3 412 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
För hög spänning?
För skojs skull mätte jag upp spänningarna vid centralen och fick dessa värden:
Huvudspänningarna ca 500 V.
Fasspänningarna ca 290 V.
Värdena uppmättes med en digital multimeter från "Feltema" men om den visar rätt
räknas det som normala värden?
Huvudspänningarna ca 500 V.
Fasspänningarna ca 290 V.
Värdena uppmättes med en digital multimeter från "Feltema" men om den visar rätt
räknas det som normala värden?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Feltema visar helt fel, inte en chans att du har så hög huvudspänning.
Lämna tillbaka Feltema.
Troligen finns det någon störning med högt toppvärde som lurar voltmetern.
Protte
Lämna tillbaka Feltema.
Troligen finns det någon störning med högt toppvärde som lurar voltmetern.
Protte
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Jag skulle inte avfärda multimetern direkt, finns det något annat som tyder på hög spänning? Typ ovanligt starkt lysande lampor?
Kan faktisk vara dåligt batteri i multimetern, hade så själv och då visade mätaren kring 70volt då jag mätte på ett 12volt bilbatteri........
Jag tror att du har fått tag i yngste sonens mätinstrument, jag fick göra en blixtutryckning sedan han mätt i ett uttag och hade samma höga spänning. Jag blev orolig och trodde han hade fel på nollan, men när mitt instrument visade 229 Volt blev det lite lugnare. Han kastade bort sin gedigna multimeter.
Den multimeter som jag hade som visade fel när batteriet nästan var slut var INTE en biltema-mätare, så skärp er nu.
Har en biltemamätare nuförtiden, den funkar väldigt bra, inga konstiga värden utan stämmer överens med en dyr Fluke jag lånat nån gång från jobbet.
Har en biltemamätare nuförtiden, den funkar väldigt bra, inga konstiga värden utan stämmer överens med en dyr Fluke jag lånat nån gång från jobbet.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Även en Fluke visar fel när batteriet är på väg att ta slut, indikeras i displayen med en liten symbol. Jag använder en dagligen på jobbet. Privat har jag en enkel multimeter som har skramlat runt i bilen i många år utan problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden