Ska precis börja kakla och klinka i vårat badrum. Vi har valt vita 15x15 plattor (matta) och vitt matt mosaikgolv (2x2). Nu till frågan: Vad ska vi ha för fogfärg?? Jag är inne på ljusgrått, men är rädd att golvfogen blir ful när den blir så ljus. Vad har ni för erfarenheter????

Sj så skulle jag ha tagit ljusgrå eller mörkgrå. Hur det än är så blir den skitig förr eller senare. Så har du för ljus så blir den grå i framtiden av all smuts. Fast det e klart om du inte gillar att foga om ofta när det blivit smutsigt. ;)

Skulle kört på ljusgrått, Körde själv ljusgrå senast (blanka vita kakel svart/vita klinkers) Blev hur snyggt som helst och höll sig bra.. Ni ska väl ha samma fogfärg på väggarna och då blir det ju skarp kontrast mot det vita med mörk fog=rutigt..

På väggarna ska vi absolut ha ljusgrå, men kakelkillen tyckte att vi skulle köra olika färger på fogen (mörkare på golvet alltså) men jag är rädd att golvet kommer att se så rutigt ut om man tar mörkare. Sen är jag inte förtjust i att blanda färger...
Vad tycker ni?

Det är inte snyggt med smutsig fog så jag skulle absolut tagit mörkgå. Alt kolla om det går att impregnera fogen så den blir lätt att hålla ren, då kanske det fungerar med ljusare. Det finns pennor som man kan måla fogen med, har ingen aning om de fungerar.

ankan35 skrev:
Det är inte snyggt med smutsig fog så jag skulle absolut tagit mörkgå. Alt kolla om det går att impregnera fogen så den blir lätt att hålla ren, då kanske det fungerar med ljusare. Det finns pennor som man kan måla fogen med, har ingen aning om de fungerar.

Det finns ju olika srters fog!
Jag körde med Vit Fog som var plastbaserad eller nått liknande, denna ska vara extra lätt att hålla ren.

Han som sätter kaklet föreslår ljusgrå fog på väggarna och mellangrå fog på golvet. Usch det är så svårt! Själv skulle jag vilja ha ljusgrå överallt för att det ser enhetligt ut, dessutom är jag rädd för att det blir alldeles för rutigt. Men det är ju inte roligt att ha en skitig fog om ett år heller....
Hjälp mej!

Vi har vit fog på väggarna till vitt kakel. Vår plattsättare tyckte inte att man skulle ha vit för att den skulle bli så smutsig. Men jag tycker inte alls om mörkare fog än kakel för det ser så rutigt ut, så jag insisterade.

Nu har vi bott här i drygt ett år och fogen är lika vit och fin. Men det är nog dags att skura duschhörnan ordentligt i förebyggande syfte.

I vårt gamla hus hade vi ljusblått kakel och vit fog. Där slarvade vi med skurningen i duschen, så den såg inte helt fräsch ut när vi flyttade efter 23 år. Så man bör inte vänta med att skura i 23 år i alla fall, för då var det svårt att få rent. Vi målade fogen på vissa ställen med vit fogfärg inför försäljningen, och det blev som nytt.

/EB

Det absolut värsta som kan hända är väl att det verkligen blir sådär skitigt som du blivit varnad för och att du får göra någonting åt det – med fogfärg eller genom att foga om...

Om du vill ha ljusgrå fog tycker jag att du ska ta det, och göra det till en vana att skrubba fogen någon gång per månad (t.ex. med såpvatten + en nagelborste – de brukar vara lagom hårda och har ett bra grepp). Jag brukar skrubba fogarna vid duchen då och då, lätt att göra medan jag ändå står och väntar på att hårbalsamet ska verka :)

Intressant att det verkligen finns sådan fogmassa. Läste om det i ett inredningsreportage, sedan har jag frågat på de flesta kakelfirmorna i stan, men ingen känner till det.

ankan35 skrev:
Intressant att det verkligen finns sådan fogmassa. Läste om det i ett inredningsreportage, sedan har jag frågat på de flesta kakelfirmorna i stan, men ingen känner till det.
Ja jag vet, dom är lata. dom har hellar aldrig vit fogmassa hemma.
Fogen väljer inte kunden så ofta, så man tar ljus grå, för den passar bra till det mästa & vanlig fog är lättare att arbeta med, samt lite billigare tror jag.

men självklart vill man ha en fog som är lätt att hålla ren.

Nu har vi i allafall bestämt oss! Det blev ljusgrå fog på både golv och väggar. Känns helt bra för jag hade gått och stört mej på mörkare färg på golvet, det vet jag. Nu har vi börjat kakla också, det ser jättebra ut så långt. Tack för era synpunkter!

CarMan skrev:
Det finns ju olika srters fog!
Jag körde med Vit Fog som var plastbaserad eller nått liknande, denna ska vara extra lätt att hålla ren.
Lånar länken!! CarMan !
Hur länge har du haft fogen, och håller den sig verkligen vit?? Jag följe länken o nu säljer de bara ljus o mörkgrå...
Kan man som privatperson beställa från den där firman?
H

Helena Gavle skrev:
Lånar länken!! CarMan !
Hur länge har du haft fogen, och håller den sig verkligen vit?? Jag följe länken o nu säljer de bara ljus o mörkgrå...
Kan man som privatperson beställa från den där firman?
H

Jag kakla i våras, så det är ju inte nån vidare referens.
Men fogen är mycket slät, inte sådär "stening" som bruk.
När jag bestälde vit fog så kunde dom bara fåtag på 1kG förpackningar då vitt var mycket ovanligt, alla kör tydligen med ljusgrå.

men jag provblanda ljusgrå på en prov bit & var inte nöjd med resultatet.
alla som säljer ardex produkter kan ta hem till dig, ingen lär ha i lager!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.