8 608 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Fogsvans eller sticksåg vad föredrar ni?
Har denna nu köpte den ny som har skönt grepp. En Bahco som jag fattade tycke för i butiken lite dyrare sort. Har haft bra sågar från biltema och billigare också men nu fick det bli en rejäl en, en Bahco blev det. Har bågsågen glömts bort helt eller är den inte relevant för diskussionen Googlade runt på sågar och fick upp en gammal bågsåg tror det är XL som har den, länkar till den där, den bringade tillbaka gamla minnen med precis samma färg och form som den morfar hade för säkert snart 50 år sen och den finns nock kvar idag det var riktiga rejäla grejer var det då. Minns även en med träskaft som användes flitigt hemma en slags fogsvans som var rostig minns jag.
Nu fann jag japanspaden också förstår varför den heter så den ser ju ut som en stekspade för wook men en behändig en. Skickar med bilder på alla sågarna. Man får en Edwin japanare för 349kr jag hade nog satsat på en smalare såg flera på google bilder. Vilken skulle man satsa på? Det blir nock nästa inköp ser att jag kan gå loss med den både lite här och där.
Nu fann jag japanspaden också förstår varför den heter så den ser ju ut som en stekspade för wook men en behändig en. Skickar med bilder på alla sågarna. Man får en Edwin japanare för 349kr jag hade nog satsat på en smalare såg flera på google bilder. Vilken skulle man satsa på? Det blir nock nästa inköp ser att jag kan gå loss med den både lite här och där.
Produkter som diskuteras: "bågsågen"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Använder denna modellen av japansåg https://www.bauhaus.se/japansag-ryoba-med-bambugrepp.html
Den är tandad på båda sidorna, det står fin och grovtandning men jag skulle vilja kalla det för kap och klyvsida.
Skillnaden mot fogsvans är att den sågar på draget och att sågbladet kan göras tunnare och du får finare snitt.
Den är tandad på båda sidorna, det står fin och grovtandning men jag skulle vilja kalla det för kap och klyvsida.
Skillnaden mot fogsvans är att den sågar på draget och att sågbladet kan göras tunnare och du får finare snitt.
Klyvning menade jagA AndersS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Sticksåg är bra när man ska såga ut för rör eller andra konstigheter. För att kapa använder jag fogsvansen. Det tar lite längre tid än med kap/gersåg, men jag slipper släpa fram dessa och sågar jag inne har jag hellre spånet fallande rakt ner än virvlandes runt (ja, jag har grovdammsugare).
Ska man klyva så lockar det att ta fram cirkelsågen, men fogsvans fungerar och så slipper man ett besök på gymmet så det tar inte mer tid.
Snittytan spelar mindre roll då den hamnar under en list ändå.
Ska man klyva så lockar det att ta fram cirkelsågen, men fogsvans fungerar och så slipper man ett besök på gymmet så det tar inte mer tid.
Snittytan spelar mindre roll då den hamnar under en list ändå.
Jag tycker nog det är rätt svårt att exempelvis såga ovala/halvrunda/oregelbundna små hål med en fogsvans.nyvillaägare skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Fogsvansen är helt överlägsen. Eller var det snarare, år 1426. Eventuellt kan man använda den när man ska kapa en liten kvist och inte orkar hämta motorsågen eller tigersågen.
Blir lite äpplen och päron
Jag gillar fogsvansen, om jag bara ska göra något enstaka snitt så tar jag den oavsett om jag ska kapa eller klyva.
Japansågen använder jag bara när jag ska göra exakta snitt när jag tillverkar knivar eller annat precisionsarbete.
Sticksågen skyr jag som pesten, den låter illa och avverkar dåligt. Sen får jag sån hemsk sockerdricka i händerna av den, så kan jag tar jag bandsågen.
Har länge tänkt uppgradera min fogsvans till nå lyxigare då min från öob börjar vara slut.
Jag gillar att såga manuellt och då inom rimliga gränser.
Jag gillar fogsvansen, om jag bara ska göra något enstaka snitt så tar jag den oavsett om jag ska kapa eller klyva.
Japansågen använder jag bara när jag ska göra exakta snitt när jag tillverkar knivar eller annat precisionsarbete.
Sticksågen skyr jag som pesten, den låter illa och avverkar dåligt. Sen får jag sån hemsk sockerdricka i händerna av den, så kan jag tar jag bandsågen.
Har länge tänkt uppgradera min fogsvans till nå lyxigare då min från öob börjar vara slut.
Jag gillar att såga manuellt och då inom rimliga gränser.
De har olika funktioner som du säger, men kan användas för liknande uppgifter en riktig finsågare skulle ha en till varje jobb.L Lutte skrev:Blir lite äpplen och päron
Jag gillar fogsvansen, om jag bara ska göra något enstaka snitt så tar jag den oavsett om jag ska kapa eller klyva.
Japansågen använder jag bara när jag ska göra exakta snitt när jag tillverkar knivar eller annat precisionsarbete.
Sticksågen skyr jag som pesten, den låter illa och avverkar dåligt. Sen får jag sån hemsk sockerdricka i händerna av den, så kan jag tar jag bandsågen.
Har länge tänkt uppgradera min fogsvans till nå lyxigare då min från öob börjar vara slut.
Jag gillar att såga manuellt och då inom rimliga gränser.

