1 820 709 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja men det begriper inte alla. Jag komner ihåg vinyern 21-22 när det snöade igen på E6 mellan Vsrberg och Göteborg. Det stod en skock elbilar efter vägen som tarvade bärgning då batteriet tagit slut. Förarna ville ju inte frysa i väntan på snöröjning.L laseryxa skrev:
Var inte det där bekräftat som en skröna?G Guzzen1 skrev:
Framför allt pruta ner priset ordentligt. Batteriet har man ingen aning om hur det har laddats. Mycket snabbladfning sliter mera än hemmaladdning. Ska man vara riktigt petig ska batteriet inte toppladdas annat än ibland. Ca 85% regelmässigt och urladdas till ca 15%. Då får man ut mest av batteriet över tid.13th Marine skrev:
Frågan är bara hur många som vet det. Toppladdning då och då samt inför längre resor.
Jag lyssnade på ett elbilsseminarium tidigare i år och den här hang-upen många inklusive jag själv har att ”den ska fanimej kunna köra 80-90 mil innan laddning med släp och takbox annars är det bara skit!” bör man ta en vända till.Stefan N skrev:
Den enda vinterveckan i fjällen eller de få riktigt långa körningarna kanske man klarar utan ett djävulskt överdimensionerat batteri som är overkill för 95% av all normal körning? Annars kommer var och varannan bil att tära onödigt mycket på resurserna som krävs för batterier totalt.
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.M Myckling skrev:
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.M Myckling skrev:
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Tja, jag var inte där och kan inte vidimera uppgifterna men räddningstjänsten verkar vara av uppfattningen att det var ganska få elbilar som behövde bärgas pga ”soppatorsk”
”Bara en strömlös elbil bärgades från E6 torsdag 2 december, uppger räddningstjänsten till Aftonbladet.”
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211208/elbilskaos-pa-e6-var-lastbilskaos/
Sen må det vara så att det var andra elbilar (och sannolikt andra bilar med förbränningsmotor) som inte tog sig fram och behövdes bärgas av den anledningen, och kanske var elbilar överrepresenterade där, vem vet om de kör sämre eller bättre än genomsnittsbilisten…
”Bara en strömlös elbil bärgades från E6 torsdag 2 december, uppger räddningstjänsten till Aftonbladet.”
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211208/elbilskaos-pa-e6-var-lastbilskaos/
Sen må det vara så att det var andra elbilar (och sannolikt andra bilar med förbränningsmotor) som inte tog sig fram och behövdes bärgas av den anledningen, och kanske var elbilar överrepresenterade där, vem vet om de kör sämre eller bättre än genomsnittsbilisten…
Man ska int tro på allt va pajka säg.G Guzzen1 skrev:Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Allt tyder dock på att det just är en skröna att de fick bärgas p g a tomma batterier - om det varit sanning rubrikerna varit stora.G Guzzen1 skrev:Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
/Krille
Din ”kusins pajk” for nog med osanning. Det där var ju ett missförstånd som seglade vidare som fake news. Missade du verkligen det där?G Guzzen1 skrev:Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lika lite som problemet bör överdrivas bör det underdrivas. Olika elbilar lär ha olika tomgångsförbrukning. Men din bil drar precis som alla andra mycket mer än 300 W om den står med värmen på i minusgrader.Stefan N skrev:
När det gäller ID4 så går den igång och börjar dra ström bara man sätter sig i bilen. Det går i det läget att manuellt stänga av värmen. Men andra saker fortsätter att dra ström. En gång satte jag mig i bilen i minusgrader, stängde av värmen och tittade på hur den momentana förbrukningen gick upp till 10 kW. Det gör den säkert inte så länge. Men faktum kvarstår. Det går inte att stänga av bilen så att den slutar att dra ström så länge man sitter i den. Längre än så har inte Volkswagen tänkt.
Självklart kan en elbil bli urladdad om man blir stående på vägkanten i snöstorm i några timmar. Det är jag beredd att leva med.
