Förråd och carport, vår/sommar 2017

4k läst  9 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Till våren ska jag bygga en carport med förråd, lösvirke på egen ritning. Det är första gången jag gör något liknande, kommer bli spännande! Det blir ett s k "grönt tak", sedum.

Jag hoppas på synpunkter innan jag beställer virke och startar! Som tack lovar jag att lägga upp löpande bilder på arbetet.

Förutsättningarna är:
    Bygglov finns
    Isolerat förråd
    Plintgrund (plintar är gjutna i dagsläget)
    Vill göra så mycket som möjligt själv

Har bifogat sketchup-fil om någon är intresserad av detaljerna, jag försöker lära mig sketchup parallellt. Speciellt knepig blir limträbalken som bär carport-taket, då jag inte vill ha en stolpe i hörnet. Jag har också räknat på den, och gått upp en dimension från kalkylen för säkerhets skull.

2. H
    Medlem Nivå 5
    Så har ett par helger gått och trossbottnen börjar ta form. Än så länge inga större missöden än att bakluckan öppnade sig och en knippe golvspån druttade ut på väg hem från byggmax :-D (allt gick bra)

IMG_2783.jpg

3. H
    Medlem Nivå 5
    Stomresning nästan klar
    IMG_2790.jpg

CM1234 gillar
  4. H
    Medlem Nivå 5
    Underlagspapp på, vindskyddat.
    IMG_2797.jpg

AXS, Rådalen och jostsweden gillar
  5. H
    Medlem Nivå 5
    Sedum på plats

leby, Rådalen och [SKPG]Zamora gillar
  6. E
    Medlem Nivå 5
    Blir snyggt! Var köpte du det färdiga sedumskivorna? Vad läggs under sedumet?

7. H
    Medlem Nivå 5
    Turfman, de hade smidigast transport för mig.
    Under mossan ligger en fukthållande filt, sen byggmax ytpapp 3 grader.

8. J
    Medlem Nivå 3
    Vill inte vara sån, men Byggmax ytpapp är alldeles för dålig som tätskikt under sedum.
    Du får ett oerhört högt vattentryck när du har sedum på taket.
    Du behöver ett svetsat tätskikt under.
    Om du nu ska ha kvar det där tätskiktet skulle jag verkligen rekommendera dig att lägga Nophadrain istället för VT-filten. Då lättar du väldigt mycket på trycket då Nophadrinet är dränerande vilket VT-filten inte är.

RoBo gillar
  9. H
    Medlem Nivå 5
    Som du ser är ju sedumet lagt, det är dessutom förråd, så inte så mycket att göra åt nu. Jag var noggrann med ytpappen, och lade våderna på tvärs.
    Men jag tackar för feedbacken.

Othahaiti gillar
  10. H
    Medlem Nivå 5
    Klar med utvändiga snickerierna.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.