F Fidde_J skrev:
En tröskel går att bredda så den kommer i liv med insidan om man vill det.
Jag är inte orolig över den. Men är lite "roligt" med vissa negativa kommentarer😅
 
M Mjärn skrev:
Jag är inte orolig över den. Men är lite "roligt" med vissa negativa kommentarer😅
Nej det skulle inte jag heller vara. Är plattsättaren som lägger tätskitet bra på det den gör, så får han eller hon det tätt där ner mot golvet oavsett. Man frångår reglerna lite om man gör så men det går att få det tätt. Däremot så ska det sitta en blindtröskel under tröskeln som man viker upp tätskitet på.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F Fjonken skrev:
Det ser ut som att karmen inte kommer liva med insida gips, har dom köpt fel karm?
Man får i princip alltid sala på både karm och tröskel numera med de nya reglerna där både och ska liva väggens insida där fuktskydd ska läggas så det går i en rak linje förbi karm och tröskel.
Karmen ska alltid monteras i liv med den sida av väggen dit dörren öppnas så det är ganska ofrånkomligt att inte behöva sala på insidan då karmar och trösklar bara finns i vissa mått som sällan stämmer med nya väggens tjocklek.
Sen kör man med klackfoder som tar upp tjockleken av plattorna så blir det kanonbra. :)
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M Mjärn skrev:
Vad menar du?
Att sala på betyder att man bygger på karmen och tröskeln med rätt material så att de blir bredare för att liva väggens insida.
Ekmaterial för tröskeln och vit salningslist eller liknande för karmen.
Förr räckte det med att sala på karmen för att det sen ska fungera med foder men numera med nya reglerna måste även tröskeln salas på för att liva väggens insida så fuktskyddet kan gå rakt förbi utan vinklar in vid tröskeln och väggen då det är riskabla ställen och svårt att få helt tätt annars.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F Fidde_J skrev:
Nej det skulle inte jag heller vara. Är plattsättaren som lägger tätskitet bra på det den gör, så får han eller hon det tätt där ner mot golvet oavsett. Man frångår reglerna lite om man gör så men det går att få det tätt. Däremot så ska det sitta en blindtröskel under tröskeln som man viker upp tätskitet på.
Ska sitta blindtröskel... Hhmm...

Man kan ju lika gärna sala på den riktiga tröskeln innan fuktskyddning så blir det ju rätt från start. ;)

Blindtröskel sätter man ju mer om det är så att man ska fuktskydda innan dörrkarmen och tröskeln monteras på plats så man har något att vika upp fuktskyddet mot om det behövs. :)
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Jag har två VVS-frågor.

1. I väggen längst in så har rörmockaren skarvat röret till vattenutkastet på fasaden för trädgårdsslangen. Det går inte att komma åt röret och byta hela vägen eftersom det krävs att man öppnar mycket av väggarna då. Skulle ni kopplat ur den och plockat bort vattenutkastet på fasaden helt för att undvika skarven i väggen eller skulle ni låta det vara skarvat?

2. I tvättstugan sitter en vattenkran som är kopplad till tvättmaskinen. Jag har bett rörmockaren att flytta den och kopplat in den enligt Säker vatten. Vi ska ha en bänkskiva som är 90 cm hög i framtiden när vi renoverar tvättstugan. Var sätter man vattenkranen? Sätter man den normalt under eller över bänkskivan? Jag vill ha kakel över bänkskivan sedan så då vill man ju helst inte ha en vattenkran mitt på väggen.
 
Paul-Staffanstorp
M Mjärn skrev:
Jag har två VVS-frågor.

1. I väggen längst in så har rörmockaren skarvat röret till vattenutkastet på fasaden för trädgårdsslangen. Det går inte att komma åt röret och byta hela vägen eftersom det krävs att man öppnar mycket av väggarna då. Skulle ni kopplat ur den och plockat bort vattenutkastet på fasaden helt för att undvika skarven i väggen eller skulle ni låta det vara skarvat?

2. I tvättstugan sitter en vattenkran som är kopplad till tvättmaskinen. Jag har bett rörmockaren att flytta den och kopplat in den enligt Säker vatten. Vi ska ha en bänkskiva som är 90 cm hög i framtiden när vi renoverar tvättstugan. Var sätter man vattenkranen? Sätter man den normalt under eller över bänkskivan? Jag vill ha kakel över bänkskivan sedan så då vill man ju helst inte ha en vattenkran mitt på väggen.
Jag har inte uppdaterat mig på allt här i tråden men det verkar ju som där är många skarvar i väggen så jag förtår inte riktigt poängen med säkervattenskåpet mer än att han ska plocka dig på en massa pengar i onödan.
Kunde lika gärna dragit ut matningarna i kommoden och haft utanpåliggande fördelare där.

Vad gäller vattenutkastaren så borde det vara smartare att dra ut matningen till den i tvättstugan och därifrån genom ytterväggen.
Borde ju gå och flytta den 20cm på utsidan så slipper man skarven i väggen.
I annat fall en inspektionslucka från tvättstugan men det är ju aldrig optimalt med skarvar i vägg än om rörläggarna påstår att presskopplingar aldrig kan läcka. 🙈

Vattenkranen ska ju vara lätt åtkomlig men vad jag vet finns inga andra regler för var den placeras.
Själv har jag den i ett bänkskåp som står mellan tumlare och tvättmaskin under bänkskivan.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har inte uppdaterat mig på allt här i tråden men det verkar ju som där är många skarvar i väggen så jag förtår inte riktigt poängen med säkervattenskåpet mer än att han ska plocka dig på en massa pengar i onödan.
Kunde lika gärna dragit ut matningarna i kommoden och haft utanpåliggande fördelare där.

Vad gäller vattenutkastaren så borde det vara smartare att dra ut matningen till den i tvättstugan och därifrån genom ytterväggen.
Borde ju gå och flytta den 20cm på utsidan så slipper man skarven i väggen.
I annat fall en inspektionslucka från tvättstugan men det är ju aldrig optimalt med skarvar i vägg än om rörläggarna påstår att presskopplingar aldrig kan läcka. 🙈

Vattenkranen ska ju vara lätt åtkomlig men vad jag vet finns inga andra regler för var den placeras.
Själv har jag den i ett bänkskåp som står mellan tumlare och tvättmaskin under bänkskivan.
Skarvarna i väggen ska åtgärdas idag så det blir rätt. Det var en tillfällig lösning med skarvarna.

Okej, jag ska se om jag får tag i VVS:arn idag och se om man kan fråga honom om att koppla ur den tillfälligt då. Sen när jag gör tvättstugan så kan man öppna väggen och fixa det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ska sitta blindtröskel... Hhmm...

Man kan ju lika gärna sala på den riktiga tröskeln innan fuktskyddning så blir det ju rätt från start. ;)

Blindtröskel sätter man ju mer om det är så att man ska fuktskydda innan dörrkarmen och tröskeln monteras på plats så man har något att vika upp fuktskyddet mot om det behövs. :)
Ja det är rätt. Formulerade mig lite dåligt😅 Det viktiga är att man ha ett bra stöd och något att limma uppviket mot med tätskitet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mer plywood. Och så är skarvarna borta i väggen. Förutom matningen via golvet. Den måste vänta. Rörmokaren sa att om han tömmer vår varmvattenberedare från 1976 så finns det risk att den inte fungerar som den ska sen. Så matningen i golvet får vi ta när vi renoverar tvättstugan inom snar framtid.

På en av bilderna är rören utdragna för framtida kommod i tvättstugan. Tvättmaskinen är inkopplad där så länge.

Väggen från tvättstugan ska ner vid senare renovering.
 
  • Osb-skivor monterade på en vägg, en stege med verktyg, och synliga rördragningar i ett renoveringsprojekt av tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två utskjutande rör och avloppsrör under diskbänken, som förbereds för framtida installation av kommod i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M Mjärn skrev:
Mer plywood. Och så är skarvarna borta i väggen. Förutom matningen via golvet. Den måste vänta. Rörmokaren sa att om han tömmer vår varmvattenberedare från 1976 så finns det risk att den inte fungerar som den ska sen. Så matningen i golvet får vi ta när vi renoverar tvättstugan inom snar framtid.

På en av bilderna är rören utdragna för framtida kommod i tvättstugan. Tvättmaskinen är inkopplad där så länge.

Väggen från tvättstugan ska ner vid senare renovering.
Inte för det kanske är livsviktigt men vattenrören ser ut att komma ganska nära avloppsrör så svårt att få på manschetter ordentligt.
Svårt och se när det blå locket sitter där.
Det ska ju vara minst 60mm mellan rören... inte cc utan mellan. ;)
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
jakobsbygge
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Inte för det kanske är livsviktigt men vattenrören ser ut att komma ganska nära avloppsrör så svårt att få på manschetter ordentligt.
Svårt och se när det blå locket sitter där.
Det ska ju vara minst 60mm mellan rören... inte cc utan mellan. ;)
Beror det inte på dimensionen?
Avstånd mellan rörgenomföringar i vägg för tappvatten- eller värmerör med diameter mindre eller lika med 32 mm ska vara minst 60 mm mellan centrum av rören. För rör eller skyddsrör med större diameter än 32 mm ska avstånd mellan rör vara minst 60 mm.

https://sakervatten.se/branschregle...e-2/4-6-2-rorgenomforing-i-vagg-med-tatskikt/
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Inte för det kanske är livsviktigt men vattenrören ser ut att komma ganska nära avloppsrör så svårt att få på manschetter ordentligt.
Svårt och se när det blå locket sitter där.
Det ska ju vara minst 60mm mellan rören... inte cc utan mellan. ;)
Alltså denna ska bort sen. Ska ha bänkskiva med nedsänkt diskho sen.
 
  • Gammal diskbänk med diskho och förvaringskorgar bredvid tvättmaskin i tvättrum med gult golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Beror det inte på dimensionen?
Avstånd mellan rörgenomföringar i vägg för tappvatten- eller värmerör med diameter mindre eller lika med 32 mm ska vara minst 60 mm mellan centrum av rören. För rör eller skyddsrör med större diameter än 32 mm ska avstånd mellan rör vara minst 60 mm.

[länk]
Är det detta ni pratar om?
 
  • Två gråa slangar som kommer ut ur en vägg, med en linjal som mäter avståndet mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Jag syftar på rören i badrummet vid kommoden.
Det ska vara minst 60mm mellan vattenrören och avloppsröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.