Byggahus.se
T Tmy skrev:
Hej! De vill nog helst inte lägga ledningen inom trafikverkets område för då ta de ut hyra som då belastar ledningsägaren i all framtid (och förmodligen öka).
Man betalar ingen hyra! Däremot betalar man en avgift per meter. Jag skulle faktiskt föredra att förlägga fibern i Trafikverkets område för då behöver man inte betala ett öre till markägaren. (Man kan vara snäll och göra det ändå) men har du ett tillstånd av Trafikverket så kan du gräva i vägområdet oavsett vem som ”äger” marken.
Jag skulle också strunta i att ansluta dina grannar om kostnaden blir orimlig för att du krånglar. El är man tvungen att ansluta om konsumenten vill ha, inte fiber.
Be dem lägg fibern på önskat djup och återställ marken till befintligt skick. Be dem lämna 5års garanti på sättningar enligt AB04 tex.
Kolla även om de är anslutna till ledningskollen och att de mäter in fibern med koordinater.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Småaktigt att äga sin mark och rätten till den för att andra privata eller kommunala bolag skall tjäna pengar...
De flesta som har fiber idag har en granne eller markägare som upplåtit mark till dig. Skulle alla resonera som dig fick man nöja sig med luftburen fiber.
Summan kan anses liten, men den kan bli ohyggligt stor i en del län med mycket små markägare.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Anjo06 Anjo06 skrev:
Jag har precis fått ett servitutavtal från mitt kommunala bredbandsbolag, ska själv ansluta mig. Och de vill dra en opto kabel på min mark med servitut. Ingen ersättning utgår. Däremot står det att om jag behöver stenspränga eller liknande så står de för den ev. fördyrande kostnaden under förutsättning den är rimlig.
Om jag vill bygga, anlägga väg osv. Så ska de stå för kostnaden att flytta den. Givetvis med brasklappen om det är rimligt.
Hade varit ifrågasättande innan jag godtagit detta. Vem bestämmer on priset är rimligt? Mycket enkelt att hitta sätt att säga nej.
 
T Tmy skrev:
Hej! De vill nog helst inte lägga ledningen inom trafikverkets område för då ta de ut hyra som då belastar ledningsägaren i all framtid (och förmodligen öka).
Man betalar ingen hyra för att lägga ledning i statliga vägar. Man betalar dock en fastavgift för ansökan och antal meter.
Att nätägare undviker statliga vägar är för att dels deras handläggningstid som är otrolig (6-8månader om det går smooth) men även för detas håra krav på grävning och återställning. Man måste hålla ett antal meter från vägkant och ska ligga på 65cm djup och massa andra regler som kan vara omöjliga med tanke på förutsättningar som finns på just den specifika vägen, asfalt får man t.ex bryta om man asfalterar om hela motorvägen, det får inte bli lappar/kanter på körbanan. därför försöker man undvika TRV så gott det går.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
R Räv3n skrev:
De flesta som har fiber idag har en granne eller markägare som upplåtit mark till dig. Skulle alla resonera som dig fick man nöja sig med luftburen fiber.
Summan kan anses liten, men den kan bli ohyggligt stor i en del län med mycket små markägare.
Det är ju fortfarande vad jag vet i princip så att nätet finansieras av de som ansluts annars gör de inte jobben. Sen kan de ta ut vilka priser de vill själva då de är ensamma ägare. Precis som elbolagen. Utöver det kan de sälja nätet vidare, de som köper gör de nog säkert för att göra det billigare för de anslutna. De är säkert villiga att upplåta sina rör för att skjuta markägarnas egna fiber till annan operatör.
 
R Räv3n skrev:
Man betalar ingen hyra! Däremot betalar man en avgift per meter. Jag skulle faktiskt föredra att förlägga fibern i Trafikverkets område för då behöver man inte betala ett öre till markägaren. (Man kan vara snäll och göra det ändå) men har du ett tillstånd av Trafikverket så kan du gräva i vägområdet oavsett vem som ”äger” marken.
Jag skulle också strunta i att ansluta dina grannar om kostnaden blir orimlig för att du krånglar. El är man tvungen att ansluta om konsumenten vill ha, inte fiber.
Be dem lägg fibern på önskat djup och återställ marken till befintligt skick. Be dem lämna 5års garanti på sättningar enligt AB04 tex.
Kolla även om de är anslutna till ledningskollen och att de mäter in fibern med koordinater.
Aha.. det var en i grannbyn som upplyste mig om detta men behöver ju inte vara sant. Han sa entreprenören föredrog att gräva mitt i den "gamla" byavägen 400 m trots att det blev besvärligare och mycket längre, med stora stenar samt att det blev billigare, men då var det nog för att slippa vänta flera månader på klartecken från väghållaren (i detta fall staten).
 
Redigerat:
  • Gilla
Räv3n
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
Man betalar ingen hyra för att lägga ledning i statliga vägar. Man betalar dock en fastavgift för ansökan och antal meter.
Att nätägare undviker statliga vägar är för att dels deras handläggningstid som är otrolig (6-8månader om det går smooth) men även för detas håra krav på grävning och återställning. Man måste hålla ett antal meter från vägkant och ska ligga på 65cm djup och massa andra regler som kan vara omöjliga med tanke på förutsättningar som finns på just den specifika vägen, asfalt får man t.ex bryta om man asfalterar om hela motorvägen, det får inte bli lappar/kanter på körbanan. därför försöker man undvika TRV så gott det går.
Aha.. såg det... det var en i grannbyn som upplyste mig om detta men behöver ju inte vara sant. Han sa entreprenören föredrog att gräva mitt i den "gamla" byavägen 400 m trots att det blev besvärligare och mycket längre, med stora stenar samt att det blev billigare, men då var det nog för att slippa vänta flera månader på klartecken från väghållaren (i detta fall staten).
 
F
M Matador01 skrev:
Du gör ju som du vill, men det är rimligt att säga Ja, jag har nyligen gjort det. Skälet till att de vill nyttja tomtmark i stället för att gå utmed vägen är att Trafikverket är fullständigt hoppöst och ogint. Det fördröjer och fördyrar projektet betydligt om de måste gräva invid 70-vägen, och ännu värre om de måste korsa den. (jag såg till att få lite smågrävning utförd där det ska bli grusgång i stället för gräs) Du nämner inte om du själv ska ha fiber, det är ju klokt att hänga på nu, senare blir det mycket dyrare..)
Om du tagit dig lite ork och läst igenom inläggen så har TS flertal gånger informerat om att han har fiber sen flera år.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Ok, bra att veta. Men hur är det vanligtvis, kommer fiberbolag ut och markerar var deras kablar ligger vid grävarbeten? eller är det nåt jag får fixa själv? (och kostar det nåt om de ska ut och markera?) Eller läggs det in i nån karta som finns tillgänglig?
Man kontaktar www.ledningskollen.se, kostar gratis. På hemsidan fyller man i uppgifter om vad som ska göras på tomten, djup mm. Sedan skickar de som under din tomt äger ledningar, rör mm ut ett besked om detta och som du sedan kvitterar att du läst. En person med sprayburk kommer hem till dig på uppdrag av Ledningskollen. Denne sprayar upp tydliga markeringar vad som går var och allt detta visar du för grävmaskinisten. I teorin så funkar allt, så länge som du/entreprenören följer alla anvisningar. Detta gjorde inte vår entreprenör dock....
 
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Kommuner är i allmänhet på denna nivå helt ok. Har du problem med dina rör? Då skulle jag föreslå en lösning på problemet där dina rör ingår i lösningen.
 
Redigerat:
Skumpe
Ersättningen ska vara mycket högre. Detta belastar din fastighet och sänker dess värde. Jag hade personligen inte gått med på det för under 200 000 kr. Och då särskilt eftersom att det sänker värdet men också därför att löptiden är så lång (50 år), att det begränsar vad du kan göra med din tomt och att det också verkar som att du kan bli ersättningsskyldig om fibern skadas.
 
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Saabgubben Saabgubben skrev:
Man betalar ingen hyra för att lägga ledning i statliga vägar. Man betalar dock en fastavgift för ansökan och antal meter.
Att nätägare undviker statliga vägar är för att dels deras handläggningstid som är otrolig (6-8månader om det går smooth) men även för detas håra krav på grävning och återställning. Man måste hålla ett antal meter från vägkant och ska ligga på 65cm djup och massa andra regler som kan vara omöjliga med tanke på förutsättningar som finns på just den specifika vägen, asfalt får man t.ex bryta om man asfalterar om hela motorvägen, det får inte bli lappar/kanter på körbanan. därför försöker man undvika TRV så gott det går.
Låter ju som att den här tusenlappen som erbjuds inte på långa vägar motsvarar kostnaden för alternativet. TS kanske borde räkna lite på detta och erbjuda 20% lägre kostnad eller så. Kan ju bli en rejäl slant.
 
B larry78 skrev:
Småaktigt att äga sin mark och rätten till den för att andra privata eller kommunala bolag skall tjäna pengar...
Jaha är det för att tjäna pengar de gräver? Jag trodde det var för att någon hade nytta av fiber i sin bostad.
 
  • Arg
CCPusher
  • Laddar…
J jras skrev:
Tack för svar - Du passade alltså på att fixa till avlopp mm när de ändå var där och grävde? Smart!
Men i mitt fall så fungerar ju dagvattnet bra idag, visst skulle jag kunna passa på att byta till nytt men sträckan längs vägen (som går där fibern ska gå) är endast en liten del (sista metrarna) av ett lite större dagvatten-"nät" från min tomt, isåfall vill jag nog byta ut en större del, men det blir ett (för) stort dyrt projekt..
Men visst kan man försöka förhandla upp ersättningen en bit :)
Det viktigaste är att den som drar ledningen vill också ha möjlighet till underhåll och reparation av ledningen, oftast utan någon ersättning.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Se till att återställningen blir ordentligt gjord och att man gräver ner till minst 50 cm. Har själv råkat ut för slarv när man drog genom vår tomt. Ett gäng klåpare helt enkelt. Se också till att man efterbesiktigar återställning 1-2 år efteråt. Det visade sig i vårt fall att gräsmattan växte dåligt och satte sig 1-2 år efteråt. Men för mig var det absolut ingen tvekan att de skulle få gräva. Jag fick en massa extra grävmeter eftersom jag ville ha in min anslutning på baksidan istället för närmaste anslutningspunkten. Passa på att få en egen anslutning även om du själv inte kommer använda den så garanterar jag att den dagen huset ska säljas så kommer frågan om det finns fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.