Okej, har bara tillgång till byggmax produkter idag. Men hittat inget sådant bruk hos dem.
 
M
De flesta byggvaruhus brukar ha det annars. Du har inget Beijer eller XL bygg i närheten dä?
 
Jo, i veckan. Vill fixa det idag :-)
Men funkar det inte med C-bruk? 50% cement och 50% kalk?
 
Men, ang sprickorna. Om man bara lägger puts utanpå sprickan blir det väll inte bra? Vill man inte försöka trycka in cement i sprickan? T ex med en fogspruta eller dylikt? Finns ju cement express på t ex byggmax. Antar att det är ren cement och inte kalk. Men vore ju grymt om man kunde göra något liknande med kalkcement.
 
M
Ganescha skrev:
Jo, i veckan. Vill fixa det idag :-)
Men funkar det inte med C-bruk? 50% cement och 50% kalk?
Funkar gör det säkert, ett tag i alla fall. Risken är att C-bruket är starkare än orginalfogarna och kan skada både tegel och de gamla fogarna vid rörelser i väggen.

Edit: eller ja - c-bruket är hårdare iom. att det innehåller cement.
 
M
Ganescha skrev:
Men, ang sprickorna. Om man bara lägger puts utanpå sprickan blir det väll inte bra? Vill man inte försöka trycka in cement i sprickan? T ex med en fogspruta eller dylikt? Finns ju cement express på t ex byggmax. Antar att det är ren cement och inte kalk. Men vore ju grymt om man kunde göra något liknande med kalkcement.
Nej det stämmer, det blir inte bra. Du bör fräsa ur ca 20mm fog och sedan fylla på med ny fog. Alla (i princip iaf) andra alternativa lösningar kommer göra att du står och får göra om jobbet igen. Problemet är ju att det nuvarande bruket har lakats ur och mest består av sand och porös kalk, det går aldrig att få det hårt och stabilt igen utan att ersätta det.
 
Marcussjogren skrev:
Nej det stämmer, det blir inte bra. Du bör fräsa ur ca 20mm fog och sedan fylla på med ny fog. Alla (i princip iaf) andra alternativa lösningar kommer göra att du står och får göra om jobbet igen. Problemet är ju att det nuvarande bruket har lakats ur och mest består av sand och porös kalk, det går aldrig att få det hårt och stabilt igen utan att ersätta det.
Ja, jag det har jag förstått. Får nog spara ihop pengar och be en murare lösa det. Får hoppas inte väggarna rasar bara 🤔
Men sprickorna i grundmuren, vad kan dom tänkas lagas med? Tittade på XL byggs hemsida och det fanns ju säkert 6 olika sorter med kalkbruk. Är det bara ta en som man tror passar? Antar att grunden även den är gjord av någon sorts kalkbruk? Kanske är cement där?
 
Hade en murare här igår. Han tittade på fasaden och det första han frågade va om jag inte ville putsa fasaden! Ööö va? Nää.. Svarade jag. Älskar vårt röda tegel med de vita fogarna. Men med nya vita fogar skulle det bli magiskt snyggt!! Men idag, efter sovit på saken. Är puts kanske ett bättre alternativ?
 
M
Det kan du nästan bara svara på själv, tycker jag.

Älskar du teglet så kommer du ångra dig om du putsar, det kan man ju nästan vara säker på.
 
Men vad är fördelarna med putsat? Förstår inte riktigt.
 
Fördelen, för muraren, är att han kan skicka en mycket större faktura :). Någon byggnadsteknisk fördel finns väl inte.
 
Inga fördelar egentligen utan mest en utseendefråga beroende på vilken design man vill ha. Om din tegelfasad har blivit skadad av frost och har många frostsprängda stenar kan det vara ett sätt att få en snyggare fasad men egentligen är det två typer av fasad helt enkelt. Även puts har en begränsad livslängd och måste färgas in eller putsas om efter ett antal år.

Jag tror snarare att muraren inte var intresserad av jobbet med omfogning för det kräver kunskap och intresse för att det skall bli bra och tar tid. Det är viktigt att man vid omfogning väljer en murare som verkligen känner för jobbet och att man har diskuterat igenom och fått specat vad och hur jobbet skall utföras. För det krävs en riktig urfräsning av fogarna och val av lämpligt bruk. Sen finns det lite olika fogtyper och beroende på hur huset ser ut idag så skall man naturligtvis välja en fogtyp som ser likadan ut, det tar nämligen lite olika tid beroende på fog typ.

Omfogning görs bäst på hösten när det inte är för varmt och lite fuktigt men innan det blir frost.
 
Okej, trodde det va billigare med att putsa!
 
oceanis skrev:
Inga fördelar egentligen utan mest en utseendefråga beroende på vilken design man vill ha. Om din tegelfasad har blivit skadad av frost och har många frostsprängda stenar kan det vara ett sätt att få en snyggare fasad men egentligen är det två typer av fasad helt enkelt. Även puts har en begränsad livslängd och måste färgas in eller putsas om efter ett antal år.

Jag tror snarare att muraren inte var intresserad av jobbet med omfogning för det kräver kunskap och intresse för att det skall bli bra och tar tid. Det är viktigt att man vid omfogning väljer en murare som verkligen känner för jobbet och att man har diskuterat igenom och fått specat vad och hur jobbet skall utföras. För det krävs en riktig urfräsning av fogarna och val av lämpligt bruk. Sen finns det lite olika fogtyper och beroende på hur huset ser ut idag så skall man naturligtvis välja en fogtyp som ser likadan ut, det tar nämligen lite olika tid beroende på fog typ.

Omfogning görs bäst på hösten när det inte är för varmt och lite fuktigt men innan det blir frost.
Ja, fogar jag om så blir det väl bara denna gången under min livstid. Röda tegelstenar med vita fogar är ta mig fan det snyggaste jag vet och sen har jag mycket annat som går i vitt. Han skulle kolla upp bruk som va vitt, idag va det inga problem att få fram sa han. Jag har inga stenar som är spruckna utan det är ett par som behöver bytas då folk har borrat i dem och kladdat bruk när dom fyllt i håligheter i fogarna. De tyckte han att de ska bytas och så ville han förstärka runt fönstren, vilket verkar vettigt! Han sa att det inte heller är några problem att foga om i vintern idag då man blandar i nåt medel som tål skyla. Han frågade om det va isolerat inne, tror han ville tilläggsisolera och putsa på detta.
 
Jag skulle istället vilja säga att det är lättare att göra snabba pengar på en omputsning......

Ett riktigt seriöst hantverk med omfogning av ett gammalt hus tar sin tid och beroende på murare så är det kanske därför inte så intressant. Det finns ju inte så många "riktiga" murare kvar eller som är utbildade längre.

En lite film som visar vad jag menade med olika typer av fogar och kanske också lite förståelse om varför det tar sin tid och att man behöver någon som vet vad han/hon sysslar med.

https://www.youtube.com/watch?v=u8Zy9ySdVhA&list=PLV8-Ia4Cj6ytfTFgkGymMFPXA4KaK7hml&index=9
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.