Hej!
Jag ska skaffa ett ordentligt elsystem till mitt uthus, och då tänkte jag mig en elcentral till verkstaden och en till resten av uthuset (eftersom det blir lite maskiner och tunga belastningar i verkstaden). Huvudledningen kommer in i ett övernattningsrum där jag tänkte ha en den ena centralen, och gå vidare från det rummet till verkstadens elcentral.
Frågan är då om jag ska dela elen redan ungefär där den kommer in i rummet, i en utanpåliggade dosa, eller dra fram matningen till centralen och därifrån vidare till verkstadens central? Det är fullt i det utanpåliggade huvudsäkringsskåpet, så att jag kan bara dra in en kabel därifrån.

jag har hört att det kan vara dumt att ha elkablar i en central, vilka inte går att bryta med centralens huvudbrytare. Men samtidigt känns det fel (vet inte riktigt varför...) att dela på elen till två centraler (förvisso bara avsäkrade med 16 amp i det utanpåliggande säkringsskåpet) i en liten dosa.

med vänliga hälsningar
Leo

lnilsson lnilsson skrev:
jag har hört att det kan vara dumt att ha elkablar i en central, vilka inte går att bryta med centralens huvudbrytare.
Om du drar vidare en kabel från en central, så är det väl lämpligt att avsäkra den kabeln där och därmed bryts den när du slår ifrån den centralens huvudbrytare.

Ok, tack för svaret.
I och med att abonnemanget och alla huvudsäkringar + många säkringar i verkstaden är på 16amp, så blir det väl (är också redan på vissa ställen) svårt med selektiviteten. Då kan nåt i verkstan lösa ut en säkring i det rummet där andra elcentralen är (där det kanske bor/sover gäster). Det vore bäst om alla säkringar går att återställa från det rum/del av hus man är i, eller i säkringsskåp på utsidan.
Så jag vill helst undvika en sådan lösning om det går.

lnilsson lnilsson skrev:
Men samtidigt känns det fel (vet inte riktigt varför...) att dela på elen till två centraler (förvisso bara avsäkrade med 16 amp i det utanpåliggande säkringsskåpet) i en liten dosa.
Så ska du inte behöva känna i det fallet, som du beskriver det verkar det utmärkt att grena ut huvudledningarna till centralerna via en lämpligt placerad dosa. Och välj en rejälare typ som passar för sånt tex Spelsberg Abox och för 6 eller 10 mm2 så blir det riktigt bra, Drar du nya kablar så välj 5G6 oavsett vad du i nuläget säkrar med.

Exempel på Abox 10 mm2

Rejäl låda det där...ingen liten kulolåda inte tack för tipset!

men finns det någon 5g6 som ser anständig ut inomhus (utanpåliggade)?

jag hade från början tänkt 5g2,5 (jag har ganska bra förimpedans, och inga jättestora laster i uthuset)

Jordslutningsimpedans i leveranspunkten enl. svensk standard: ZN = 150 mΩ
Maximal kortslutningsström i leveranspunkten: Ik max = 2,66 kA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.