Y
Sökte och hittade väl antydningar på att fogskum ska funka emot möss.

Min rädsla var att de kanske gilla att gnaga på fogskum..

Lyfte bort ett skafferiskåp från köket nu och under denna (upphögd) så var en jävla massa mus-lort.... hur kul är det att ha under skafferiet i köket.. faen... ska skumma igen varenda skarv ifall det funkar..

• Gilla
Rydh
  • Laddar…
Tror inte att skummet hindrar mössen speciellt länge.

C
Ta silikon istället, det funkar nog bättre.

De äter ju sig igenom plast och även betong (ej armeringsjärnen dock ;) ) så fogskum det tar de sig igenom på ett grisblink. Bästa motmedlet är katt.

Rensa runt huset, bort med kompost som ej är tät slå ner höggräs bort med buskar mot huset etc.

C
Jag VET att det inte funkar mot möss,har försökt själv o kan höra mössen knapra... Köp en Silverline musskrämmare(:blushing:) så slipper du mössen...

• Gilla
Johann Strand
  • Laddar…
Eller IR-kamera och hagelgevär. Risk dock för att det går åt mycket fogskum sen ;)

• Haha
  • Gilla
Snickarmormor och 3 till
  • Laddar…
Sätt plåtbläck / plåtbitar alt tar du metallnät. finmaskigt. Enda som egentligen håller borta möss. De mesta andra material kan de ju gnaga sig igenom.

Y
fan hittar ju skit överallt... blir så förbannad... här ska faen både tätas iaf och inhandla elektroniska pipare...

lite skeptisk till de som skickar pulser längst med elkabeln till propparna... om de nu verkligen gör det - blir det inte störningar i dator och annat? hrrmm....

Mig veterligen finns det inga handfasta bevis på att piptutgrejerna verkligen fungerar. Vi brukar säga att våran är en kombinerad mus- och björnskrämma. Den funkar inte jättebra mot möss men är jäkligt bra på att hålla nalle borta. Vi har i alla fall inte sett någon på vår ö. ;)

Katt - ja det fungerar om katten lär sig att ta dem. Även den mest invande innekatt brukar ta möss men tro för all del inte att mössen bryr sig om kattlukten. Har de etablerat sig struntar de i att det osar katt.

Se till att mössen inte kan komma åt något att äta. Då har de i alla fall en anledning mindra att göra hembesök. Sedan får du försöka kolla upp var de kan tänkas ta sig in. Lite småknepigt med tanke på att det krävs bara ett hål på sex mm i diameter för att en mususling ska kunna pressa sig in.

Decimera stammen med slagfällor. Vanliga hederliga slagfällor i trä är kanon. De är så billig att du kan sätta hur många som helst och de är effektiva. Agna med nötcremé och det kommer att börja smälla så snart du vänt ryggen till.

Det finns slagfällor med inbyggt bete. Har testat dessa och mössen gillar lukten. Tycker man att det är obehagligt med vanliga slagfällor kan jag rekomendera dessa.

Jag röstar också på fällor, har försökt täta med det mesta, alltid med uselt resultat.
Började med tvålull men det gjorde de små rackarna om till utmärkt bomaterial, sen fick jag tips om att täta med gips med stålull.. Funkade ett tag men de gnagde sig igenom det också.
Och katterna är inte till så stor nytta..
Nu kör vi med fällor när höstinvasionen kommer. Laddar dem med blodpudding och utrotar alla nyinflyttade på ett par dagar, därefter är det i stort sett lungt till nästa höst.
Jag kör med Giljotti-fällorna, de funkar verkligen skitbra! effektiva och lätta att rigga och rengöra.
Verkar vara musår i år för det var lite fler än vanligt.

• Gilla
Bremrik
  • Laddar…
Vår elkille tipsade om fogskum med glaskross i. Ska tydligen inte vara så mysigt att mumsa på. Om det är mycket så kanske det blir omständigt dock (antar att man måste peta i glaset själv).

• Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
Y
Jag skruvade ner överskåpen i köket.. så var de sista ihopskruvade med fläkten så jag stack ju in armen och lossade muttrar osv..

Sen fick jag se att det låg en musfälla där, vet inte vad som hade varit värst; om jag klappat en död mus eller fått mig ett chockernade nypande slag utav fällan.. Hade tur nog att den hade slåttihop utan någon mus.. men bajs fanns det gott om...

ArGh.... ja här ska de då fan tätas, planerar att dra hål-nät vid varenda öppning runtomhuset... :)

jedrans möss... Har nog de flesta sorters fällorna på vinden, och har allt tagit de som sprang däruppe... Tycker om vippan man sätter på hinken, skulle bara haft bete som inte trillar ner i samma veva... kunde kanske satt gummiband runt betet och vippan iofs..

giljottifälla verkar bra ja, har tagit nån mus med den, fast slängde hela skiten iaf, är inte redo att bli såpass manlig riktigt än.. :-)

Kan mössen gnaga sig igenom vanligt insektsnät?
Enligt beskrivningen på rullen, är insektsnätet glasfiberförstärkt.
Glasfiber skulle rimligen avskräcka, någon som vet?

• Gilla
Grönliden
  • Laddar…
Jag har tätat med byggmax fogskum, i hallen och under diskbänken på stugan, för två år sen och sen dess har det inte synts till en enda muslort där. Fyllde iofs ganska rejält, så det välde ut massor. Som tur var hade jag varit förutseende och lagt ut skyddspapp. Dom kanske kommer in igen till slut men än så länge har dom inte synts till iaf.
Och förhoppningsvis så kanske hallen blir färdig nästa sommar och då lär det inte finnas en enda liten springa att krypa in genom.

// Per

Fällor har ju den fördelen att man kan städa undan offren på ett ordnat sätt. Med gift eller glas i fogskum eller liknande finns ju risken att de avlider inne i väggar och golv och ligger där och stinker.

• Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.