Byggahus.se
Kolla lite vad arbetet skulle kosta att gräva bort asfalten, och sen återställa asfalten..
Detta är ju en kostnad som du hjälper dom att slippa undan
Kanske du kan begära 75% av den kostnaden och några tusen för att du låter dom gräva på din tomt

Personligen skulle jag inte låta någon förlägga något över min tomt, inte utan ersättning så det verkligen vore värt det
2-3000kr känns som det kvittar.
Dessutom får du ansvaret för kabeln över din tomt

Grannarna betalar anslutningen, och den kommer dom ju att få oavsett
Detta är ju bara ett sätt för ansvariga att få ner sina kostnader med grävningen
Dom slipper ju utgiften med asfalten, tillstånd osv om dom kan gå över din tomt

skulle du gå med på det så kräv att dom går under alla redan existerande ledningar, kräv att dom lägger minst 1.5 meter ner, och att du ska ha dokumentation på att så har skett med bilder
 
Redigerat:
J javlaandersson skrev:
Kolla lite vad arbetet skulle kosta att gräva bort asfalten, och sen återställa asfalten..
Detta är ju en kostnad som du hjälper dom att slippa undan
Kanske du kan begära 75% av den kostnaden och några tusen för att du låter dom gräva på din tomt

Personligen skulle jag inte låta någon förlägga något över min tomt, inte utan ersättning så det verkligen vore värt det
2-3000kr känns som det kvittar.
Dessutom får du ansvaret för kabeln över din tomt
de kan ju lägga kabeln i vägen. Men det kostar mera. Så de väljer att förlägga kabeln på den enkla vägen.

med det sagt så får man nog konstatera att värdet på ditt hus höjs om du också får fiber. Tyvärr.

barn håller inte på med sällskapsspel och kottdjur längre...
 
E Erik Salhammar skrev:
de kan ju lägga kabeln i vägen. Men det kostar mera. Så de väljer att förlägga kabeln på den enkla vägen.

med det sagt så får man nog konstatera att värdet på ditt hus höjs om du också får fiber. Tyvärr
barn håller inte på med sällskapsspel och kottdjur längre...

Det är en myt att värdet ökar


Jag har fått påstötningar med jämna mellanrum om erbjudanden att ansluta
Jag behöver inte fiber, inget jag saknar, inget jag vill betala för heller,

Varför ska jag ta 15-20.000 från mina surt skattade pengar på banken och betala för en fiber jag inte önskar ?
Den dagen jag säljer kan jag pruta några tusen istl, mäklaren får lite mindre på så vis, köparen kan själv dra in (om denne önskar)
 
Totte_S
Du prutar väl 20-50000kr, nån procent av försäljningsvärdet.
Du dödar alltså själv ditt påstående om myt.

J javlaandersson skrev:
Det är en myt att värdet ökar


Jag har fått påstötningar med jämna mellanrum om erbjudanden att ansluta
Jag behöver inte fiber, inget jag saknar, inget jag vill betala för heller,

Varför ska jag ta 15-20.000 från mina surt skattade pengar på banken och betala för en fiber jag inte önskar ?
Den dagen jag säljer kan jag pruta några tusen istl, mäklaren får lite mindre på så vis, köparen kan själv dra in (om denne önskar)
 
N Närkemannen skrev:
Jag skulle säga Ja. Fibern kommer ju att ligga ganska grunt och i slang. Den läggs med en "remsa" som gör att den är lätt att identifiera vid ev grävarbeten. Som lämplig ersättning kan du väl föreslå gratis grävning och anslutning av fibern till ditt hus.
Men Du, han ä ju redan ansluen, läs tråden.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det minsta du ska ha är gratis fiberindragning klar att användas i din kåk. Med tanke på markupplåtelseavtalets längd då ska du definitivt inte krypa för kommunen och det blir över 50 år en liten investering för dom. Du betalar väl skatt som alla andra med mer eller mindre bra service för pengarna? Det handlar inte om att jävlas, det handlar om rimlig ersättning för hyra av mark skulle jag vilja säga, med hänsyn till de olägenheter detta kan orsaka vid eventuella markarbeten som du kan behöva vidta i framtiden. Det är nästan alltid samna visa när kommun eller övriga myndigheter vill ha tillgång till privata ägor för infrastruktur. Det är alltid skambud. Med tanke på tomtpriserna här i landet så ska man definitivt begära betalt för inskränkningar, vilket jag anser att det handlar om här. Dessutom, om dom går med på det så ökar du värdet på bostaden. Den dagen du ev säljer så försämrar det iaf inte läget för dig då fiber kommer bli allas "frälsning" vad det lider. Vill dom inte ge dig detta så sätt dig på tvären. Vill grannen ha fiber får det väl ordnas på annat sätt. Men som sagt, det är upp till dig om du vill betala för andra och samtidigt få en begränsning på halsen. OBS! Såg att andra hade kommit med liknande förslag. Du hade tydligen fiber innan och då återstår att få bra betalt samt att som någon tidigare sa, tänk vad du vill göra med marken i framtiden. Dragningen är ju inget du har nytta av själv i så fall. Backa ur. Det hade jag gjort.
Läs tråden så hade du aldrig skrivit första meningen
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Hejdu
En massa svammel i tråden, bara förvirrande
Har du blivit övertygad hur du ska göra
Fibern tilllgrannarna kommer säkerligen att grävas ner alldeles intill din gräns mot Trafikverkets väg och där kommer du med största säkerhet inte att varken få eller vilja bygga nåt
Glädj dina grannar å säg OK, dom kommer att uppskatta det och bjuder säkert på lite go glögg efter det, Prost.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
P
B Brasselamell skrev:
Hejdu
En massa svammel i tråden, bara förvirrande
Har du blivit övertygad hur du ska göra
Fibern tilllgrannarna kommer säkerligen att grävas ner alldeles intill din gräns mot Trafikverkets väg och där kommer du med största säkerhet inte att varken få eller vilja bygga nåt
Glädj dina grannar å säg OK, dom kommer att uppskatta det och bjuder säkert på lite go glögg efter det, Prost.
Haha!
Offra trädgården och uppfarten för "likes" och lite glögg...
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
P pemu skrev:
Haha!
Offra trädgården och uppfarten för "likes" och lite glögg...
Självklart
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Kan de inte lägga ledningen i diket eller vägkanten?
 
I Inkan skrev:
Kan de inte lägga ledningen i diket eller vägkanten?
Läser du inlägg #159 så ser du varför de vill lägga ledningen på tomtmark istället.

Som någon tidigare påpekade i tråden kan jag hålla med om att det bästa är att lägga ledningar för infrastruktur i allmän mark eller i vägar/diken. Tyvärr så behöver man även se det i ett ekonomiskt perspektiv med. Dels handlar det om långa handläggningstider men även kostnaden för att bryta upp en belagd väg och återställa den, det är i många fall svårt att få ekonomi i det hela. Skillnad vid exoloateringar när man bygger nytt, då ska ledningar givetvis förläggas i väg.

Uponor hade ett intressant projekt i Vallastaden i Linköping. En tunnel där all infrastruktur installerades under vägen för att på ett enkelt sätt kunna underhålla ledningar.

https://www.uponor.se/infra/produkter/infrakulvert
 
E
N NoOne2k skrev:
Läser du inlägg #159 så ser du varför de vill lägga ledningen på tomtmark istället.

Som någon tidigare påpekade i tråden kan jag hålla med om att det bästa är att lägga ledningar för infrastruktur i allmän mark eller i vägar/diken. Tyvärr så behöver man även se det i ett ekonomiskt perspektiv med. Dels handlar det om långa handläggningstider men även kostnaden för att bryta upp en belagd väg och återställa den, det är i många fall svårt att få ekonomi i det hela. Skillnad vid exoloateringar när man bygger nytt, då ska ledningar givetvis förläggas i väg.

Uponor hade ett intressant projekt i Vallastaden i Linköping. En tunnel där all infrastruktur installerades under vägen för att på ett enkelt sätt kunna underhålla ledningar.

[länk]
Var ser du att det är bäst att lägga kabel i diken? Detta rensas ju lite då och då, då gäller det att ligga på bra djup. Jobbigt om man vill komma åt slangen i framtiden också.
 
Är det Trafikverket vill de inte ha det i diket utan längre från vägen i vägområdet, det var en 70-sträcka som var utanför ts fastighet men tror inte att det angavs vem som var väghållare.
 
Jag har fiber i diket utanför min tomt. Den la dom så att slangen kom precis utanför utloppet för dagvatten,och i precis samma höjd. Den syns alltså och är i vägen om man skall rensa.

Men detta blev väl billigt och enkelt för entreprenören...
 
Det är bara att anmäla till nätägaren sen ska ligga 50 cm under rensad dikesbotten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.