Byggahus.se

Företag påstår att de inte kunde göra annorlunda

1. R
    Medlem · 39 inlägg

roserz

Medlem
    Hej!

Jag beställde en vit industrivägg av ett företag för 4 veckor sedan. Igår, när den levererades hem till mig, såg jag att innerkanterna av glasen hade SVARTA gummilister. Det här var alltså inte något jag ville ha, då det svarta förändrar hela looken på industriväggen.

Jag hör av mig via mail till företaget o förklarar att dessa svarta lister var inte något jag ville ha, det framgick inte från deras sida att de skulle använda sig av svarta gummilister. Personen på företaget svarar med att glasskivorna är 4mm tjocka och att man måste använda gummilister som är svarta.

Jag blir så irriterad. Jag har betalat flera tusen kronor för något jag inte ens vill ha. Kunde man inte använt vita gummilister? Kan jag kräva tillbaka mina pengar? Hjälp!

2. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 483 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Det finns inte vita gummilister

3. R
    Medlem · 39 inlägg

roserz

Medlem
    Jag har sett vita industriväggar som inte har svarta gummilister. Vad har man använt sig av då? Kunde man inte gjort det snyggare? Hade aldrig beställt en vit industrivägg om jag visste att det skulle bli såhär.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Västra Götalands · 355 inlägg

Poxeman

Medlem
    Hur såg specen på beställningen ut? Vem har valt fabrikat osv?

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Skåne · 9 137 inlägg

etompau

Medlem
    Hade du inte sett ett exempel på en sådan vägg från tillverkaren innan du beställde den?

6. R
    Medlem · 39 inlägg

roserz

Medlem
    När jag gick en offert så stod det pris, antar glas, och mått. Stod inga om svarta lister. Fick en data-animerad exempelbild skickad till mig. Där ser det inte heller ut som att det är svarta lister.

Dessutom sa kvinna på företaget att de skulle höra av sig när glasen skulle komma in, så att jag skulle välja glas. Men de hörde aldrig av sig till mig. Tänkte inte heller på det, för vi är mitt uppe i en stor renovering. Det enda jag valde var väl färg på aliminumet och spröjs

7. R
    Medlem · 39 inlägg

roserz

Medlem
    De hade bara haft svarta industriväggar, såg bara bilder på dessa. Hade inte räknat med att en vit vägg skulle ha svarta lister.

8. D
    Medlem · örebro · 978 inlägg

daugaard

Medlem
  9. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 208 inlägg

findus42

Fornlämning
    En vit list.
    Det är en list för brandisolering. Den har lite andra egenskaper än kronlist men går att använda om det är ca 2mm luft utöver glaset mellan fals och glaslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8B4ED255-6B00-4E2D-B9F0-B84916C7ED46.jpeg

Bilden tagen i lagret för fem minuter sedan.
    Stå på dig. Det finns sätt att lösa problemet (y).

Mvh Findus

10. D
    Medlem · örebro · 978 inlägg

daugaard

Medlem
    det finns vit kronlist oxå

11. R
    Medlem · 39 inlägg

roserz

Medlem
    Tack för svar!

Det går alltså att använda en annan list än svart. På dem låter det som att det verkligen inte är möjligt. De tycker inte alls att de har gjort fel. Tycker iaf att man bör informera kunden om att en vit industrivägg kommer se annorlunda ut pga svarta lister...

Tror du jag kan måla listerna vita?

12. findus42

findus42

Fornlämning
    Jag vet. Men sådan låg inte på hyllan så jag plåtade en annan som hade gått att använda. Det är sällan som det bara finns en lösning på problem.
    Findus

13. findus42

findus42

Fornlämning
    Det är teoretiskt möjligt direkt på listerna men blir ett jäkla kladd och svårt att få snyggt.
    Möjligen blir det bra om allt först toppförseglas med polymer (silicon nono det går inte att måla på. Inte latex eller målarfog heller. Det behövs en fog som fäster på glas. Därför polymer). Med bra teknik kan det se snyggt kittat ut.
    Findus

14. R
    Medlem · 39 inlägg

roserz

Medlem
    Tack. Tror att det blir för omständligt. Är inte heller händig, så resultatet skulle bara bli fult haha.

Ska höra av mig till dem via telefon nu, för att höra vad de säger.

15. S
    Medlem · Östergötland · 1 120 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    Jag tror du har ett case i och med att konsumentsköpslagen ger konsumenten tolkningsföreträde. På den exemelbild du har fått så är hela väggen vit och de har levererat en vägg som inte är helt vit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.