1 512 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fogmassa för att täta glipa i tegelvägg
Mellan den gamla husdelen och en del av huset som byggdes ut på 60-talet har det med tiden uppstått en glipa på några cm. Denna har fyllts igen av förra ägaren för 20-30 år sedan med någon typ av massa.
Det har rört sig lite sedan dess, samt att massan torkat, så det är en glipa vid sidan om massan. Skulle därför vilja ta bort befintlig massa och sätta dit ny massa.
Frågan är, vad är det för typ av massa man använder? Det är knappast någon vanlig silikontub man använder utan det lär ju vara rejälare doningar.
Jag har funderat på att efteråt sätta dit en list av metall för att dölja skarven, men det behövs något för att undvika att det blåser in i väggen också.
Det har rört sig lite sedan dess, samt att massan torkat, så det är en glipa vid sidan om massan. Skulle därför vilja ta bort befintlig massa och sätta dit ny massa.
Frågan är, vad är det för typ av massa man använder? Det är knappast någon vanlig silikontub man använder utan det lär ju vara rejälare doningar.
Jag har funderat på att efteråt sätta dit en list av metall för att dölja skarven, men det behövs något för att undvika att det blåser in i väggen också.
Tackar! Ska kolla upp alternativen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Pump för avlopp attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ryker som attan när jag försöker elda i nyinsatt keddy spiskasett
Ved, Pellets, Flis -
Vad ska jag sätta för att skydda väggens regelverk?
Fönster & Dörrar -
Vad ska jag sätta här för att skydda väggens regelverk?
Fönster & Dörrar -
Fogmassa för att fästa plåtskorsten i den murade skorstenen?
Byggmaterial & Byggteknik