Byggahus.se

För dyrt och komplicerat att bygga

1. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Hittade det här i BBR
    angående ramp till entrén

2. O

Odjuret

Bannad
    Jag hade fel på den punkten! Tack för att du rättade mig!

3. S
    Medlem · Stockholm · 44 inlägg

s37632

Medlem
    Det är här handläggarens godtycklighet kommer i dager.
    Enligt kommunens beslut krävs en ramp för att ansökan skall godkännas.

4. O

Odjuret

Bannad
    Där är problemet i en liten ask.... Att alla verkar tolka saker och ting olika.
    Precis samma sak som utredningen konstaterade... 290 kommuner och lika många tolkningar... Inte konstigt att det är svårt att få folk att bygga....

5. O
    Medlem · Stockholm · 502 inlägg

olotor

Medlem
    Inte undra på att det blir dyrt att bygga när det sitter småpåvar på kommunernas byggnadskontor.
    Vi har fått startbesked på en Attefallsutbyggnad i Vallentuna kommun. Det rör sig om en tillbyggnad om 2 respektive 1 m på en befintlig byggnad. Bygglovschefen kräver lägeskontroll och jag har haft långa diskussioner med dem om detta eftersom jag bara bygger ut från ett befintligt hus. Läget går alltså inte att ändra på. Därefter har jag diskuterat med dem om vem som kan göra denna kontroll, t.ex. så känner jag en KA som är f.d. byggmästare, utbildad på KTH och dessutom besiktningsman som är medlem i SBR. Icke - det måste vara en person med mätteknisk utbildning (lantmätare) och dessutom godkänd av kommunens mätkontor. Suck!
    Det kan tilläggas att näraliggande kommuner inte kräver lägeskontroll för Attefall.
    Nåväl, bara att bita i det sura äpplet och idag var en ute från kommunens mätkontor à 1 050 kr i timmen.
    Jag visade med tumstock 2 meters utbyggnad (bara grunden är lagd) och 1 meter åt andra hållet. "Ser ju bra ut", tyckte han, därefter var förrättningen klar. 5 minuters jobb som kostar oss ca 2 000 kr i och med att det var en bit att resa för förrättningsmannen. Helt otroligt!
    Vad skulle man med mätningskompetens till när det bara gällde att lägga en tumstock och mäta upp en respektive två meter?
    Dock, inget ont om förrättningsmannen, han höll med om att det var ett konstigt krav från bygglovskontoret.

6. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Enligt riksdagens alla politiker så är det väldigt lätt att bygga. Bara lämna in en skiss och bygg!
    Enligt det senaste från Boverket så föreslår verkets chef att dom bostadslösa själva skall bygga sina hus.

Gott gotti gott gott!

En svensk snickare har tre års utbildning bakom sig. Därfter lika lång tid som lågavlönad praktikant- först därefter full betalning.

En byggnadsingenjör minst tre år- därefter praktik.

Vi går mot en utveckling där alla kan vara sina egna byggnadsingenjörer och sedan själv spika ihop huset. Det har vi sett på "arga snickaren".

Livet är som ett TV-program.

Skit i brandskydd, besiktningar, lägeskontroll, skorstensfejarmästare, handikappkrav miljöbestämmelser, hållfastighet, energi och fackliga krav!

Det skall va´gött å´ leva!

7. J
    Medlem · D · 1 081 inlägg

Jehu

Medlem
    Glappet mellan tjänstemännen, politikerna och verkligheten är idag ENORMT när de på kontoret är totalt paranoida om varenda detalj i bygget. Medan politiker säger att alla ändringar var avsedda att förenkla. Och de menar att byggandet ska skjuta fart omgående?
    Detta hänger inte ihop.
    Usla politiker.
    Usla tjänstemän.
    Ett havererat system.

8. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Vad är det som säger att ordinarie hus är rätt placerat? Förvånansvärt stort antal står fel på tomtmarken. Tycker bygglovschefens krav på mättekniker för Attefallshuset (utbyggnaden) är befogat.

Brasklappen att närliggande kommuner inte kräver lägeskontroll bevisar en sak: att i dessa kommuner är det fritt fram att fuska med placeringen en aning. Någon meter fel kanske vore lagom? Självfallet till sin egen fördel.

9. B
    Allvetare · Stockholm · 7 109 inlägg

b8q

Allvetare
    Jag pratade nyligen med en konsult i byggbranschen, som menade på att eftersom Attefallshus får uppföras helt utan hänsyn till vad detaljplanen säger (t.ex på prickmark), så gäller inte heller detaljplanens bestämmelser om VAD byggnaden får användas till. Dvs, så länge du inte kommer in på andra lagar (miljölagstiftning t.ex) så är det inget som hindrar att du har en industri, en svinstia eller liknande i ditt attefallshus!

10. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Industri eller svinstia.........dock, om du skall ha människor i byggnaden så gäller vissa regler.

Attefall är fina grejor det!

Hur lång utbildning fodras för att bli politiker?
    Svar= ingen

Byggnadsnämnderna bävar inför nästa dårskap.

11. O

olotor

Medlem
    Gäst:

Nu var det ganska gott om utrymme fram till 4,5 m gränsen och tanken var knappast att jag ska flytta det ursprungliga huset om det hade stått fel. Uppenbarligen tyckte inte heller mätteknikern att den frågan var aktuell.

12. O

olotor

Medlem
    Syftet med lagstiftningen var inte att hitta fastigheter som har felplacerade hus. Syftet var att förenkla byggandet för fastighetsägarna.

13. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Byggnadsnämderna har redan ganska bra uppfattning om felplacerade hus genom flygfoto, men jagar inte syndare. Så det är lugnt för dig.

Svensken är ju rejäl och korrekt, men vill gärna fuska lagom mycket med sin byggnation.

I ärlighetens namn så handlar Mehets inlägg antagligen om flerfamiljshus som rent tekniskt borde ha ett enhetligt godkännande i samtliga kommuner. Alltså tekniska lagkrav: tex. hiss, handikapp, brand etc. etc.

Problemet är att inga hus är lika. Vi vill ju inte ha tillbaka miljonprogrammet och att byggbranschen förvandlas till en rysk massproduktion som styr politikerna mot "godkänd" standardiserad öststats byggnation. Då blir nog många besvikna.

Mehmet kaplan vill nog gärna uppnå detta, och förvånansvärt nog också borgarna. Attefallslagen är ett tydligt exempel på förenkling a la Sovjet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.