12 256 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
Fogningen blev katastrof - hjälp
Ättiksprit löser kalk. Fog är till stora delar kalk.
Så en svamp med lite ättika på gör att det släpper. OBSERVERA att ni måste vara snabba med vatten för att tvätta bort ättikan så den inte löser för mycket.
Hälsar en som åkte och hämtade sonen medans fogen torkade på golvet ;-)
Så en svamp med lite ättika på gör att det släpper. OBSERVERA att ni måste vara snabba med vatten för att tvätta bort ättikan så den inte löser för mycket.
Hälsar en som åkte och hämtade sonen medans fogen torkade på golvet ;-)
Jag har ättikssprit. Ska testa.J Jan_G skrev:
Hoppas att det funkar även om det har torkat ännu mer nu. Känner att jag inte orkar ägna fredagkvällen. Höll på i går så att jag blev alldeles svettig. I morgon kommer min son då ska vi ge oss på plattorna. Möjligen att jag kan testa på någon platta med lite ättika som någon skrev här förut och se om det går lättare. Och resten ska vi vara snabbare på. Tur att han inte gjorde hela vägg ytanMrJay skrev:
Och skönt att höra att det inte bara är vi som inte fattade grjejen.
I detta fall är det bättre att skrapa ur fogen helt med en mattkniv, byt blad ofta. Resten av tipsen du har fått hittills är lönlöst att prova. Fogen har ju även blivit flammig då det har använts för mycket vatten vid tvättning.
Nästa gång du fogar så dra på fogen på halva köket typ och börja sedan tvätta direkt, vänta inte 15-20 minuter som vissa tillverkare anger i bruksanvisningen för då är det kört.
Vilket fabrikat använde du förresten?
Nästa gång du fogar så dra på fogen på halva köket typ och börja sedan tvätta direkt, vänta inte 15-20 minuter som vissa tillverkare anger i bruksanvisningen för då är det kört.
Mapei eftersom jag tyckte färgen var bästT tank77 skrev:I detta fall är det bättre att skrapa ur fogen helt med en mattkniv, byt blad ofta. Resten av tipsen du har fått hittills är lönlöst att prova. Fogen har ju även blivit flammig då det har använts för mycket vatten vid tvättning.
Min son drog på fogmassan på halva köket och det var för mycket. Vi väntade 12 minuter det var redan för torrt. Vet inte om vi kan skrapa ur fogarna. Risken är att man skadar kaklet tror jag
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Fogen fortsätter bli hårdare i flera dagar så det är bättre ju snabbare man försöker rätta till "olyckan". Det hade varit ganska lätt att raspa ur fogen med en fogskrapa de första timmarna och gjort om alltihop. Men det är inte lätt att veta om det är första gången.
Man behöver ju komma ner några millimeter om man ska lägga ny fog som sitter kvar. Annars trillar den bort (jag vet
)
Man behöver ju komma ner några millimeter om man ska lägga ny fog som sitter kvar. Annars trillar den bort (jag vet
Produkter som diskuteras: "fogskrapa"
Fogskrapa och fogutjämnare Wolfcraft
Verktygssats för reparation av fogar
149 kr inkl moms
Läs mer
Problemet är att fogen har lagt sig på kakelkanten / plattan. Jag skrapade med en liten kniv för att få bort från kaklet men hårt som tusan sitter det. Suck!imported_Benno skrev:
Fogen fortsätter bli hårdare i flera dagar så det är bättre ju snabbare man försöker rätta till "olyckan". Det hade varit ganska lätt att raspa ur fogen med en fogskrapa de första timmarna och gjort om alltihop. Men det är inte lätt att veta om det är första gången.
Man behöver ju komma ner några millimeter om man ska lägga ny fog som sitter kvar. Annars trillar den bort (jag vet)
Går det verkligen att få bort med fogskrapa?
Vi får kanske leva med detta fula.
Hade jag vetat detta skulle vi aldrig gett oss på kakling och fogning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Fogskrapan är till för att ta bort fogen. Det är dock lätt att repa kaklet och knäcka flisor ur emaljen om man inte är försiktig.M Marijairena skrev:Problemet är att fogen har lagt sig på kakelkanten / plattan. Jag skrapade med en liten kniv för att få bort från kaklet men hårt som tusan sitter det. Suck!
Går det verkligen att få bort med fogskrapa?
Vi får kanske leva med detta fula.
Hade jag vetat detta skulle vi aldrig gett oss på kakling och fogning.
Hur gör man här mot metallisten? Ska det vara en glipa mellan kakel och list så att man lägger silikonfog emellan eller ska det sitta tight? Nu har vi gjort med glipa men jag är osäker hur kaklet ska sitta mot listen
Ni ser till höger
i badrummet har de lagt fog mot en plastlist
Ni ser till höger
i badrummet har de lagt fog mot en plastlist
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden