Vi flyttade nyligen in i ett hus och har sedan dess sett några silverfiskar. I samband med att vi nu renoverar och listerna är borttagna så tänkte jag foga igen glipan mellan golv/vägg. Finns det risk att det påverkar golvet om det rör sig? (fyller med fog lätt upptill, inte sprutar igen hela springan)

En elastisk fog som jag tror skulle fungera är: Akrylfog Illbruck LD714 Pro Listvit 300ml

En annan ide är att jag tejpar med en åldersbeständig tejp en bit in på golvet (som täcks av list) och sedan upp på väggen. Typ denna.

Eller rent av båda? Så är jag extra säker att det är tätt? :)

• Glipa mellan ett laminatgolv och en vitmålad vägg där lister tagits bort, med synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man köra en fog verkar Dana Lim 553 vara ett bra val då den tillåter rörelser upp till 25%. (eller nån annan golvfog)

Men nu har jag en plan B.
Att hälla ner Myrnix i springan först. Sedan tror jag att fogen kanske kan ställa till med problem med tanke på att golvet rör sig. Så istället klistrar jag på en åldersbeständig tejp 1cm på golvet och sedan upp mot väggen. Därefter monterar jag listen och fogar upptill/undertill. Lister krymper tydligen lite så planen är att låta listen ligga i rummet det ska användas nån vecka eller två innan montering för att undvika att listen krymper på plats och öppnar upp ett större mellanrum mellan list/golv.

Åtgärda anledningen till att silverfiskarna trivs i huset istället. De brukar väl trivas i fuktiga miljöer, så i de flesta hus finns de mest i badrum (om de finns alls).

Vi har den långsprötade silverfisken verkar det som. De lever i torra miljöer också.

lägg inte tid/pengar på att åtgärdar symtomen fixa de bakomliggande orsakerna till varför silverfiskarna trivs där dom gör . :)

C Christoffer L skrev:
lägg inte tid/pengar på att åtgärdar symtomen fixa de bakomliggande orsakerna till varför silverfiskarna trivs där dom gör . :)
Absolut! Problemet är att vi inte har något fuktläckage. Långsprödiga silverfiskar trivs även i torra miljöer så jag vet inte hur man ska bli av med dem.. Nomor (typ Anticimex) var här och lade ut gift längs med listerna som dödade en hel del. Men de fortsätter att dyka upp emellanåt.

Du lär inte lösa något med att lägga fog i alla synliga (eller osynliga) springor.
Silverfisk oavsett sort är svåra att bli av med helt.
Städa ofta + Nomors gift är nog de enda sätten att begränsa deras antal. För att bli av med dem helt lär vara svårt eventuellt omöjligt. Det kommer dessutom nya med de varor o produkter som tas in i huset.
Den gamla "sanningen" att de kommer in i huset via avloppet stämmer kanske för flerfamiljshus där rören dras i öppna schakt.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Åtgärda anledningen till att silverfiskarna trivs i huset istället. De brukar väl trivas i fuktiga miljöer, så i de flesta hus finns de mest i badrum (om de finns alls).
Men kan det inte finnas en poäng då i att foga igen springor? Om silverfiskarna trivs i springorna så gör man ju (i någon mån) så att de inte trivs längre genom att se till att det inte finns springor för dem att hålla till i.

Har själv problem med långsprötiga silverfiskar just nu (ej fuktrelaterat) och försöker ta till allt jag kan för att minska möjligheten för dem att trivas i lägenheten - bl a genom att minimera utrymmen vid golvlisterna eftersom det är där de främst håller till.

I insats skrev:
Men kan det inte finnas en poäng då i att foga igen springor? Om silverfiskarna trivs i springorna så gör man ju (i någon mån) så att de inte trivs längre genom att se till att det inte finns springor för dem att hålla till i.

Har själv problem med långsprötiga silverfiskar just nu (ej fuktrelaterat) och försöker ta till allt jag kan för att minska möjligheten för dem att trivas i lägenheten - bl a genom att minimera utrymmen vid golvlisterna eftersom det är där de främst håller till.
Jag har tagit bort alla golvlister hos oss i och med att vi ska slipa om golvet. Jag passade på att spruta ner Neudorf gift för småkryp och det kan ha hjälpt lite. Man får en tillbehör för att nå ner i springorna. Sedan är det nog en bra ide att ringa ditt försäkringsbolag så kan de spruta ut ett nervgift längs med listerna. Så har vi gjort och nu är det sällan vi ser dem fastän vi inte monterat tillbaka listerna.

Planen hos oss är att tejpa åldersbeständig tejp mot vägg och golv innan vi monterar tillbaka listerna. Sedan foga både över och under.

Myrnix tycker jag inte har gett så bra resultat. Inte Aerisfällerna heller. De var faktiskt nästan värdelösa. Fångade bara nån enstaka på föera veckor. Nervgiftet gav mest resultat. Låg döda överallt efter det..

C chokonanana skrev:
Jag har tagit bort alla golvlister hos oss i och med att vi ska slipa om golvet. Jag passade på att spruta ner Neudorf gift för småkryp och det kan ha hjälpt lite. Man får en tillbehör för att nå ner i springorna. Sedan är det nog en bra ide att ringa ditt försäkringsbolag så kan de spruta ut ett nervgift längs med listerna. Så har vi gjort och nu är det sällan vi ser dem fastän vi inte monterat tillbaka listerna.

Planen hos oss är att tejpa åldersbeständig tejp mot vägg och golv innan vi monterar tillbaka listerna. Sedan foga både över och under.

Myrnix tycker jag inte har gett så bra resultat. Inte Aerisfällerna heller. De var faktiskt nästan värdelösa. Fångade bara nån enstaka på föera veckor. Nervgiftet gav mest resultat. Låg döda överallt efter det..
Ah, tack för uppdateringen. Vi har bebis hemma så av den anledningen vill jag gärna undvika gift om det går..

Nervgiftet är kanske inte att rekommendera med bebis. Inte myrnix heller. Det är ofarligt men det ska ligga ett vitt pulver framför listerna i nån månad och det blir ju svårt..

Du kan testa att se hur många ni har hemma. Så gjorde vi. Ta en ugnsform av keramik eller glas med en kant på minst 4cm. Gör sen en liten väg upp till kanten med ett papper som du tejpar fast. Sedan lägger du en halv rå potatis där i som du kluvit i bitar ;)

De gillar stärkelsen och dras dit. De kan klättra vertikalt och brant på papper också om det är en grov yta. Men de kan inte ta sig upp på keramik/glas kanten. Fungerade för oss. Vi fick mågra st. Planen är att ställa fram en sån efter nästa nervgift besprutning av försäkringsbolaget för att locka ut de sista som är kvar.

• Glasugnsform med halverade råa potatisbitar på trägolv, omgiven av pappersramp som myrfälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Men hur mycket silverfisk talar vi om här? Om det är en invasion är jag med dig. Om det däremot handlar om enstaka då och då får du nog lära dig leva med dem, i princip omöjligt att bli av med. Hemma hos mig dyker det upp nån silverfisk då och då, precis på samma sätt som det dyker upp spindlar, myror, skalbaggar etc. De hittar alltid in om de vill, hjälper inte att foga lite planlöst här och där.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
chokonanana skrev:
Du kan testa att se hur många ni har hemma. Så gjorde vi. Ta en ugnsform av keramik eller glas med en kant på minst 4cm. Gör sen en liten väg upp till kanten med ett papper som du tejpar fast. Sedan lägger du en halv rå potatis där i som du kluvit i bitar
Ah, smart, tack för tipset!

Bergendorff skrev:
Men hur mycket silverfisk talar vi om här? Om det är en invasion är jag med dig. Om det däremot handlar om enstaka då och då får du nog lära dig leva med dem, i princip omöjligt att bli av med. Hemma hos mig dyker det upp nån silverfisk då och då, precis på samma sätt som det dyker upp spindlar, myror, skalbaggar etc. De hittar alltid in om de vill, hjälper inte att foga lite planlöst här och där.
Att stöta på en silverfisk någon gång då och då får man leva med ja - och även annat småkryp förstås.

I vårt fall är vi nyinflyttade i en gammal lägenhet. Vi lät en jäkla massa kartonger stå oöppnade på nedanvåningen (halvkällare, men väldigt bra klimat, ingen fukt etc) i nästan två månader pga att vi precis fått barn och flyttat och helt enkelt inte har hunnit komma i ordning ännu.

Varje gång jag gått ner och öppnat en kartong har jag sett en silverfisk, varje gång jag tittat längst listerna på golvet där nere har jag sett silverfiskar, små som stora. De har troligen frodats i den miljön då de haft mat (böcker, kartong), ganska mörkt (väldigt små fönster) och ostört då vi knappt varit där nere sedan flytten.

Jag har titt som tätt gjort mindre insatser som att använda cederträolja, packa upp saker och slänga kartongerna pö om pö osv, men nu har de börjat komma upp i den andra delen av lägenheten också och jag känner att jag måste ta i ordentligt och försöka göra allt jag kan för att minimera deras trivsel. Jag förstår att jag inte kan utrota dem för all framtid, men den mängden vi har haft är inte roligt på något sätt.

På vår nedanvåning, där de har frodats, har vi ett parkettgolv och två väldigt enkla rum utan vrår eller andra gömställen - bortsett från just listerna, där det finns 1-5 mm. glapp längs alla väggar. Det är inte så svårt för mig att foga dem med akrylfog, och jag tycker definitivt att det är värt den mödan sett till de problem vi har och vilken effekt (jag tror) att det kommer att ha.

Düsseldorff
I insats skrev:

Att stöta på en silverfisk någon gång då och då får man leva med ja - och även annat småkryp förstås.

I vårt fall är vi nyinflyttade i en gammal lägenhet. Vi lät en jäkla massa kartonger stå oöppnade på nedanvåningen (halvkällare, men väldigt bra klimat, ingen fukt etc) i nästan två månader pga att vi precis fått barn och flyttat och helt enkelt inte har hunnit komma i ordning ännu.

Varje gång jag gått ner och öppnat en kartong har jag sett en silverfisk, varje gång jag tittat längst listerna på golvet där nere har jag sett silverfiskar, små som stora. De har troligen frodats i den miljön då de haft mat (böcker, kartong), ganska mörkt (väldigt små fönster) och ostört då vi knappt varit där nere sedan flytten.

Jag har titt som tätt gjort mindre insatser som att använda cederträolja, packa upp saker och slänga kartongerna pö om pö osv, men nu har de börjat komma upp i den andra delen av lägenheten också och jag känner att jag måste ta i ordentligt och försöka göra allt jag kan för att minimera deras trivsel. Jag förstår att jag inte kan utrota dem för all framtid, men den mängden vi har haft är inte roligt på något sätt.

På vår nedanvåning, där de har frodats, har vi ett parkettgolv och två väldigt enkla rum utan vrår eller andra gömställen - bortsett från just listerna, där det finns 1-5 mm. glapp längs alla väggar. Det är inte så svårt för mig att foga dem med akrylfog, och jag tycker definitivt att det är värt den mödan sett till de problem vi har och vilken effekt (jag tror) att det kommer att ha.
Ok, då förstår jag. Hoppas fogningen hjälper. Annars kanske mängden silverfisk minskar "naturligt" när deras tillgång till mat minskar, dvs när kartonger, böcker och bös försvinner.

I insats skrev:

Om ni inte är på nedanvån så ser jag inga problem med att sanera den med nervgiftet. Men jag hade inte gjort det på öv ni bor på. Man torkar bara bort det med en mikrofiberduk sen efter 1-2 mån. Då har det ändå tappt effekt.

Sedan hade jag lagt fram potatisen för att locka fram dem.

Era flyttlådor hade jag lyft upp så att de inte står direkt på golvet. Försök att ställa en plastlåda först och kartongen på den. Silverfiskarna kan inte klättra på hala ytor som en plastlåda. Kartongen är ju en festmåltid för dem..

En bonus är att du kan spruta in Neudorf för småkryp med bifogade sprutan under de lister där glipan är som störst.

Jag hade väntat med fogningen tills att du uppenbarligen märkt att de inte finns längre. Annars stänger du bara in dem.

Utgår ifrån att du har den långsprötade sorten (annars har du fuktskada) och de klättrar ju i innerväggarna också.. så fogar du igen nere så kommer du nog få fler besök på övervåningen. De är garanterat i hela huset redan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.