Köksvägg möter bänkskiva där fogmassa lossnat, framvisande slitet hörn och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Såg att fogmassan i köket har lossnat från diskbänken. Jag undrar hur man fixar detta, har har aldrig gjort något sådant tidigare. Måste jag dra av den gamla massan? Går det att dra av massan endast till hörnet eller måste jag dra av hela massan? Tack
 
D Delikt skrev:
[bild] Hej! Såg att fogmassan i köket har lossnat från diskbänken. Jag undrar hur man fixar detta, har har aldrig gjort något sådant tidigare. Måste jag dra av den gamla massan? Går det att dra av massan endast till hörnet eller måste jag dra av hela massan? Tack
Någon?
 
P
Jag hade struntat i det
eller
Jag hade tagit bort det som är löst och ersatt med nytt.
svårigheten är väl att inte skada väggen och att få samma nyans som befintligt.
 
electroluxaren skrev:
Jag hade struntat i det
eller
Jag hade tagit bort det som är löst och ersatt med nytt.
svårigheten är väl att inte skada väggen och att få samma nyans som befintligt.
Blir det inte fuktskador? Är inte så kräsen när det gäller färg så länge det nästan är likadan färg och skyddar så är jag nöjd. Ifall jag väljer att ta bort det lösa, hur kommer det nya silikonet att fästa sig till det gamla?
 
P
D Delikt skrev:
Blir det inte fuktskador? Är inte så kräsen när det gäller färg så länge det nästan är likadan färg och skyddar så är jag nöjd. Ifall jag väljer att ta bort det lösa, hur kommer det nya silikonet att fästa sig till det gamla?
man rengör med lämpligt medel så fäster det nya silikonet mot allt, fingrar, papper, golv etc.
 
electroluxaren skrev:
man rengör med lämpligt medel så fäster det nya silikonet mot allt, fingrar, papper, golv etc.
Måste jag inte ta bort all silikon, eller kan skära av det lösa(till hörnet) och lägga nytt? Tänker att det nya silikonet kommer att möta det gamla silikonet i hörnet, är fundersam hur det kommer så ut och om det kommer att fästa till varandra?
 
P
D Delikt skrev:
Måste jag inte ta bort all silikon, eller kan skära av det lösa(till hörnet) och lägga nytt? Tänker att det nya silikonet kommer att möta det gamla silikonet i hörnet, är fundersam hur det kommer så ut och om det kommer att fästa till varandra?
ja det vet man ju inte förrän efteråt.
 
electroluxaren skrev:
ja det vet man ju inte förrän efteråt.
electroluxaren skrev:
ja det vet man ju inte förrän efteråt.



electroluxaren skrev:
ja det vet man ju inte förrän efteråt.
 
Får nog pröva de annars anlitar jag en hantverkare som gör om hela listen..
 
P
D Delikt skrev:
Får nog pröva de annars anlitar jag en hantverkare som gör om hela listen..
Ja det kan ju inte bli värre
 
När jag gjort denna manöver har jag skurit med rakblad. Försök få bort så mycket som möjligt. När det är gjort kan man få bort det sista med silikonlösare, men jag tror den är sur och kan skada diskbänken... Om ny silikon fastnar i befintlig vet du inte förrän du provat. Eftersom det är så jäkla jobbigt att få bort kan du ju göra ett försök och se om det går.
 
S Svante Svenson skrev:
När jag gjort denna manöver har jag skurit med rakblad. Försök få bort så mycket som möjligt. När det är gjort kan man få bort det sista med silikonlösare, men jag tror den är sur och kan skada diskbänken... Om ny silikon fastnar i befintlig vet du inte förrän du provat. Eftersom det är så jäkla jobbigt att få bort kan du ju göra ett försök och se om det går.
Ska man rengöra området innan man lägger på ett nytt lager med tex aceton, eller skadar det färgen på trät(väggen)?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.