54 457 läst ·
29 svar
54k läst
29 svar
Fönsterkarm rutten i underkant
Rätt eller fel, byggnadsvårdspolitiskt korrekt eller inte - jag använder plastiskt trä för att fylla ut håligheter och gamla skruvhål som på bilden i post #9. Om det går så kan du ju också sedan sidoförflytta vinkeljärnet en centimeter för att hitta "nytt trä" att skruva i. Tittar man på gamla fönster ser man inte sällan att något vinkeljärn är flyttat, sannolikt av den anledningen.
Det linoljekitt som fyller sprickorna kommer att hamna under fönsterbeslaget så att det skulle lossa beror nog då på att bågen inte är tillräckligt inoljad/mättad innan man sätter dit det igen. Samma orsak som gör att kittfalsen ramlar av i förtid...
Fyll gärna beslaget ( om det är "kupat") med kitt så att det inte finns möjlighet för fukt att "stanna" kvar mellan metallen och träbågen.
Tricket med att borra ur de gamla skruvhålen och sedan plugga med nya träplugg av bra kvalitet är att beslaget inte behöver flyttas, nog så viktigt att tänka på om beslaget är det som fönstret sedan ska hängas tillbaka på.
Hur du nu än gör så lycka till med renoveringen, man blir bra mallig när man faktiskt ser vad man kan åstadkomma med lite pyssel och tid istället för att hiva bågen på sophögen och köpa nya : )
Fyll gärna beslaget ( om det är "kupat") med kitt så att det inte finns möjlighet för fukt att "stanna" kvar mellan metallen och träbågen.
Tricket med att borra ur de gamla skruvhålen och sedan plugga med nya träplugg av bra kvalitet är att beslaget inte behöver flyttas, nog så viktigt att tänka på om beslaget är det som fönstret sedan ska hängas tillbaka på.
Hur du nu än gör så lycka till med renoveringen, man blir bra mallig när man faktiskt ser vad man kan åstadkomma med lite pyssel och tid istället för att hiva bågen på sophögen och köpa nya : )
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Ser inte farligt ut alls. Skulle endast kitta dem. Tycker dessa är utmärkta råd:
Detta kommer förebygga att det uppkommer ny röta i bågen...jernera skrev:
Bra lösning. Som jernera säger, leta bara ordentlig kvalitet på pluggen och kör inte på standardköp.jernera skrev:
Fönsterkitt under beslaget är ett bra råd, gör jag alltid.
Plugg gör du enkelt själv, lätt att anpassa storleken efter behov jmf med att köpa plugg. Gör dom tex av tätvuxen furu. Spräcker du fram dem istället för att såga så får du dem precis i fiberriktningen, men det är helt ok att såga. Fasa av kanterna med kniv, om du vill kan du behålla de sista mm fyrkantiga, snyggt och tätar till lite extra på utsidan. Men visst, köpa plugg går ju också.
Redigerat:
Tack för bra svar!
Sommaren gick i ett huj och en dränering kom mellan så fönsterna är ännu inte målade. Vi har några dagar framför oss av väder varmare än 10grader så jag tänker ge mig på karmen (som jag ju inte kan ta in). Jag är osäker om jag ska impregnera (50/50 rå linolja terpentin) innan jag grundmålar (50%färg, 35%rå linolja och 15% terpentin). Och efter hur lång tid kan man måla i så fall? Direkt?
Sommaren gick i ett huj och en dränering kom mellan så fönsterna är ännu inte målade. Vi har några dagar framför oss av väder varmare än 10grader så jag tänker ge mig på karmen (som jag ju inte kan ta in). Jag är osäker om jag ska impregnera (50/50 rå linolja terpentin) innan jag grundmålar (50%färg, 35%rå linolja och 15% terpentin). Och efter hur lång tid kan man måla i så fall? Direkt?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Du kan måla igen så fort färgen är torr men linoljefärg håller bäst om man väntar ett tag mellan varje strykning. Om fönsterbågen ser ut som dina under hörnbeslagen så spelar det inte jättestor roll om du väljer att plugga igen med vanlig träplugg eller blompinnematerial eller om du lägger tid på att karva till kärnfurpluggar. Använd inget spackel till sprickor eller hålen under beslag, för det kommer bara att släppa sen. Bågarna är redan uttorkade och kan inte bli 100 % bra igen, så kör en medelväg och olja dom noga innan målning. Du kan använda kokt linolja utan terpentin när du oljar för oljan suger in ändå.
Du kan också använda vanligt linoljekitt till glasen, någon skrev att de lätt släpper men gör det de så beror det på att de är fukt i träet. Antingen från kondens på insidan eller att träet suger fukt underifrån.
Dessutom talar fönstret om för dig då att något är fel innan det ruttnat bort helt, vilket kan ske utan att man ser det med moderna kitt.
Du kan också använda vanligt linoljekitt till glasen, någon skrev att de lätt släpper men gör det de så beror det på att de är fukt i träet. Antingen från kondens på insidan eller att träet suger fukt underifrån.
Dessutom talar fönstret om för dig då att något är fel innan det ruttnat bort helt, vilket kan ske utan att man ser det med moderna kitt.
Spelar inte så stor roll, suger träet in mer olja så olja lite till ( i nederkant iaf.)annars grundmåla. 5 minuter eller 1 månad gör ingen skillnad på slutresultatet. Är det kvar olja som inte sugit in så torka av det med en trasa som du stoppar i en plastpåse tillsammans med lite vatten för att förhindra självantändning. ( jag har sett det hända så det är ingen skröna).
Nu är karmarna i alla fall målade.
Intressant det där med Linoljetrasor; det hela handlar ju om att det inne i trasan bli varmt och värmeutvecklingen ökar på rekationshastigheten; en självkatalyserad reaktion alltså. Men om man hänger upp trasorna borde inte samma värme kunna uppnås eftersom avkylningen blir effektivare. Iaktagelse som stöder detta; inoljade ytor tar inte fyr!
Intressant det där med Linoljetrasor; det hela handlar ju om att det inne i trasan bli varmt och värmeutvecklingen ökar på rekationshastigheten; en självkatalyserad reaktion alltså. Men om man hänger upp trasorna borde inte samma värme kunna uppnås eftersom avkylningen blir effektivare. Iaktagelse som stöder detta; inoljade ytor tar inte fyr!
Stämmer fint det du säger. Jag brukar fuska lite och bara lägga ut dom i en plåtspann om jag ska va ärlig. Men aldrig packa ihop dom hårt.
Men ett annat område som kan vara farligt är om man oljar golv där det finns spån under t.ex. och oljan läggs på för flödigt så den kan rinna ner i springor, lite otur där så kan man prata om att leka med elden..
Men ett annat område som kan vara farligt är om man oljar golv där det finns spån under t.ex. och oljan läggs på för flödigt så den kan rinna ner i springor, lite otur där så kan man prata om att leka med elden..
Klicka här för att svara