Hallå!

Hoppas någon kan svara på mina frågor, är helt kass på mycket vad som gäller hus men lär mig o försöker. Till min fråga så tycker jag att mjukfogarna ser bedrövliga ut o framförallt undrar jag om det kan vara illa för vattnet att tränga genom, se bilderna, känns som det blivit hål genom fogen?
E det till att ta bort det gamla o foga om? Skadade och mögliga mjukfogar i hörnet mellan vägg och golvkakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på möglig och skadad mjukfog mellan kakelplattor.
Skapa konto
Närbild på skadade och mögliga mjukfogar runt rör och kakel i en hörna.
Skapa konto

Tacksam för svar

Fogarna är inte det som tätar. För det finns tätskiktet under om det är gjort enligt branchreglerna. Men det ser bedrövligt ut, jag skulle bli störd varje gång man duschar. Det krävs en del övning att lägga en snygg mjukfog. Jag skulle be någon att lägga om det.

Det ser ut som det är gjort i efterhand, kan det stämma? Testa att skära bort med ett rakblad.

Thomas_Blekinge skrev:
Fogarna är inte det som tätar. För det finns tätskiktet under om det är gjort enligt branchreglerna. Men det ser bedrövligt ut, jag skulle bli störd varje gång man duschar. Det krävs en del övning att lägga en snygg mjukfog. Jag skulle be någon att lägga om det.
Det ska vara tätskikt och förhoppningsvis enligt branchreglerna :-0 Precis som du skriver så blir jag så jävla störd av det att jag lägger mig i badkaret istället. Jag testar att ta bort den silikonskiten där sitter sen fogar om, blir det fult får jag göra om, övning ger färdighet :-) Tack för svar!

Var bara försiktig så du inte skadar tätskiktet under!

Jonatan79 skrev:
Det ser ut som det är gjort i efterhand, kan det stämma? Testa att skära bort med ett rakblad.
Vet faktiskt inte, jag har bott i huset i 1 år bara :-0

Oldboy skrev:
Var bara försiktig så du inte skadar tätskiktet under!
Absolut, kommer försöka dra av fogen och blir där rester tar jag jäkligt försiktet, tack för uppmaningen!

M
Jag trodde man skulle undvika mjukfog mellan klinker och kakel. Något med att vattnet som kommer in bakom kaklet ska ha lättare att dränera ut.

miksil skrev:
Jag trodde man skulle undvika mjukfog mellan klinker och kakel. Något med att vattnet som kommer in bakom kaklet ska ha lättare att dränera ut.
Har också hört det men verkar delade meningar, tydligen ska man inte heller ha mjukfog runt avloppet i duschen men det har jag, tydligen för huset rör sig

Att inte ha mjukfog i hörn har kommit på senare år, runt brunnen ska det aldrig va mjukfog.

M
Stefan N skrev:
Att inte ha mjukfog i hörn har kommit på senare år, runt brunnen ska det aldrig va mjukfog.
Nej jag tänkte inte på hörn utan vinkeln mellan golv och vägg. I hörn tror jag fortfarande mjukfog rekommenderas om man tex har ett trähus.

Stefan N skrev:
Lönt att dra bort mjukfogen runt brunnen nu?

Golvbrunn omgiven av mjukfog och kakelplattor i beige och brunt, med fråga om underhåll.
Skapa konto

miksil skrev:
Nej jag tänkte inte på hörn utan vinkeln mellan golv och vägg. I hörn tror jag fortfarande mjukfog rekommenderas om man tex har ett trähus.
Tror han som bott här innan älska mjukfog

Överdrivet användning av mjukfog där kakel möter trä och tegelvägg i ett hörn.
Skapa konto

AXS
Låt den fogen vara, men jag skulle vara lite orolig över hur badrummet är byggt. Tafflig och ovanlig finish kan tyda på dåligt utfört underarbete.

Ser även ut som att badrummet skulle må bra av en skursvamp, rengöringsmedel och lite gnuggande. ;)

zeus_axel skrev:
Låt den fogen vara, men jag skulle vara lite orolig över hur badrummet är byggt. Tafflig och ovanlig finish kan tyda på dåligt utfört underarbete.

Ser även ut som att badrummet skulle må bra av en skursvamp, rengöringsmedel och lite gnuggande. ;)
Är själv orolig över det men håller tummarna att allt är som det ska. Haha tack för du notera min frus dåliga städning, men till hennes försvar har hundarna duschats efter lekt i trädgården 😜

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.