Har flyttat in i nyrenoverad lägenhet och upptäckt att det brunnit i en dosa i väggen, vilket förklarar varför maskiner som varit inkopplade till uttagen i rummet varnat för elfel. Vår hantverkare uppmätte att det var alldeles för hög spänning i uttaget. Någon som vet vad detta kan bero på? Är det farligt att använda de uttag i närliggande rum som de andra kablarna leder till?
För hög spänning låter osannolikt. Det enda som kan göra det är om någon stjärna dragit fram två faser istället för fas och nolla, då får du 400V i uttaget.
Däremot är det väl klokt att kolla upp detta och vad som orsakat att det brunnit.
Däremot är det väl klokt att kolla upp detta och vad som orsakat att det brunnit.
Vet du hur hög spänning det rörde sig om? Det kan vara en klåpare som använt ett vanligt vägguttag för att ansluta ett 400V element till exempel. Det finns allvarligare fel som kan orsaka det också. Utan mer info måste svaret bli att det kan vara farligt att använda uttag i närliggande rum. Det går inte att veta. Har du några bilder?
Vad har du för elapparater som varnar för elfel? Som ovan säger så måste det varit en rejält klantig "elektriker" som lyckats dra fram 2 faser på uttaget.
Och ja, hittar man sådant i en elanläggning som man är ansvarig för så gör man rätt i att fördjupa kontrollen av resten av elanläggningar. Att t.ex. det är rätt rätt spänning(!), avsäkrat, att jfb finns, att jordade uttag är verkligen är jordade osv.
Och ja, hittar man sådant i en elanläggning som man är ansvarig för så gör man rätt i att fördjupa kontrollen av resten av elanläggningar. Att t.ex. det är rätt rätt spänning(!), avsäkrat, att jfb finns, att jordade uttag är verkligen är jordade osv.
Det kan också vara en dåligt ansluten kabel av PEN eller NOLLAN.
Inkommande kabel kan efter många år fått dålig kontakt, koppar flyter vid montage och bör efterdras.
Detta orsakar problem särskilt om det är nollan som ”flyter” har man en hög belastning på en fas kan dom andra faserna få en förhör spänning.
Inkommande kabel kan efter många år fått dålig kontakt, koppar flyter vid montage och bör efterdras.
Detta orsakar problem särskilt om det är nollan som ”flyter” har man en hög belastning på en fas kan dom andra faserna få en förhör spänning.
A Avemo skrev:Vet du hur hög spänning det rörde sig om? Det kan vara en klåpare som använt ett vanligt vägguttag för att ansluta ett 400V element till exempel. Det finns allvarligare fel som kan orsaka det också. Utan mer info måste svaret bli att det kan vara farligt att använda uttag i närliggande rum. Det går inte att veta. Har du några bilder?
Vet tyvärr inte vilken spänning det rör sig om, men förstod att den var alldeles för hög. Har lagt upp bild.A Avemo skrev:Vet du hur hög spänning det rörde sig om? Det kan vara en klåpare som använt ett vanligt vägguttag för att ansluta ett 400V element till exempel. Det finns allvarligare fel som kan orsaka det också. Utan mer info måste svaret bli att det kan vara farligt att använda uttag i närliggande rum. Det går inte att veta. Har du några bilder?
Har den som varit där och felsökt lämnat det sådär? Eller snyggat till det efter sig?S Sicilien skrev:
Borde ha lämnat tydliga anvisningar om vad som gäller framöver. Får aldrig lämna ett eljobb efter sig som kan vara farligt. Urkopplat ska det vara eller säkert. Inte bara en urtagen säkring eller liknande.
Det ser lite amatörmässigt ut, kopplat med en Wago kopia från Malmbergs och dosan är även den högst troligt från samma leverantör. Är spänningen för hög så beror det på att den dåliga kontakteringen har gjort att anläggningen fått en flytande nolla när den "riktiga" nollan har brunnit av i flerfas gruppen.
Så det handlar om dåligt hantverk tillsammans med dåligt matr.
Så det handlar om dåligt hantverk tillsammans med dåligt matr.
Jag reagerar på att en elektriker bara konstaterar att det är för hög spänning och sedan går vidare med livet. Om det är som du säger så skulle fler personer ha samma fel i fastigheten vilket jag inte tror på.. jag tror att det är som några varit inne på redan. dvs att du kör 400 v dvs 2 faster utan nolla alt att du faktiskt har 230 v men att det har varit dålig kontakt mellan i kopplingsklämman.
Är lägenheten nybyggt eller är lägenheten ny för er?
EDIT: när jag tittar på kabeldragningen så tycker jag inte det ser ut som en elektriker som dragit kabeln.. Jag kan ha fel men jag tycker kabeln går in lite för slarvigt in i dosan för att en elektriker har satt dom..
Sedan skulle en elektriker som har felsökt men ännu inte hittat "felet" skulle ha stängt ner "anläggningen " genom att slå av de aktuella säkringarna och låst dessa så att ingen obehörig skulle kunna aktivera dom igen..
Är lägenheten nybyggt eller är lägenheten ny för er?
EDIT: när jag tittar på kabeldragningen så tycker jag inte det ser ut som en elektriker som dragit kabeln.. Jag kan ha fel men jag tycker kabeln går in lite för slarvigt in i dosan för att en elektriker har satt dom..
Sedan skulle en elektriker som har felsökt men ännu inte hittat "felet" skulle ha stängt ner "anläggningen " genom att slå av de aktuella säkringarna och låst dessa så att ingen obehörig skulle kunna aktivera dom igen..
Redigerat:
Om jag förstod rätt var det alltså ingen elektriker som tittade på det utan en hantverkare som var där i annat ärende. Som den dosan ser ut skulle jag säga att du följer kablarna och absolut inte använder något elektriskt som är matat från den dosan. Om du vet vilken / vilka säkringar som matar den så slår du ifrån dem i väntan på att någon fixar det.
En gissning är att det är en uppdelad trefasgrupp och att nollan är förgrenad i den brända kopplingsklämman. Därmed har nollan på belastningarna inte kontakt med centralen. Det kan bli var som helst mellan 0 och 400 volt i alla uttag som är inkopplade där. Stor risk att apparater går sönder och i värsta fall börjar brinna.
En gissning är att det är en uppdelad trefasgrupp och att nollan är förgrenad i den brända kopplingsklämman. Därmed har nollan på belastningarna inte kontakt med centralen. Det kan bli var som helst mellan 0 och 400 volt i alla uttag som är inkopplade där. Stor risk att apparater går sönder och i värsta fall börjar brinna.
Med anledning av bilden du lagt upp så ska du ta kontakt med säljaren och begära ut uppgifter om vem som utfört elarbetet
Får du dessauppgifter så kolla upp företaget på elsakerhetsverket.se
Ingen elfirma med minsta självaktning skulle lämnat efter sig något sådant
Kräv att säljaren står för åtgärder samt en genomgång av resten av installationen
Givetvis med en seriös elfirma som inte denne väljer
Får du dessauppgifter så kolla upp företaget på elsakerhetsverket.se
Ingen elfirma med minsta självaktning skulle lämnat efter sig något sådant
Kräv att säljaren står för åtgärder samt en genomgång av resten av installationen
Givetvis med en seriös elfirma som inte denne väljer