Byggahus.se

Fogmassa

1. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    45AD8F1F-6AE4-46B9-96FF-EECBB96C392A.jpeg
    Hej! Såg att fogmassan i köket har lossnat från diskbänken. Jag undrar hur man fixar detta, har har aldrig gjort något sådant tidigare. Måste jag dra av den gamla massan? Går det att dra av massan endast till hörnet eller måste jag dra av hela massan? Tack

2. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem
    Någon?

3. electroluxaren
    Medlem · - · 8 788 inlägg
    Jag hade struntat i det
    eller
    Jag hade tagit bort det som är löst och ersatt med nytt.
    svårigheten är väl att inte skada väggen och att få samma nyans som befintligt.

4. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem
    Blir det inte fuktskador? Är inte så kräsen när det gäller färg så länge det nästan är likadan färg och skyddar så är jag nöjd. Ifall jag väljer att ta bort det lösa, hur kommer det nya silikonet att fästa sig till det gamla?

5. electroluxaren
    man rengör med lämpligt medel så fäster det nya silikonet mot allt, fingrar, papper, golv etc.

6. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem
    Måste jag inte ta bort all silikon, eller kan skära av det lösa(till hörnet) och lägga nytt? Tänker att det nya silikonet kommer att möta det gamla silikonet i hörnet, är fundersam hur det kommer så ut och om det kommer att fästa till varandra?

7. electroluxaren
    ja det vet man ju inte förrän efteråt.

8. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem

9. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem
    Får nog pröva de annars anlitar jag en hantverkare som gör om hela listen..

10. electroluxaren
    Ja det kan ju inte bli värre

11. S
    Medlem · 322 inlägg
    När jag gjort denna manöver har jag skurit med rakblad. Försök få bort så mycket som möjligt. När det är gjort kan man få bort det sista med silikonlösare, men jag tror den är sur och kan skada diskbänken... Om ny silikon fastnar i befintlig vet du inte förrän du provat. Eftersom det är så jäkla jobbigt att få bort kan du ju göra ett försök och se om det går.

12. D
    Medlem · 9 inlägg

Delikt

Medlem
    Ska man rengöra området innan man lägger på ett nytt lager med tex aceton, eller skadar det färgen på trät(väggen)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.