Hej!

Efter många timmars slit, många kubik bortkörd jord och 4 ryggskott är innergården äntligen rensad på ogräs. Nu kvarstår frågan dock vad som är bäst att foga med för att förhindra återväxten så mycket som möjligt. Dessvärre ligger en del av stenarna i jord så det lär växa oavsett, men förhoppningsvis ska det bli lättate att rensa framöver. Fogsand? Stenmjöl? Hårda fogar?

• Vit fasad av lantligt hus med rött tak, röd dörr och fönster. Ogräsfri innergård med gräsmatta och stenläggning i förgrunden. Molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rensad innergård med grönt träskjul, vitkalkat hus och stenlagd uteplats med ett bord och stolar, omgiven av nyslagen gräsmatta.
    Skapa konto
  • Stenlagd innergård rensad på ogräs, omgiven av byggnader. Synliga stenar i varierande storlekar och färger. Regniga förhållanden med vattenpölar.
    Skapa konto
  • En stenlagd innergård rensad på ogräs, med en vattenpump i förgrunden. Svensk flagga och en gårdsbyggnad syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
annawag och 13 till
  • Laddar…
Har inget att rekommendera, men vilken insats! Läckert!

• Gilla
  • Älska
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Jag tror inte att hårdfog är en lösning då jag gissar att du vill att fogarna ska släppa igenom vatten?

Satsuki
Traditionellt skall det väl vara hård packad grus/sand/stenmjöl? Det borde iaf inte gynna ogräset, men oavsett vad du lägger kommer det behöva rensas regelbundet för att inte växa igen direkt igen. Kanske gasolbrännare kan vara smidigt?

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Traditionellt har man ju använt natursand i fogarna. Visby testade stenkross för kanske 15 år sen. Det blev inte bra, kornen otrevligt vassa och det dammade. Det finns ju också hårda fogar men jag skulle inte vilja ha såna i denna vackra miljö. Sand släpper igenom regnvatten

Förr fick man använda Roundup (glysfosfat) för att hämma växtligheten, men produkten är numera förbjuden och detta av goda skäl.

Det går nog fortfarande att få tag på natursand, grovlek sättsand. För att försvåra återväxten kan man spola rent från jord i fogarna och bara ha ren sand. På kort sikt borde det fungera. Så småningom kommer gräs och ogräs ändå krypande. Det tar nog hundra år innan det blir som innan du rensade, och om man håller efter t ex med bränning går det att hålla lagom rent ---- lite gröna strån ingen större nackdel.

Går det att använda krossand/stenmjöl? Den brukar ju packa ihop sig hårdare än natursand.

Tack för alla svar och all beröm!

Fokus har legat på att få bort så mycket jord som möjligt, och jag har spolat gården med högtryck ett par gånger. Så den jord/lera som är kvar är i princip det som stenarna ligger på, förhoppningsvis försvårar det en del för ogräset att växa.

Som ni säger går hårdfog bort för avrinningen. Så då står det mellan stenmjöl och sand. Jag inbillar mig att det blir finast med sand men stenmjölet är blir kanske lite mer stabilt att gå på. Stenarna är ganska ojämna på en del ställen och fogarna är som sagt breda, så en lite stabilare fog kanske är att föredra. Jag bifogar bild på Hassle-Bösarps sortimentlista, de säljer sand och stenmjöl i olika fraktioner, men vilken är mest lämplig att isåfall använda?

Är det någon som vågar gissa på hur mycket fog som kan behövas? Stenläggningen är strax under 300kvm och fogarna är flera centimeter breda på en del ställen. Några kubik skulle jag iallafall gissa på.

Sortimentlista över material från Hassle-Bösarps med alternativ för prydnadssten, stenmjöl, bergkross, morängrus och olika typer av sand.
Skapa konto
Hassle-Bösarps sortimentlista med olika typer av sand och krossad sten, inklusive betongsand och sjösten för dränering, med fraktionsstorlekar angivna.
Skapa konto

T Ted Hörman skrev:
Tack för alla svar och all beröm!

Fokus har legat på att få bort så mycket jord som möjligt, och jag har spolat gården med högtryck ett par gånger. Så den jord/lera som är kvar är i princip det som stenarna ligger på, förhoppningsvis försvårar det en del för ogräset att växa.

Som ni säger går hårdfog bort för avrinningen. Så då står det mellan stenmjöl och sand. Jag inbillar mig att det blir finast med sand men stenmjölet är blir kanske lite mer stabilt att gå på. Stenarna är ganska ojämna på en del ställen och fogarna är som sagt breda, så en lite stabilare fog kanske är att föredra. Jag bifogar bild på Hassle-Bösarps sortimentlista, de säljer sand och stenmjöl i olika fraktioner, men vilken är mest lämplig att isåfall använda?

Är det någon som vågar gissa på hur mycket fog som kan behövas? Stenläggningen är strax under 300kvm och fogarna är flera centimeter breda på en del ställen. Några kubik skulle jag iallafall gissa på.

[bild][bild]
Firman verkar välsorterad. Försök få en pratstund med nån på firman som har erfarenhet av vilken produkt som passar var. Här lär det gå åt en hel del. Kanske det går att bottna med en grövre produkt och ha översta centimetrarna med en annan lite tätare, det som ibland kallas omvänt filter

Foliehatten3
Vilket hästjobb🙌
Jag hade kört på stenmjöl

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.