Hej,

Som bilden nedan antyder så har det lossnat fog mellan vägg och golv i vår dusch, vilket förstås behöver åtgärdas.

Jag tänkte först göra detta själv med mjukfog, men har blivit uppmanad av bekanta att anlita fackman för att säkerställa att allt blir rätt och riktigt givet att det är ett våtrum.

Jag har själv begränsad erfarenhet/kompetens av den här typen av arbete, så det vore såklart skönt om ett proffs utförde jobbet. Men samtidigt känns det onödigt dyrt om det är en enkel övning, så jag vill gärna höra mig för vad ni experter på forumet tänker.

Tror ni att jag med hjälp av lite guidning kan göra detta själv eller borde man anlita någon för att säkerställa att det inte är fukt/mögel där fogen har lossnat?

• Fog mellan kaklade vägg- och golvplattor i dusch som har lossnat, vilket antyder att reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogen har inget med fukt och täthet att göra. Den är i princip bara estetisk. Så du kan prova att foga själv utan att riskera något annat än att det blir kladdigt och fult.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket @useless och @mexitegel för informativa och betryggande svar. Då blir det helt enkelt att testa detta på egen hand (som initialt tänkt).

Allt gott
/Gangleri

• Gilla
uuxxi
  • Laddar…
Enda möjliga misstaget man kan gör är att trycka ner fogmassa för djupt. Det bör finnas en "fri passage" för vatten mellan vägg och golv bakom plattorna.

• Gilla
Gangleri
  • Laddar…
G Gangleri skrev:
Då blir det helt enkelt att testa detta på egen hand (som initialt tänkt).
Och som extra bonus så vet du nu att det är bäst att inte lyssna på råd från din bekant, åtminstone när det gäller något byggrelaterat ;)

• Haha
  • Gilla
Gangleri och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.