Hej,
Min farbror vill att hans två lysrör i garaget skall fortsätta lysa i några minuter (10 minuter säger han) efter han slagit av brytaren.

Hur kan man uppnå detta på något billigt och/eller bra sätt?

Bör tillägga att han har en gammal typ av central med runda porslinsäkringar.

Tack

Installera en trappautomat eller en rörelsevakt.

//Patrik

Billigaste/enklaste sättet torde väl vara att byta ut strömställaren mot en vrid-timer. Då behöver man inte dra om några kablar osv..

Jag förmodar att han vill kunna tända dem som vanligt, och då ska de lysa hela tiden. Sen när han släcker ska han hinna stänga och låsa innan det blir mörkt. Sätter man en vanlig timer kommer de bara att lysa en bestämd tid.

Visst.. Man kan sätta ett frånslagsfördröjt relä efter brytaren. Då blir det exakt som du säger. Man måste ju dock ha fast fas, tändtråd från brytaren, tändtråd till lampan, samt nolla där den ska sättas.

Låter enklare med en rörelsevakt. Det har vi i garaget, tänds direkt vi öppnar garagedörren, släcks efter "en stund" (inställbart).
Väldigt bra eftersom ungarna då inte behöver komma ihåg att släcka när de tar sina cyklar.

Ja, jag håller med Anna. Rörelsevakt.

//Patrik

Finns ett litet problem med rörelsevakt som jag har upplevt, låg under bilen och arbetade så att jag var skymd för rörelsevakten, det är iritterande när belysnings sloknar så att man måste krypa fram och vissa sig för rörelsevkaten så att det tänds igen.

bonnen: det är väl bara att ställa in rörelsevakten rätt och sedan vifta på tårna? Eller så slår man på den i på-läge när man meckar, men har den i vaktläge i normala fall?

Ja, man kan ju ha en strömbrytare parallelkopplad med rörelsevakten. Vet man om att man ska vara länge i garaget, då kan man tända med strömbrytaren så lyser det tills man släcker, annars så styrs belysningen över rörelsevakten.

//Patrik

Eller så skaffar man en ljud "rörelsevakt" då kan man hosta till lite under bilen om man tror att ljuset ska slockna.

elmont skrev:
Eller så skaffar man en ljud "rörelsevakt" då kan man hosta till lite under bilen om man tror att ljuset ska slockna.
Fast då får vi väl även "hosta upp" lite mer kosing..? :rolleyes:

//Patrik

Det är ju bara en fråga om prioritering, pengar brukar finnas men det kan vara lite olika vad man vill lägga dom på ;) . En del eldar upp dom i form av cigaretter, andra dricker upp dom, en del åker till Thailand för dom mm.

Vad jobbigt när man är förkyld då!! host...host...host tänd...släck...tänd.... ;)

bonnen skrev:
Vad jobbigt när man är förkyld då!! host...host...host tänd...släck...tänd.... ;)
Nu skämtar du naturligtvis, men vill bara påpeka att med en akustisk detektor så tänds lyset av ljud och släcks när det varit tyst ett visst tag. Det släcks inte om man gör ljud ifrån sig igen. :) Som en rörelsevakt, fast med ljud. "Ljudvakt".

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.