2 325 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Fördröjt avslag
Sida 1 av 2
Hej,
Min farbror vill att hans två lysrör i garaget skall fortsätta lysa i några minuter (10 minuter säger han) efter han slagit av brytaren.
Hur kan man uppnå detta på något billigt och/eller bra sätt?
Bör tillägga att han har en gammal typ av central med runda porslinsäkringar.
Tack
Min farbror vill att hans två lysrör i garaget skall fortsätta lysa i några minuter (10 minuter säger han) efter han slagit av brytaren.
Hur kan man uppnå detta på något billigt och/eller bra sätt?
Bör tillägga att han har en gammal typ av central med runda porslinsäkringar.
Tack
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Installera en trappautomat eller en rörelsevakt.
//Patrik
//Patrik
Jag förmodar att han vill kunna tända dem som vanligt, och då ska de lysa hela tiden. Sen när han släcker ska han hinna stänga och låsa innan det blir mörkt. Sätter man en vanlig timer kommer de bara att lysa en bestämd tid.
Låter enklare med en rörelsevakt. Det har vi i garaget, tänds direkt vi öppnar garagedörren, släcks efter "en stund" (inställbart).
Väldigt bra eftersom ungarna då inte behöver komma ihåg att släcka när de tar sina cyklar.
Väldigt bra eftersom ungarna då inte behöver komma ihåg att släcka när de tar sina cyklar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, jag håller med Anna. Rörelsevakt.
//Patrik
//Patrik
Finns ett litet problem med rörelsevakt som jag har upplevt, låg under bilen och arbetade så att jag var skymd för rörelsevakten, det är iritterande när belysnings sloknar så att man måste krypa fram och vissa sig för rörelsevkaten så att det tänds igen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, man kan ju ha en strömbrytare parallelkopplad med rörelsevakten. Vet man om att man ska vara länge i garaget, då kan man tända med strömbrytaren så lyser det tills man släcker, annars så styrs belysningen över rörelsevakten.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Det är ju bara en fråga om prioritering, pengar brukar finnas men det kan vara lite olika vad man vill lägga dom på . En del eldar upp dom i form av cigaretter, andra dricker upp dom, en del åker till Thailand för dom mm.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Nu skämtar du naturligtvis, men vill bara påpeka att med en akustisk detektor så tänds lyset av ljud och släcks när det varit tyst ett visst tag. Det släcks inte om man gör ljud ifrån sig igen. Som en rörelsevakt, fast med ljud. "Ljudvakt".bonnen skrev:
//Patrik