Kan man göra detta?
Vi ska sälja vår bostad och vill frächa upp badrummen för en billig penning. Vi har bytt ut duchkabinen köpt nya mattor mm. men vi stör oss på de något missfärgade fogarna!
Tänk vad det skulle göra med nya rena fogar!
Kan man foga direkt på det gamla eller måste man skrapa bort den gamla fogen först?

Har ni andra tips tar vi tacksamt emot dessa!

Hej
Det finns i färghandeln en produkt som heter Fogfinish i olika nyanser. Den använder man när det är missfärgat. Har en del kunder som jag rek att tvätta med klorin för att bleka fogen, det kanske räcker med att gnida med en citronhalva mot fogen för att avägsna kalk.
Lycka till
Anders

Jag hade provat Anders_S tips i första hand. Det är ett himla slit att kratsa ur fogarna. Kratsa ner ungefär hälften av fogarna (relativt kaklet) och foga sedan om.

Vi kratsade ur fogarna som var svarta. Sen fogade vi med ljusgrått. Det var ett väldigt billigt sätt att fräscha upp badrummet. Det var ett helsikes jobb iallafall. Vi körde med några moraknivar (de blir snabbt slöa), men jag skulle nog prova en fogkrats såhär i efterhand. Det finns speciella fogkratsar för att ta bort fogen. Risken är dock att man slår ur lite glasyrflisor här och där. Det gjorde vi iallafall.

Prova de kemiska alternativen först dock.

Fogrent från Tileguard har funkat utmärkt för oss för att fräscha upp missfärgad fog. Inhandlat på Silvan. Luktar päckel, men det blir rent.

/Elin

Tack så mycket för alla tips.
Vi kommer definitivt att prova de kemiska preparaterna först. Det låter som ett väldans slit att kratsa bort det gamla för att sedan foga på nytt, kanske bättre att spara på dessa krafter tills man kommer till "nya" badrummet efter flytten.

En annan fråga till alla er kloka människor....

Vi har satt lite skiffer. Tyvärr så missade vi att göra förbehandlingen för porösa plattor innan vi fogade.
Så nu är min fråga:
-HUR i helafriden kan man få bort all fog som satt sig i "porerna"!!!

// Byggare Bob

Normalt använder man en syra, oftast fosforsyra, men i ditt fall tror jag att det skulle käka skiffern. Om jag ska vara ärligt så tror jag inte att det finns något medel som tar bort fogmassan utan att skada stenen. Det är nog mekanisk rengöring som gäller..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.