19 091 läst ·
51 svar
19k läst
51 svar
Fogskum, hur farligt är det?
Varför skall man kleta med fingrarna?B Bhp863 skrev:
Är som sagt inte inläst på vilka föroreningar man kan utsättas för när det gäller fogskum så min rekommendation var allmän. Vill man verkligen veta vad man bör ha för skydd så kontaktar man någon säker källa som faktiskt vet. Även om det finns ämnen som inte går att stoppa så kanske det finns andra komponenter som man vill skydda sig mot.useless skrev:
Mycket beror såklart på hur det ska användas, utomhus hade de flesta troligen inte använt något mer än handskar men i instängda utrymme där man använder mer än en burk eller två hade jag absolut taget en kontakt med någon säker källa, d.v.s inte ett forum.
Som tur är har jag inte använt fogskum i någon större omfattning...än.
Det viktigaste är nog att ha skyddsglasögon på. Det hade jag inte när jag fogade de 20 första fönstren och hade inte en tanke på det heller. Sedan limmade jag cellplast i en pool där jag använde en fogskum monterat på en pistol och dessa två flög plötsligt isär och jag fick hela ansiktet fullt med fogskum. På något mirakulöst sätt klarade jag ögonen och i övrigt var det bara att torka bort snabbt som attan. Sedan dess använder jag *alltid* brillor när jag fogskummar.
Det går alldeles säkert att köpa sen också.O Ocuf skrev:
Det är skillnad mellan privat och yrkesmässigt bruk.
Jämför till exempel med motorsåg, köra truck, hjullastare, bygga och använda ställningar osv som vem som helst kan köpa.
Det krävs någon form av utbildning, kurs för att användas i yrket men på egna tomten, gården privat så går det alldeles utmärkt utan.
Är delvis i industrilackeringsbranchen, vi har polyuretan (isocyanter), epoxi och annat hälsovådligt i färgen. Skall man följa alla förskrifter skall dom som arbetar med det ha utbildning i härdplatser samt kemiska arbetsmijörisker. Samt klara läkarundersökning vilket innebär att man t.ex. inte för ha någon form av astma. När man sedan arbeta med det skall gå på regelbundna läkarundersökning för att tillse att man inte får någon form av andningsproblem.
Finns dock vissa i branschen som fuskar med detta......
Finns dock vissa i branschen som fuskar med detta......
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är ju bra att det finns regler för er som jobbar yrkesmässigt. Så var det inte förr. Men det finns många som jobbar i egna lackboxar på fritiden och alla är inte så noga. De som lackar bilar på fyllan utan mask (har sett detta) osv. Själv försöker jag vara påläst. Det blir åtminstone inga bilprojekt nu för tiden.Nucken skrev:
Är delvis i industrilackeringsbranchen, vi har polyuretan (isocyanter), epoxi och annat hälsovådligt i färgen. Skall man följa alla förskrifter skall dom som arbetar med det ha utbildning i härdplatser samt kemiska arbetsmijörisker. Samt klara läkarundersökning vilket innebär att man t.ex. inte för ha någon form av astma. När man sedan arbeta med det skall gå på regelbundna läkarundersökning för att tillse att man inte får någon form av andningsproblem.
Finns dock vissa i branschen som fuskar med detta......
Modern förtunning är inte sådär ohyggligt hälsovådlig som förr. Jag använder endast mask vid polyuretanlacker pga isocyanaterna. Nu lackar jag iofs inte bilar, och använder mig av airmixsystem så översprut och ryk är på minimumnivå. Det är väldigt många som hänger sin halvmask på en krok i lackboxen när de är klara, en mask som de böt gasfilter i 2004 eller nåt.imported_Benno skrev:
Det är ju bra att det finns regler för er som jobbar yrkesmässigt. Så var det inte förr. Men det finns många som jobbar i egna lackboxar på fritiden och alla är inte så noga. De som lackar bilar på fyllan utan mask (har sett detta) osv. Själv försöker jag vara påläst. Det blir åtminstone inga bilprojekt nu för tiden.
Jag tycker det är viktigt och basal kunskap att veta när man skall använda P (P1,P2, P3) partikelfilter respektive A (A1,A2) Aktivtkol filter.I Ironside skrev:Är som sagt inte inläst på vilka föroreningar man kan utsättas för när det gäller fogskum så min rekommendation var allmän. Vill man verkligen veta vad man bör ha för skydd så kontaktar man någon säker källa som faktiskt vet. Även om det finns ämnen som inte går att stoppa så kanske det finns andra komponenter som man vill skydda sig mot.
Mycket beror såklart på hur det ska användas, utomhus hade de flesta troligen inte använt något mer än handskar men i instängda utrymme där man använder mer än en burk eller två hade jag absolut taget en kontakt med någon säker källa, d.v.s inte ett forum.
Som tur är har jag inte använt fogskum i någon större omfattning...än.
P3 klarar damm och aerosoler ner till virus.
För kemikalieångor, gaser, som isocyanater, thinner, toluen etc hjälper inget P3 filter utan man behöver ett filter med aktivt kol, typ A. (Duger väl med ett A filtetpack för 99kr på Jula för hemmafixaren).
Är man osäker om det är kemikalier eller partiklar man vill skydda sig mot så är det bättre att ta A filtret än P filtret. Man behöver inte vara speciellt rädd att damm passerar Aktivtkolfiltret. Man kan ha ett förfilter mot damm på A filtret för att förlänga livet på A-filtret, men då duger inte Julas produkter.
Skulle man tex få för sig att sprutmåla en bil så får man både färgpartiklar och lösningsmedel i (inandnings)luften och med Sundsrömsmask kan man då kombinera A2-filter plus P-filter. Det är också viktigt att vara nyrakad så det inte läcker förbi.
Hantering av syror, kemikalier, galv, svetsrök kan kräva andra filter och det finns fler bokstäver…tex AX, B, E
Att välja exakt rätt P1/2/3 och/eller A1/A2 är förstås svårt, men viktigt i industrin.
För hemmafixaren tycker jag det räcker att veta när man skall använda gasfilter respektive partikel/dammfilter.
Wuth filterguide https://www.wurth.se/globalassets/tjanster/pdf/lathund_filter_a4.pdf
Ja, det där man har sett merän ett par gånger på bilmeckare på TV, man slipar och lackar bilar helt utan skydd. De e nog lite matcho stämpel på det där, troligen inte lika coolt när man blir äldre dock.imported_Benno skrev:
Det är ju bra att det finns regler för er som jobbar yrkesmässigt. Så var det inte förr. Men det finns många som jobbar i egna lackboxar på fritiden och alla är inte så noga. De som lackar bilar på fyllan utan mask (har sett detta) osv. Själv försöker jag vara påläst. Det blir åtminstone inga bilprojekt nu för tiden.
Kul att du tar det på stort allvar! Tyvärr är det allt för ofta man tar för lättviktigt på skydd, jag är uppvuxen i ett hus där man gjort mycket renovering och så gott som aldrig använt mask. Min far stod på backen och sågade asbestskivor helt utan skydd. Idag har har han något begränsad lungkapacitet. Skulle tro att riskerna generellt är små om man utsätts fåtal gånger under livet och så länge som man inte stänger in sig i små oventilerade utrymmen med farliga ämnen.blackarrow skrev:
Jag tycker det är viktigt och basal kunskap att veta när man skall använda P (P1,P2, P3) partikelfilter respektive A (A1,A2) Aktivtkol filter.
P3 klarar damm och aerosoler ner till virus.
För kemikalieångor, gaser, som isocyanater, thinner, toluen etc hjälper inget P3 filter utan man behöver ett filter med aktivt kol, typ A. (Duger väl med ett A filtetpack för 99kr på Jula för hemmafixaren).
Är man osäker om det är kemikalier eller partiklar man vill skydda sig mot så är det bättre att ta A filtret än P filtret. Man behöver inte vara speciellt rädd att damm passerar Aktivtkolfiltret. Man kan ha ett förfilter mot damm på A filtret för att förlänga livet på A-filtret, men då duger inte Julas produkter.
Skulle man tex få för sig att sprutmåla en bil så får man både färgpartiklar och lösningsmedel i (inandnings)luften och med Sundsrömsmask kan man då kombinera A2-filter plus P-filter. Det är också viktigt att vara nyrakad så det inte läcker förbi.
Hantering av syror, kemikalier, galv, svetsrök kan kräva andra filter och det finns fler bokstäver…tex AX, B, E
Att välja exakt rätt P1/2/3 och/eller A1/A2 är förstås svårt, men viktigt i industrin.
För hemmafixaren tycker jag det räcker att veta när man skall använda gasfilter respektive partikel/dammfilter.
Wuth filterguide [länk]
Jag har inte sprylackerat så mycket men jag har kört lite airbrush med akrylfärg samt rengöringsmedel och då har jag använt P3 filter med gasfilter A. Enligt sundströms är det viktigt att köra P3 filter för att stoppa aerosoler.
Mask med P3 filter och A1 gas filter köptes in direkt efter första projektet i huset med att riva ut palstmattan. Maskerna har används flitigt, främst med P3 filter och i samband med sotning av pelletspannan. Jag fick dock erfara att att det krävs inte mycket rörelse för att riskera läckage i halvmasken så numera kör jag helmask som är klart enklare att få en stabil försegling med(på mitt ansikte).
Jag antog tyvärr att gasfiltret tog det mesta men det visades sig rejält fel när vi åkte på klorgas utsöndring. jag körde P3 med A1 filter och fick inga problem, min kompis som körde utan skydd fick rejäla problem som gick över efter par timmar. Nu i efterhand har Sundströms rekommenderat P3 filter med ABE gasfilter för klorgas.
Jag har varit inne på att köpa ett ABEK filter som är mycket bredare men Sundströms vill att man kommer in med säkerhetsblad till dem så kan de ge info om vilka filter som krävs. ABEK tar fortfarande inte allt. Din filterguide verkar bra, den sparar vi och hoppas att det kan göra processen enklare i framtiden.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag använder Sundströms system. De har bara P3 mot damm så valet blir enkelt. Med byte av förfilter då och då räcker dammfiltren hur länge som helst egentligen så det är ju en liten kostnad. För kemfiltren finns olika klasser och kombifilter som täcker in fler ämnen. De har bäst före datum och begränsad brukstid så de blir en högre kostnad, men vad är inte hälsan värd?blackarrow skrev:
Jag tycker det är viktigt och basal kunskap att veta när man skall använda P (P1,P2, P3) partikelfilter respektive A (A1,A2) Aktivtkol filter.
P3 klarar damm och aerosoler ner till virus.
För kemikalieångor, gaser, som isocyanater, thinner, toluen etc hjälper inget P3 filter utan man behöver ett filter med aktivt kol, typ A. (Duger väl med ett A filtetpack för 99kr på Jula för hemmafixaren).
Är man osäker om det är kemikalier eller partiklar man vill skydda sig mot så är det bättre att ta A filtret än P filtret. Man behöver inte vara speciellt rädd att damm passerar Aktivtkolfiltret. Man kan ha ett förfilter mot damm på A filtret för att förlänga livet på A-filtret, men då duger inte Julas produkter.
Skulle man tex få för sig att sprutmåla en bil så får man både färgpartiklar och lösningsmedel i (inandnings)luften och med Sundsrömsmask kan man då kombinera A2-filter plus P-filter. Det är också viktigt att vara nyrakad så det inte läcker förbi.
Hantering av syror, kemikalier, galv, svetsrök kan kräva andra filter och det finns fler bokstäver…tex AX, B, E
Att välja exakt rätt P1/2/3 och/eller A1/A2 är förstås svårt, men viktigt i industrin.
För hemmafixaren tycker jag det räcker att veta när man skall använda gasfilter respektive partikel/dammfilter.
Wuth filterguide [länk]
Blev ett hett ämne det här. Men vad jag förstått är det i princip ofarligt när det väl härdat så länge det inte blir 150 grader+. Antar att det också kan frigöras skit när man sliper eller dylikt om mam vill ta bort det i framtiden.
Men jag gör det utifrån istället, känns säkrast.
Men jag gör det utifrån istället, känns säkrast.