Hej!
Målar om fasaden från mörkare grön till vit. Har upptäckt att en mörk färg döljer springor och glipor mycket bättre än en ljus.
Undrar därför om det är okej att foga och måla över den glipa som finns runt takstolarna samt mellan vägg och taksprång, utan att man förstör vindens ventilation?
Det finns ventilationshål på gavlarna samt på var tredje meter på långsidorna. Det är tänkt att dessa ska räcka?
Huset byggt 70, självdrag. Om det har någon betydelse.
Tack på förhand.
Målar om fasaden från mörkare grön till vit. Har upptäckt att en mörk färg döljer springor och glipor mycket bättre än en ljus.
Undrar därför om det är okej att foga och måla över den glipa som finns runt takstolarna samt mellan vägg och taksprång, utan att man förstör vindens ventilation?
Det finns ventilationshål på gavlarna samt på var tredje meter på långsidorna. Det är tänkt att dessa ska räcka?
Huset byggt 70, självdrag. Om det har någon betydelse.
Tack på förhand.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på vad du menar med "foga". Man skall helst inte använda kitt eller liknande material utomhus på trä eftersom det kan hjälpa till att stänga inne fukt. Om du använder en akrylatfärg så är det olämpligt att använda den på takbrädornas undersida (råsponten) eftersom dessa är täckta på ovansidan av en relativt ångtät papp.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är inte gliporna värre än de som ses på ditt foto skulle jag inte göra mig det besväret. Det är bara du som ser dem, ingen annan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med rätt material, ja.
Klicka här för att svara

