19 095 läst ·
51 svar
19k läst
51 svar
Fogskum, hur farligt är det?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det knepiga är att veta när det är förbrukat. När man känner att lukten går igenom är ju en osäker metod. Isocyanater är luktfria och andra lukter vänjer man sig snabbt vid. Det lär finnas någon testvätska för ändamålet. Det blir annars dyrt om man ska öppna en ny förpackning varje gång om man inte använder kolfilter så mycket att man uppnår brukstiden varje gång.useless skrev:
Nja, tror inte det är hela sanningen. Har pratat både med M3 och Sundströms om detta och får uppfattningen att man ska ta datumet med en nypa salt.useless skrev:
Såhär svarar Sundströms för några år sen :
När det gäller filter, vi har gas och p3 filter, hur vet man när dessa ska bytas? Vi byter förrfilter hyfsat ofta men övriga filter har vi inte bytt. Det är fortfarande lätt att andas i dem.
Svar: Så länge du upplever att det är lätt att andas in så kan man använda filtret.
Men det skadar inte att kolla med Sundströms igen!
Ja, lukt är inget man kan gå på, många gaser luktar inget.imported_Benno skrev:
Det knepiga är att veta när det är förbrukat. När man känner att lukten går igenom är ju en osäker metod. Isocyanater är luktfria och andra lukter vänjer man sig snabbt vid. Det lär finnas någon testvätska för ändamålet. Det blir annars dyrt om man ska öppna en ny förpackning varje gång om man inte använder kolfilter så mycket att man uppnår brukstiden varje gång.
Det svaret gäller bara partikelfilter. Ett filter som används mot gas är lika lätt att andas genom när det är nytt som när det är slut.I Ironside skrev:Nja, tror inte det är hela sanningen. Har pratat både med M3 och Sundströms om detta och får uppfattningen att man ska ta datumet med en nypa salt.
Såhär svarar Sundströms för några år sen :
När det gäller filter, vi har gas och p3 filter, hur vet man när dessa ska bytas? Vi byter förrfilter hyfsat ofta men övriga filter har vi inte bytt. Det är fortfarande lätt att andas i dem.
Svar: Så länge du upplever att det är lätt att andas in så kan man använda filtret.
Men det skadar inte att kolla med Sundströms igen!
https://sandbergsjarn.se/wp-content/uploads/2017/04/Hur-länge-varar-filtret.pdf
Intressant! En hel del info där men jag vet inte om man blir så mycket klockare. Enligt det dokument finns det praktiskt taget inget vis att säkerställa att ett gasfilter fungerar som tänkt(förutom om man nyss öppnat förpackningen), iallafall inte som privatperson utan särskild testutrustning. Istället rekommenderar man att ha en bred säkerhetsmarginal men vad innebär det i praktiken?useless skrev:
Säg att jag förvarar mitt gasfilter A1 i källaren där det kan vara väldigt fuktigt på sommaren, oftast förvaras det i försluten låda\påse. Filtret används kanske 2-3 gånger om året, när ska det bytas?
Här har jag ytterligare en kommentar från Sundströms support :
Sundströms
För skydd vid användning av lösningsmedel räcker ofta ett gasfilter typ A, det ska bytas så snart man kan känna doft eller smak i masken. Ska man spraya eller det finns risk för stänk SKA gasfilter kombinerat med partikelfilter då gasfiltret inte tar några partiklar eller aerosoler.
3M skriver såhär :
Hur länge håller ett gasfilter?
Oavsett rutin som används ska filtret alltid byts när lukt eller smak detekteras eller vid obehag.
Man får uppfattningen att gasfilter A huvudsakligen skyddar mot gaser\ånger som luktar eller smakar, det är troligen svårare med ett ABEK filter.
En annan intressant sak är att jag körde som sagt P3 och A1 filter vid ett tillfälle då det uppstod klorgas. Jag kände varken lukt eller smak i masken och märkte inte häller av några symtom. Enligt Sundströms var det ABE gasfilter som egentligen krävdes, man kan spekulera i varför jag inte fick några symtom. Min gissning är att gasfilter(även A1) kan täcka ett bredare spektrum än vad som anges.
Jag har ju varit med en blunder en gång som jag inte vill råka ut för igen : Vi skulle sätta in en dörr med fogskum i trångt utrymme, snabbt och enkelt skulle det gå. Som rookie på fogskum så fick man det överallt där man INTE ville ha det. Tyvärr hade jag inte rätt lösningsmedel hemma så både det ena och det andra åkte fram. Drog såklart på mig masken men insåg allt för sen att det bara satt ett P3 filter i det. Till slut stod man inte ut och gick ut, det var ingen skön upplevelse, kändes väldigt märkligt i kroppen. Som tur var ordnade det upp sig efter några timmar så nu är jag extra petig med skyddsutrustning.
Kommer köpa in ABEK1 filter som backup och I framtiden blir det till att kontakta supporten när man är osäker på vad som verkligen gäller.
Är förövrigt på jakt efter en ny halvmask, kommer köra vidare på sundströms helmask men halvmasken kan släppa försegling vid rörelse. Kommer troligen testa 3M 7500 masken, det tråkiga är såklart att det blir ytterligare ett filtersystem att hålla koll på. Deras support inte inte heller lika aktiv på att hjälpa en med rätt filter.
??? Du kommer behöva genomgå utbildning om du ska använda det industriellt eller yrkesmässigt då? Inte privatO Ocuf skrev:
Farlighet (toxicitet) gånger exponering (mängd/tid) är en bra tumregel.
Dricker man tillräckligt mycket vatten så dör man, att andas in direkta ångor från fogskum så det svider i lungorna är troligtvis inget problem om det görs mycket sällan.
Ang kolfilter och hållbarhet, på jobbet gör vi lukttest genom att spraya isopropanol, luktar det så är det filterbyte.
Dricker man tillräckligt mycket vatten så dör man, att andas in direkta ångor från fogskum så det svider i lungorna är troligtvis inget problem om det görs mycket sällan.
Ang kolfilter och hållbarhet, på jobbet gör vi lukttest genom att spraya isopropanol, luktar det så är det filterbyte.
Jobbade på rostskyddet på SAAB innan det gick i putten och när jag slutade knyckte jag med mig min friskluftsmask. Funkar utmärkt med den egna kompressorn ihop med ett kolfilter när jag någon gång sysslar med saker som ger ifrån sig otrevligheter i luften.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Enligt vad jag läst kan en enda exponering av isocyanater ge kronisk astma. Så det är nog inte riktigt så. Tyvärr är det ofta först efteråt man inser vad man utsatt sig för.Gimp skrev:
Farlighet (toxicitet) gånger exponering (mängd/tid) är en bra tumregel.
Dricker man tillräckligt mycket vatten så dör man, att andas in direkta ångor från fogskum så det svider i lungorna är troligtvis inget problem om det görs mycket sällan.
Ang kolfilter och hållbarhet, på jobbet gör vi lukttest genom att spraya isopropanol, luktar det så är det filterbyte.
Så är det, men det är sjukt ovanligt. Samma med asbest, räcker egentligen med ett fiber, men normalt andas vi in tusentals varje dag och väldigt få drabbas ändå.imported_Benno skrev:
Att försöka leva med noll risk är inget liv värt att leva
Det finns liksom ingen anledning att fuska med skyddsmask. Bättre att ta ett djupt andetag genom masken och känna ”frisk luft” (nåja), än att oroa sig efteråt. Varken dyrt eller svårt att få tag på egentligen.
Har lite svårt att övertyga min fru om att använda mask när vi renoverar, slipar spackel etc. Hon gillar inte mask, tycker det är jobbigt att andas genom, ja förutom covid-munskydden då.
Han kanske hade ett tygstycke över näsan, minns inte…
Cancerformen han gick bort i var dock ”naturlig” och helt orelaterad till asbest och lungor.
MIG-svetsreklam där en välfriserad man med bara tatuerade armar som svetsar är lite rolig också. Är han inte rädd om sina tatueringar?
Har lite svårt att övertyga min fru om att använda mask när vi renoverar, slipar spackel etc. Hon gillar inte mask, tycker det är jobbigt att andas genom, ja förutom covid-munskydden då.
Det gjorde min far också. Det vita rökmolnet finns kvar i minnet. ”Det är så mycket som dom säger är farligt.”I Ironside skrev:
Han kanske hade ett tygstycke över näsan, minns inte…
Cancerformen han gick bort i var dock ”naturlig” och helt orelaterad till asbest och lungor.
Asbest fanns ju kvar i bromsbelägg i många år efter förbudet o byggmaterial. Undrar hur många som blåste rent bromsarna med tryckluft ändå. Galet kan man tycka idag.I Ironside skrev:
MIG-svetsreklam där en välfriserad man med bara tatuerade armar som svetsar är lite rolig också. Är han inte rädd om sina tatueringar?
Det finns en liten risk för allergi (kontaktallergi eller astma) men ingen enkel regel för risken.Gimp skrev:
Farlighet (toxicitet) gånger exponering (mängd/tid) är en bra tumregel.
Dricker man tillräckligt mycket vatten så dör man, att andas in direkta ångor från fogskum så det svider i lungorna är troligtvis inget problem om det görs mycket sällan.
Ang kolfilter och hållbarhet, på jobbet gör vi lukttest genom att spraya isopropanol, luktar det så är det filterbyte.
Har man väl utvecklat allergin är man extra känslig sen.
Jag har för mig man kunde väga A-filtren för att se om de var okay, men hittar inget om det.
För mig är det så här: när du gör nåt ofta/regelbundet/yrkesmässigt SKALL man använda väl anpassade skydd efter behov. När man gör grejor ibland skall man använda de skydd som behövs. Tex skyddsglasögon och hörselskydd men även lämplig mask och där kan ju även en engångs coronamask göra skillnad när man borrar ett hål i ett betongtak hemma eller sågar eller slipar en träbit. Jag har borrat några tiotalet hål i asbestskivor i tak hittills i livet och då höjer man nivån litegrann, dammsugare vid borren, glasögon som vid all borrning men även en lämplig mask är inte fel. Jag brukar säga så här: min kusin ickerökaren, frisksportaren byggjobbaren som stod och sågade asbestskivor hela dagarna med cirkelsåg på sextitalet utan skydd gjorde tyvärr inte det rätta utan dog i lungcancer på 90-talet. Men om du sågar EN skiva utomhus med rätt skydd (även engångsdräkt) idag lär du inte dö tidigare för det.
För övrigt är tyvärr de mindre giftigare fogskummen både tokdyra och mycket sämre att använda än de farligare!
För övrigt är tyvärr de mindre giftigare fogskummen både tokdyra och mycket sämre att använda än de farligare!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Bara lite förtydligan, vanlig byggdammsugare gör faktiskt saken värre med asbest. Filtret är inte tillräckligt fint så istället skickar man upp fiber i luften.L Lellemars skrev:För mig är det så här: när du gör nåt ofta/regelbundet/yrkesmässigt SKALL man använda väl anpassade skydd efter behov. När man gör grejor ibland skall man använda de skydd som behövs. Tex skyddsglasögon och hörselskydd men även lämplig mask och där kan ju även en engångs coronamask göra skillnad när man borrar ett hål i ett betongtak hemma eller sågar eller slipar en träbit. Jag har borrat några tiotalet hål i asbestskivor i tak hittills i livet och då höjer man nivån litegrann, dammsugare vid borren, glasögon som vid all borrning men även en lämplig mask är inte fel. Jag brukar säga så här: min kusin ickerökaren, frisksportaren byggjobbaren som stod och sågade asbestskivor hela dagarna med cirkelsåg på sextitalet utan skydd gjorde tyvärr inte det rätta utan dog i lungcancer på 90-talet. Men om du sågar EN skiva utomhus med rätt skydd (även engångsdräkt) idag lär du inte dö tidigare för det.
För övrigt är tyvärr de mindre giftigare fogskummen både tokdyra och mycket sämre att använda än de farligare!