För skojs skull mätte jag upp spänningarna vid centralen och fick dessa värden:
Huvudspänningarna ca 500 V.
Fasspänningarna ca 290 V.

Värdena uppmättes med en digital multimeter från "Feltema" men om den visar rätt
räknas det som normala värden?

Feltema visar helt fel, inte en chans att du har så hög huvudspänning.
Lämna tillbaka Feltema.
Troligen finns det någon störning med högt toppvärde som lurar voltmetern.

Protte

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag skulle inte avfärda multimetern direkt, finns det något annat som tyder på hög spänning? Typ ovanligt starkt lysande lampor?

Kan faktisk vara dåligt batteri i multimetern, hade så själv och då visade mätaren kring 70volt då jag mätte på ett 12volt bilbatteri........

• Gilla
byggabra
  • Laddar…
Jag tror att du har fått tag i yngste sonens mätinstrument, jag fick göra en blixtutryckning sedan han mätt i ett uttag och hade samma höga spänning. Jag blev orolig och trodde han hade fel på nollan, men när mitt instrument visade 229 Volt blev det lite lugnare. Han kastade bort sin gedigna multimeter.

Bytte batteri och nu visade den rimligare värden 217 V resp. 370 Volt.
Tack för tips!

• Gilla
Hobby 1
  • Laddar…
Men det är ju lågt.....

Men inom toleranserna...

Släng skiten, ett mätinstrument man inte kan lita på till 100 procent är värre än inget instrument alls...

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Den multimeter som jag hade som visade fel när batteriet nästan var slut var INTE en biltema-mätare, så skärp er nu.
Har en biltemamätare nuförtiden, den funkar väldigt bra, inga konstiga värden utan stämmer överens med en dyr Fluke jag lånat nån gång från jobbet.

O
Om man nöjer sig med att det finns spänning så spelar det ingen jätteroll... att den visar fel.. så länge den visar att det finns spänning...

Även en Fluke visar fel när batteriet är på väg att ta slut, indikeras i displayen med en liten symbol. Jag använder en dagligen på jobbet. Privat har jag en enkel multimeter som har skramlat runt i bilen i många år utan problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.