nyvillaägare
Har denna nu köpte den ny som har skönt grepp. En Bahco som jag fattade tycke för i butiken lite dyrare sort. Har haft bra sågar från biltema och billigare också men nu fick det bli en rejäl en, en Bahco blev det. Har bågsågen glömts bort helt eller är den inte relevant för diskussionen Googlade runt på sågar och fick upp en gammal bågsåg tror det är XL som har den, länkar till den där, den bringade tillbaka gamla minnen med precis samma färg och form som den morfar hade för säkert snart 50 år sen och den finns nock kvar idag det var riktiga rejäla grejer var det då. Minns även en med träskaft som användes flitigt hemma en slags fogsvans som var rostig minns jag.

Nu fann jag japanspaden också förstår varför den heter så den ser ju ut som en stekspade för wook men en behändig en. Skickar med bilder på alla sågarna. Man får en Edwin japanare för 349kr jag hade nog satsat på en smalare såg flera på google bilder. Vilken skulle man satsa på? Det blir nock nästa inköp ser att jag kan gå loss med den både lite här och där. (y)
 
nyvillaägare
Fogsvans kommer från tyskans Fuchsschwanz och betyder rävsvans då den avsmalnade formen liknar en rävsvans. Det har blivit till svenskans fogsvans. (Wikipedia). :geek:
 
nyvillaägare
Den sågen såg lättmanövrerad ut har någon synpunkter på storleken?
Mycket såg här men sågen såg :) något smal ut? Det blir ett test jag är nock övertalad.
 
  • Handtagsåg med tandad klinga och svart handtag, syns som smal och kompakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nyvillaägare
Båda sidor ser likadana ut på denna men nån nämnde hyvling på en sida eller minns jag fel?
 
Använder denna modellen av japansåg https://www.bauhaus.se/japansag-ryoba-med-bambugrepp.html
Den är tandad på båda sidorna, det står fin och grovtandning men jag skulle vilja kalla det för kap och klyvsida.
Skillnaden mot fogsvans är att den sågar på draget och att sågbladet kan göras tunnare och du får finare snitt.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
För mig är fogsvansen (som heter sticksåg på österbottniska) och kapcirkelsågen och bordscirkelsågen till för raka snitt medan figursågen (som somliga kallar sticksåg) är till för krokiga snitt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
nyvillaägare
A AndersS skrev:
Använder denna modellen av japansåg [länk]
Den är tandad på båda sidorna, det står fin och grovtandning men jag skulle vilja kalla det för kap och klyvsida.
Skillnaden mot fogsvans är att den sågar på draget och att sågbladet kan göras tunnare och du får finare snitt.
Klyvning menade jag
 
Fairlane
Sticksåg är bra när man ska såga ut för rör eller andra konstigheter. För att kapa använder jag fogsvansen. Det tar lite längre tid än med kap/gersåg, men jag slipper släpa fram dessa och sågar jag inne har jag hellre spånet fallande rakt ner än virvlandes runt (ja, jag har grovdammsugare).

Ska man klyva så lockar det att ta fram cirkelsågen, men fogsvans fungerar och så slipper man ett besök på gymmet så det tar inte mer tid. :)

Snittytan spelar mindre roll då den hamnar under en list ändå.
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Fogsvans kan man göra nästan allt med om man ska vara sån. Inte det mest effektiva men fogsvansen saknar konkurrenter i alla kategorier enligt mig :D
Jag tycker nog det är rätt svårt att exempelvis såga ovala/halvrunda/oregelbundna små hål med en fogsvans. ;) Nu är jag i och för sig bara en glad amatör så jag kanske lär mig med tiden. :geek:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fogsvansen är helt överlägsen. Eller var det snarare, år 1426. Eventuellt kan man använda den när man ska kapa en liten kvist och inte orkar hämta motorsågen eller tigersågen.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare
Ska testa japansågen ändå men jag står fast vid min tro på fogsvansen har den funnits sedan 1426 talar det sitt eget språk.
 
Blir lite äpplen och päron
Jag gillar fogsvansen, om jag bara ska göra något enstaka snitt så tar jag den oavsett om jag ska kapa eller klyva.

Japansågen använder jag bara när jag ska göra exakta snitt när jag tillverkar knivar eller annat precisionsarbete.

Sticksågen skyr jag som pesten, den låter illa och avverkar dåligt. Sen får jag sån hemsk sockerdricka i händerna av den, så kan jag tar jag bandsågen.

Har länge tänkt uppgradera min fogsvans till nå lyxigare då min från öob börjar vara slut.

Jag gillar att såga manuellt och då inom rimliga gränser.
 
nyvillaägare
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Ska testa japansågen ändå men jag står fast vid min tro på fogsvansen har den funnits sedan 1426 talar det sitt eget språk.
Den duger gott om det ska va så ;)
 
  • Gammal rostig handsåg med träskaft.
nyvillaägare
L Lutte skrev:
Blir lite äpplen och päron
Jag gillar fogsvansen, om jag bara ska göra något enstaka snitt så tar jag den oavsett om jag ska kapa eller klyva.

Japansågen använder jag bara när jag ska göra exakta snitt när jag tillverkar knivar eller annat precisionsarbete.

Sticksågen skyr jag som pesten, den låter illa och avverkar dåligt. Sen får jag sån hemsk sockerdricka i händerna av den, så kan jag tar jag bandsågen.

Har länge tänkt uppgradera min fogsvans till nå lyxigare då min från öob börjar vara slut.

Jag gillar att såga manuellt och då inom rimliga gränser.
De har olika funktioner som du säger, men kan användas för liknande uppgifter en riktig finsågare skulle ha en till varje jobb. :)
 
nyvillaägare
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Den duger gott om det ska va så ;)
Den är ganska lik den jag minns från när jag var liten tror att handtaget på den var öppet i nederdelen men är inte säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.