Jag har en balkongdörr där det under tröskeln bara är isolering (kallas drev?).

Under besiktningen av huset anmärkte kontrollanten på detta och förordade tröskelbleck. Men jag kan inte se att det funkar att fästa ett sådant.

1) Kan ett alternativ till tröskelbleck vara att sätta fogband? Dessa är ju diffusionsöppna. Kan jag i så fall ta bort isolering/drev för att klistret på bandet ska fästa i tröskelns överkant?

2) Hur gör jag med kilen som syns i bild? Den sitter hårt, ska jag försöka såga av den med multiverktyg?

• Närbild på en balkongdörrs tröskel med isolering synlig och en kil som ska justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Är inte det gråa vi ser på bilden ett tröskelbleck då??

GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Är inte det gråa vi ser på bilden ett tröskelbleck då??
Möjligen men problemet kvarstår - undertill bara isolering/drev och risk för att fukt tränger in. Behöver lösa det problemet.

Såg det ut så här när besiktningen gjordes?
Sitter det väldigt väderutsatt? Tak ovanför?

Det borde väl spontant gå att byta tröskelblecket till ett bredare om det är en väg?

Det där är en del av tröskeln!
Tycker det ser ut som att det går att få en plåt bakom framkanten på tröskeln, ett litet uppvik som du sen popnitar ihop. Rita upp hur du vill ha plåten och ta med till plåtslagaren
Lycka till

Jag tycker plåten ser klen ut för att vara en del av tröskeln..
Men är det så, så bör det ju finnas ett spår i själva trädelen där ett tröskelbleck ska tryckas in..

Träet är en del av tröskeln ja, ursäkta dålig bild.

Jag får väl bege mig till en plåtis då... hade hoppats på enkel lösning men sådana finns sällan :)

Även justera foder och ev. anpassa plåten för det finns ett hålrum som ska tätas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.