10 499 läst ·
36 svar
10k läst
36 svar
Focus Eco Nature 40+Laddomat 21 Uppdatering
Hej Hej,
Jag har problem med att pannan känner av pannvattnet 9-10 grader mer än vad laddomat/tankar gör. Detta gör att jag bara får upp tankarna till 80 grader innan den bryter fläkten och har vart så sen pannan var ny är det så för er andra också eller är det något fel på min?
Jag har problem med att pannan känner av pannvattnet 9-10 grader mer än vad laddomat/tankar gör. Detta gör att jag bara får upp tankarna till 80 grader innan den bryter fläkten och har vart så sen pannan var ny är det så för er andra också eller är det något fel på min?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
HeHeHe, du kan isolera tempgivarna lite med sån här vit duk som är värmebeständig, jag vet inte vad den heter, det har jag gjort. Vet inte var man får tag i den men vet att glasblåsarna använder den, den är ca 1 mm tjock.
Drog igång en brasa idag och tänkte prova lite inställningar, öppnade öp ganska rejält och viket drag det blev har eldat med lite primär förrut men inte riktigt fått till en bra låga men idag blev det andra bullar. Detta kan bero på att up varit helt igenkorkat tidigare, kunde nämligen inte öppna öp speciellt mycket förrän det blev slammer i vippspjället och baktändningar. Gjorde samtidigt en annan ändring och drog igen sekundärspjället lite då helt plötsligt blev förbränningen helt perfekt. Måste säga att det tar tid att lära sig eftersom förutsättningarna ändras en inställning är bra vid en slags ved och en annan så måste man justera, vore gott med en lmbdastyrd panna nästa gång. Vilka inställningar kör ni med samma panna?
Jag tror inte det är fel på den, min visade också 9-10 grader för mycket. Jag isolerade min givare med ett eller två lager sån där matta sedan skruvade jag upp fläkttermostaten och satte överhettningsskyddet i isoleringen utanför. Så nu kan jag elda upp till 95 grader vid 96-98 stänger fläkttermostaten av fläkten MEN det viktigaste i mitt fall och det bästa jag har gjort va att sätta i 72 graders patron i Laddomaten sätta fläkttermostat på ca 70 grader och ladda tankarna till ca 80-85 grader rakt igenom, jag har varit uppe i 90 rakt igenom men sista 5-10 graderna får man passa lite. En genomsnittlig eldning blir det
Det jag skrev i inlägg 21 verkar inte så bra detta var FEL, nu har jag efter väldigt mycket vridande på spjällen hit och dit kommit fram till att: ÖP öppet ca 1 cm UP öppet ca 8mm S öppet ca 8 mm
idag första gången helt otroligt så lirar Laddomat och panna perfekt som jag vill...
Pannan går upp och Laddomat startar, term-patron öppnar vid 72 och ligger kavar och ökar jämnt, detta har inte hänt förrut utan den har pulserat från ca 77-82 grader ganska irriterande. Har läst om flera andra eldare att så ska Laddomaten funka, men inte för mig. Min slutsats är att mina spjäll har varit alldeles för öppna speciellt sekundären, ca 3cm öppen förrut mot 8 mm nu. Att det ska ta sån tid att lära sig att elda i en panna, men skam den som ger sig.
idag första gången helt otroligt så lirar Laddomat och panna perfekt som jag vill...
Pannan går upp och Laddomat startar, term-patron öppnar vid 72 och ligger kavar och ökar jämnt, detta har inte hänt förrut utan den har pulserat från ca 77-82 grader ganska irriterande. Har läst om flera andra eldare att så ska Laddomaten funka, men inte för mig. Min slutsats är att mina spjäll har varit alldeles för öppna speciellt sekundären, ca 3cm öppen förrut mot 8 mm nu. Att det ska ta sån tid att lära sig att elda i en panna, men skam den som ger sig.
Bytte till 78:a graders patron i Laddomat i går vg kolla logg Kommentarer ? Vilken verkar bäst? Kan bara konstatera att det är stabilt läge just nu....
Din lördagseldning tycker jag ser fin ut, snabbt och stabilt upp i effekt och temp för laddkretsen, kortare total eldningscykel verkar det som också.silversmeden skrev:
Tack för respons, ökade spjällen (effekten lite) idag blev lite bättre förbränning. Temperatur Laddomat 90 (tempm uppe) 78 (tempm vä) 30 (tempm hö) Panntemp samma som laddtemp.
Kikade lite på din logg. redan börjat elda varje dag?
Helt sjukt att det går att följa nån annans eldande 50mil bort.
Dessutom oroväckande nördigt att jag kollar.
För mycket surfande här på sista tiden har fått mig att vilja bygga om hela min anläggning. Tur att det är så in i helvete dyrt att jag ska lyckas komma på andra tankar. Idéer mena jag ju.
Kul att du fått det att funka bra!
Helt sjukt att det går att följa nån annans eldande 50mil bort.
Dessutom oroväckande nördigt att jag kollar.
För mycket surfande här på sista tiden har fått mig att vilja bygga om hela min anläggning. Tur att det är så in i helvete dyrt att jag ska lyckas komma på andra tankar. Idéer mena jag ju.
Kul att du fått det att funka bra!
Ja nu håller jag på med att justera slingorna till GV och blir inte riktigt klok på om jag ska köra mycket flöde eller lite, nu eldar jag som jag gjorde när det var ca -10 grader ute??? Har idag öppnat till ca 2 liter/min på de stora slingorna. Har kört ca 1 liter/min förrut.