamera som meddelar via en app/sms när den uppfattar rörelse så man vet när de är på plats och då kan gå ner och höra sig för vad som pågår? Kan vara en idé förstås. Men annars gör man kanske inte så mkt med bevismaterialet eftersom det är olagligt att montera upp åtelkameror utanför egen tomt. Läst om ganska dryga böter för upphittade åtelkameror :surprised:

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ev allmän plats, då fordras tillstånd för kamera, att sätta upp en och anmäla om att jag har dom på bild/video, blir bara ett åtal mot den som satt upp den

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Den kategori som sysslar med bilstöld/bilslakt tillhör nog inte
begåvningsreserven! De har hittat ett ställe att använda som
i deras tycke ligger bra till och kör dit. Snabbt, enkelt och billigt.

Kan en inblandad person tänkas bo i närheten?

Jag förstår mig inte på Sverige. Det borde vara en skitenkel sak att ta fram chassisnumret och se till att bilägaren avlägsna skräpet. Det funkar tydligen i de flesta europeiska länderna.

• Gilla
holmberg87 och 3 till
  • Laddar…
Bilen är väl sannolikt stulen eller registrerad på en målvakt som inte går att komma i kontakt med.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är inte särskilt svårt att avlägsna ett chassinummer.

• Gilla
DaErkiman
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är också förundrad över de dumpade/lämnade bilar jag ser lite då och då på olika platser.

Jag har liksom inte förstått, ty om jag ringer min närmaste bilskrot så kommer de och hämtar bilen inom max en vecka helt gratis, jag får inga pengar heller, men slipper helt bry mig mer.
Så jag har liksom inte sett poängen med att lägga någon timmes jobb på att köra undan bilen på något ställe för att lämna den där, och sen besvära någon bekant med att hämta mig sen.

Men nu satt ju denna tråd ett nytt ljus över företeelsen, det kan ju vara så att bilarna är dumpade på något ställe för att de som dumpat bilen (eller deras polare) ska komma någon annan dag och slakta bilen på delar.
Och då kan man ju tänka sig att det är stulna bilar (rätt ofta är reg-plåten borta, vilket väl är smart ifall man vill att den stulen bil ska få stå kvar ett tag), eller att det är bilar som kommits över på något annat tveksamt vis, och kanske har målvakt som ägare.

F
lärjungen lärjungen skrev:
Jovars. Tänker du en sån kamera som meddelar via en app/sms när den uppfattar rörelse så man vet när de är på plats och då kan gå ner och höra sig för vad som pågår? Kan vara en idé förstås. Men annars gör man kanske inte så mkt med bevismaterialet eftersom det är olagligt att montera upp åtelkameror utanför egen tomt. Läst om ganska dryga böter för upphittade åtelkameror :surprised:
Beviset är ett bevis även om du som privatperson har skaffat dig det på ett olagligt sätt. Det är inte som i USA att ett sådant bevis blir obrukbart. Däremot kan ju åklagaren visa dåligt omdöme och åtala dig för den olagliga kameran. Jag tror det är meningslöst, dom skulle inte ens göra nåt åt saken om du så kom in med video och busets eventuella personnummer.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju alltid säga att man tog bilden med en handhållen kamera.

C
F fsn skrev:
Däremot kan ju åklagaren visa dåligt omdöme och åtala dig för den olagliga kameran.
Precis, skulle inte förvåna mig om de visade mer intresse för kameran.
Vi hittade en stulen (fräsch) bil utanför dörren härom månaden och ringde till polisen. Första motfrågan var varför vi ringde till polisen... :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.