Byggahus.se

Förfrågan att gräva ner fiber på vår tomt, hur hade ni resonerat?

1. J
    Medlem · 78 inlägg

jras

Medlem
    Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!

2. V
    Medlem · 133 inlägg

VetarN

Medlem
    Jag skulle absolut säga ja men ta upp fina farhågor o be dom betala. Byter du dagvattenledning hinner du dö så det blir näste ägares problem.

Första hand kommun i andra hand grannen.

De kommer betala.. ungarna vill ha snabbt internet :)

3. J
    Medlem · 78 inlägg

jras

Medlem
    Tack för svar! Men menar du att grannarna ska betala?? Sorry förstår inte (Ersättningen jag nämnde ovan var från stadsnät och är nog nåt schablonbelopp)

4. Fällebyggarn
    Medlem · Skåne · 492 inlägg

Fällebyggarn

Medlem
    Jag hade verkat svår o försökt höja ersättningen. Vad det kostar att gräva i väg vet jag inte men det kostar ju säkert mer än 2000kr..

Be dom beräkna sträckan..sen ger du ett meterpris..

Jag lät kommunen gräva ner avlopp i kanten av min mark, förhandlade till lite extra per meter samt att grävmaskinen fixade några smågrejer.

Man kan vara snäll men man ska inte vara dum.

5. J
    Medlem · 78 inlägg

jras

Medlem
    Tack för svar - Du passade alltså på att fixa till avlopp mm när de ändå var där och grävde? Smart!
    Men i mitt fall så fungerar ju dagvattnet bra idag, visst skulle jag kunna passa på att byta till nytt men sträckan längs vägen (som går där fibern ska gå) är endast en liten del (sista metrarna) av ett lite större dagvatten-"nät" från min tomt, isåfall vill jag nog byta ut en större del, men det blir ett (för) stort dyrt projekt..
    Men visst kan man försöka förhandla upp ersättningen en bit :)

6. T
    Medlem · Stockholm · 839 inlägg

Taxture

Medlem
    Jag skulle nog se till att få en anslutning själv om dom vill gräva hos mig och vidare till grannen.......
    När dom grävde till grannen här är det synd att ett till rör inte blev nergrävt...... ska jag ha fiber behöver vägen grävas upp igen

7. S
    Medlem · Västernorrland · 6 633 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Varför måla upp händelser som är vardagsmat som problem? Så länge nergrävda kablar blir utsatta på karta och kan märkas ut så är lite kabel i backen vardagsmat för alla som gräver.
    Fiber går ju dessutom i ganska kralliga plaströr så det ska ju mycket till innan man missar det. Ska vara då om man skiter i att kontrollera och bara gräver..........

• Laddar…
  8. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 904 inlägg

AndersS

Husägare
    Ställ kontrollfråga hur man senare kan göra en utsättning av fibervägen om det skulle behövas, dvs hur dokumenteras fiberdragning. Vem har ansvar för utsättning vid framtida arbeten? För egen del tar du bilder när arbetet utförs, mäter och dokumenterar, alltid bra för minnet är kort.
    För övrigt skulle jag tillåta det.

9. L
    Medlem · Mora · 1 439 inlägg

larka742

Medlem
    Du ska vara snäll mot grannarna?

Men hur skulle detta drabba dem menar du. Har inte de en fast installationskostnad om de ingår i ett projekt, entreprenören får betalt via bidrag och ibland är det enkelt för dem, ibland svårt. Det är väl DEM du är snäll mot.

Du förlorar massor mot att grannarna tjänar .... vad...ingenting? Eller har nån aning vad de slipper betala?

10. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 678 inlägg

MagHam

Husägare
    Se till att fibern kommer ner > 55cm så att det går att sätta trädgårdsredskap i backen utan risk. Slarvas vansinnigt med djup.
    Tillåt det, men ställ också kontrollfrågan AndersS sa ovan. Dokumentation/utmärkning i framtiden?

11. J
    Medlem · Södermanland · 88 inlägg

jenslun

Medlem
    Hej

Hade jag varit i er situation hade jag sagt ja, men kravet, som kanske i vissas ögon är högt ställt, att fibern ska ner till nivå med/under lägsta befintliga läggning in till ett hus. Dels för att ni ska kunna nyttja er tomt i framtiden utan att vara begränsad av en fiberkabel som ni inte är direkt nyttjande av, dels för att underlätta för er vid jobb med er anläggning i framtiden!

stå på er, att ta ut Trafikverket med TMA bilar skyllt ansvariga o återställning av bärlager i vägbana o åter asfaltering är INTE gratis!

12. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 483 inlägg

-MH-

Medlem
    Nej, kabel i backen är ivägen när du om tio år skall gräva där.

Har du tur kommer du ihåg att fibern finns där och du får bara extra strulet, har du otur så är det glömt och du får betala reparation.

Be dom vänligt men bestämt att dra den utanför din mark.

13. L
    Medlem · Mora · 1 439 inlägg

larka742

Medlem
    Men för övrigt, gräver de inte i vägkanten - diket?

Här har de grävt precis på dikeskanten, andra sidan vägbanan så att säga.
    Men det är kanske det ts menar med 1-2m in på deras tomt....

14. J
    Medlem · 78 inlägg

jras

Medlem
    Är redan ansluten sedan några år tillbax. Husen som ska anslutas nu är eftersläntare.

15. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 359 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Det är inte för att det är smidigt man gräver i tomter det är hos oss iallafall den absolut sista möjlighet att gräva alls

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.