Byggahus.se
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Gräva ner fiber kan betyda att man 'plöjer ner' ett fiber-tomrör. Kolla vad de menar med gräva.
 
P
U Utasja skrev:
Småsnålt ska det vara.
"Markägare" ja...
Det är ju inte så att folk spatserar runt i storstövlarna med tummarna i hängslena och inspekterar sina 1100m2 och kallar sig "markägare"...

En trädgård är väl en jävla skillnad mot om man låter någon att gräva på åkern 200m från huset för att det inte finns andra alternativ.
 
  • Haha
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Nästa gång du skall gräva ner en trumma under din skogväg och det ligger en elkabel dragen mitt i vägen, så känns det säkert väldigt skönt att veta att samhället bredvid som den matar går man ur huse och hjälper dig. (y)

Om vi skall vara ltie seriösa. Ledingsrätt/expropritation är vad markägare skall och får tåla. Utan den hade vi inte haft el, tele eller fiber.

Men att gå utanför det för att vara "snäll", är inget jag rekommenderar. För det är inget du kan ångra, eller nästa ägare kan ångra. Och du får ingen hjälp när det skapar problem för dig.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Det är ju fortfarande vad jag vet i princip så att nätet finansieras av de som ansluts annars gör de inte jobben. Sen kan de ta ut vilka priser de vill själva då de är ensamma ägare. Precis som elbolagen. Utöver det kan de sälja nätet vidare, de som köper gör de nog säkert för att göra det billigare för de anslutna. De är säkert villiga att upplåta sina rör för att skjuta markägarnas egna fiber till annan operatör.
Priserna som elbolagen tar ut är reglerade. Både vid nyanslutning eller fast månadsavgift. Vad du får ta ut i månadsavgift bestäms av hur gammalt nätet är i grova drag. Finns inte fri prissättning på elnätsavgiften.
 
T totte_79 skrev:
Hej! Jag driver eget inom gräv och har själv lagt en del fiber.
Om det är enda sättet för grannarna att få fiber så skulle jag kanske gå med på det. Avtalet med kommunen innebär i princip att ni förlorar rätten över den del av tomten där fibern ligger. Den ligger inte i någon särskilt bra kabelskyddsslang ska jag tillägga. En välriktad spade kapar den utan problem. Den ska grävas ner ca 40cm men brukar ligga på Max 15. Om ni eller någon annan av misstag gräver av den så åker ni på att betala lagning, ca 5000kr. Ska ni i framtiden bygga Attefallare där ledningen går så kommer ni få bekosta omdragning etc. Det är helt enkelt inte värt det. Säg nej.
Nej den SKA inte grävas ned på 40cm. Allt är i samråd med markägaren vad den vill.
Minsta fyllningshöjd ligger enligt robust fiber (som alla seriösa aktörer följer) på allt mellan 25cm till 75cm. Vet man inte detta bör man genast läsa på! Men där av troligen alla rykten om fel djup, man har inte vetskapen.
Självklart kan kommunen där du bor besluta om att de vill ha en större minsta fyllningshöjd, men det är inte standard.
Många tror också mycket om elkabelns djup och det diffar också väldigt beroende på mark! Ta reda på fakta först, ett råd i all välmening.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
harry73
U Utasja skrev:
Om vi markägare skulle resonera så, då blev det inte mycket fiber indraget på landsbygden. Vi har också alla centraler och fiberbrunnar på vår mark.
Alla måste väl ställa upp, om man nu vill ha fiber.
Jag tycker ni tänker egoistiskt och smålökar.
Spännande tolkning av mitt inlägg.
Jag undrar vad som var småsnålt, var det att jag skrev att jag inte skulle begära ersättning, men skulle se till att få bra villkor som inte stör mig i framtiden? Eller tycker du det är snålt att jag tycker att ledningsägare i första han ska försöka gräva ner ledningar i vägområdet?
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
G GöranSbo skrev:
Gräva ner fiber kan betyda att man 'plöjer ner' ett fiber-tomrör. Kolla vad de menar med gräva.
De nämnde aldrig ordet plöja, endast gräva..
 
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Skulle aldrig gå med på att skriva på ett markavtal med tanke på dina ledningar i mark mm. Du belastar din fastighet med ngt negativt. Finns säker andra vägar att dra fiberkabeln.
 
B larry78 skrev:
Det är ju fortfarande vad jag vet i princip så att nätet finansieras av de som ansluts annars gör de inte jobben. Sen kan de ta ut vilka priser de vill själva då de är ensamma ägare. Precis som elbolagen. Utöver det kan de sälja nätet vidare, de som köper gör de nog säkert för att göra det billigare för de anslutna. De är säkert villiga att upplåta sina rör för att skjuta markägarnas egna fiber till annan operatör.
Eruf-kanalisation måste delas om förfrågan ställs. Den ska också ha en överkapacitet just för det ändamålet.
Sedan kan man såklart inte blåsa två olika aktörer i en singel 7/3,5 in till fastigheten.
Eruf är kanalisation genom bidrag, ortssammanbindande. Väldigt vanligt på landsbygd där den passerar genom byar.
 
I vilket fall tycker jag att du ska få mer i ersättning. När samhället här där jag bor skulle dra in kommunalt vatten till ett nytt område ville de gräva över min tomt. På den tiden var det mannen som byggde huset på 40-talet som bodde här. Det var en sommarstuga då. Han vägrade ge dem servitut men kommunen (Uppsala) gav sig inte heller. Till slut gav mannen med sig - mot att de drog in kommunalt vatten i stugan OCH byggde en pool :) Så jag har nog den enda poolen i hela Uppsala som är byggd av kommunen för att de skulle få gräva ner ledningar :) Så har du inte fiber är ju det minsta att de drar in till dig oxå.
Ang. att servitutet finns - ibland stör det mig för jag gillar att gräva (trädgårdsnörd) men oftast stör det mig inte.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, kabel i backen är ivägen när du om tio år skall gräva där.

Har du tur kommer du ihåg att fibern finns där och du får bara extra strulet, har du otur så är det glömt och du får betala reparation.

Be dom vänligt men bestämt att dra den utanför din mark.
Min erfarenhet av fiber dragning är att det fuskas med återställningen. I vårt kvarter har vi numera 5 väg gropar där de grävt över gatorna. Det sjunker med tiden, så går de över din garage uppfart så kan du räkna med en vattengrav där så småningom.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hej

All fiber går alltid över någon annans mark. Så fungerar det med el, tele och annat. Det fungerar inte om alla säger nej. Så grundtanken om man vill vara med i samhället och göra det bättre är ja. Alla som säger nej borde inte få ha fiber själva.

Det du kan titta på är kanske hur du kan begränsa eventuella problem du kan få, snarare än få pengar eller andra tjänster (om du inte behöver t.ex grävning). Jag tror att många som sägeer nej antingen har hört om dåligt genomförda fibernedläggningar eller själva sagt ja villkorslöst och blivit lurade av fiberbolagens underleverantörer.

1. Begär att de gräver ner två parallella 110mm-rör. Att de lägger fiberns rör i en av dessa.
Då är den skyddad från att du av misstag gräver av den. Se till att du äger det andra ifall det frmöver visar sig att samma granne behöver vatten telefoni eller nåt annat så kan du sälja plats i ditt rör utan grävning.
Självklart på djupt djup under alla ledningar du redan har eller kan tänkas lägga ned framöver.

2. Kräv återställning till punkt och pricka. Ta bild. Dokumentera så mycket det går om vad du menar, typ av bärlager, gräsfrön, buskar etc Se till att ha ett vite för avvikelser. Failar de återställningen så ska hela vitesbeloppet falla ut. Tidsbegränsa återställningen/vitet.

3. Kräv att de flyttar fibern utan kostnad (till vägen?) ifall du beviljas bygglov i framtiden så att ditt nyttjande av din mark inte ändras. Dvs en uppsägningsklausul i markavtalet vid beviljat bygglov.

4. Överväg att begära att de asfalterar din parkering.
 
Kräv att de gräver för allt det du ville byta ut. Är väl en liten extra kostnad när de ändå är där med sina maskiner.
 
A andwer skrev:
Det fungerar inte om alla säger nej.
Det funkar jättebra, eftersom vi har ett system som väger fördelarna för samhället mot nackdelarna för markägarna, och kan tvinga markägarna.

Det bygger inte på frivillighet eller grupptryck.

Ingen hade gett upp sin trädgård för att bygga väg eller järnväg frivilligt, inte ens du själv.
 
S Stefan1972 skrev:
Varför måla upp händelser som är vardagsmat som problem? Så länge nergrävda kablar blir utsatta på karta och kan märkas ut så är lite kabel i backen vardagsmat för alla som gräver.
Fiber går ju dessutom i ganska kralliga plaströr så det ska ju mycket till innan man missar det. Ska vara då om man skiter i att kontrollera och bara gräver..........
du har tyvärr en felaktig bild av hur det går till när man lägger fiber. Jag har stött på fiberkablar som bara är nerlagda fem centimeter under markytan. Nersågade i asfalten bara med dubbelskivan såg. Inga kabelrör. Inga skyddsband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.