5 055 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Fogsprång och ojämn kakelsättning
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Hur kan man komma på idén att sätta bågformade kakel överhuvudtaget?
Nog kan det vara så att det inte blir bättre med halvförband och dessa plattor.Düsseldorff skrev:
Men nog förväntar man sig att en hantverkare som jobbar med ytskikt har lite öga för slutfinishen och avbryter om det inte blir bra. I synnerhet vid plattsättning då det blir extrema konsekvenser om det måste göras om. Att resonera som att "ser förjävligt ut, men om kunden valt krokiga plattor så är det krokiga plattor som skall sättas" duger inte. Kunden har knappast haft en tanke på att plattorna inte är plana och vad det får för konsekvens. Troligen inte plattsättaren heller, förrän arbetet påbörjats.
Okej om man är medveten om problemet men ändå beslutat att köra på. Men det är knappast fallet här.
Hur valdes kakel och har ni köpt det av plattsättaren?
Jag tänker att om ni valt kakel själva och dessutom sagt ja till att sätta dem omlott, så kan jag nog tycka att ni har ett visst ansvar i frågan.
Har ni däremot sagt att ni vill ha vitt kakel i en viss storlek och sen har plattsättaren stått för inköp och montering - då anser jag att hela ansvaret ligger hos plattsättaren.
Jag tänker att om ni valt kakel själva och dessutom sagt ja till att sätta dem omlott, så kan jag nog tycka att ni har ett visst ansvar i frågan.
Har ni däremot sagt att ni vill ha vitt kakel i en viss storlek och sen har plattsättaren stått för inköp och montering - då anser jag att hela ansvaret ligger hos plattsättaren.
Det brukar inte vara något problem att byta ut defekt material. Tillverkaren skickar nytt utan kostnad.S sblixten skrev:Hur valdes kakel och har ni köpt det av plattsättaren?
Jag tänker att om ni valt kakel själva och dessutom sagt ja till att sätta dem omlott, så kan jag nog tycka att ni har ett visst ansvar i frågan.
Har ni däremot sagt att ni vill ha vitt kakel i en viss storlek och sen har plattsättaren stått för inköp och montering - då anser jag att hela ansvaret ligger hos plattsättaren.
Dock brukar de påpekar att produkten ska kontrolleras innan det monteras och att de inte står för eventuella följdkostnader.
Självklart ska hantverkaren kontrollera materialet innan montering. Denne förväntas ha ett kunskapsövertag och arbetet ska vara till nytta för kunden.
Eftersom alla plattor verkar ha samma böjning, så tänkte jag att en möjlighet är att de ska vara så och att plattsättaren kontrollerat dem.blackarrow skrev:
Det brukar inte vara något problem att byta ut defekt material. Tillverkaren skickar nytt utan kostnad.
Dock brukar de påpekar att produkten ska kontrolleras innan det monteras och att de inte står för eventuella följdkostnader.
Självklart ska hantverkaren kontrollera materialet innan montering. Denne förväntas ha ett kunskapsövertag och arbetet ska vara till nytta för kunden.
Om det inte ska vara så, borde tillverkare/säljare av plattorna ha ett visst ansvar också.
Renoveringen är en del av ett stambyte. Vi fick olika kakelalternativ presenterade av byggherren, som hade plattsättare som underleverantör för arbetet. Vi valde kakel från visningslokalen som byggherren satt upp inför projektet. De köpte in kaklet.S sblixten skrev:Hur valdes kakel och har ni köpt det av plattsättaren?
Jag tänker att om ni valt kakel själva och dessutom sagt ja till att sätta dem omlott, så kan jag nog tycka att ni har ett visst ansvar i frågan.
Har ni däremot sagt att ni vill ha vitt kakel i en viss storlek och sen har plattsättaren stått för inköp och montering - då anser jag att hela ansvaret ligger hos plattsättaren.
Renoveringen är en del av ett stambyte. Vi fick olika kakelalternativ presenterade av byggherren, som hade plattsättare som underleverantör för arbetet. Vi valde kakel från visningslokalen som byggherren satt upp inför projektet. De köpte in kaklet.S sblixten skrev:Hur valdes kakel och har ni köpt det av plattsättaren?
Jag tänker att om ni valt kakel själva och dessutom sagt ja till att sätta dem omlott, så kan jag nog tycka att ni har ett visst ansvar i frågan.
Har ni däremot sagt att ni vill ha vitt kakel i en viss storlek och sen har plattsättaren stått för inköp och montering - då anser jag att hela ansvaret ligger hos plattsättaren.
Upplever dock att det på över hälften av ställena är jämt. Så alla plattor lär inte vara böjda.S sblixten skrev:
Tänker att om besiktningsmannen skrivit att fogsprånget inte överstiger 1,8mm så har jag ju en solklar öppning att ifrågasätta? Utläser också 1,6mm/1,65mm.C cpalm skrev:
Då ska man kunna förvänta sig att det blir liknande resultat som de visat, stå på dig!A Amanda christmasfield skrev:
Är det 20x40 plattor?A Amanda christmasfield skrev:
Samma tolerans gäller även för själva plattan, d.v.s. den får inte heller diffa mer än 1,6 mm från lägsta till högsta punkt.
Lägg ett vattenpass eller annat plant på och mät(är det gränsfall behöver du bladmått), så du vet att det är utanför toleransen.
Vet inte om 0,2 mm känns solklart, men det är ju onekligen över gränsen.A Amanda christmasfield skrev:
Fast är det byggarens val av platta tycker jag inte det finns några ursäkter. Då skall ju resultatet också bli som förevisats. Och kakel-på-kakel skulle jag själv aldrig accepterat. Men man förstår ju helt klart varför det är byggarens lösningsförslag. Alternativet är ju att riva allt och börja om från början.
Klicka här för att svara
