För att få samma musik i flera rum krävs ju någon form av nätverk som kopplar ihop anläggningarna med varandra vilket i praktiken betyder trådlöst i ett redan bygg hus, till exempel WLAN med Sound Bridge eller liknande.
Ett annat alternativ jag funderar på är att använda en FM sändare på "master" anläggningen och använda recieverns radio i de övriga anläggningarna för att ta emot musiken från "mastern" eftersom det nu är tillåtet att ha svaga FM sändare med några meters räckvidd, främst för att länka ihop MP3 spelare med andra anläggningar hemma eller i bilen. Det finns mängder att välja på för några hundralappar och min tanke är att koppla in en sådan till "master" systemet och sedan ratta in samma musik i köket och andra rum.
Är det någon som har provat hur en sån här FM sändare fungerar i ett hus med väggar som dämpar signalen och hur lång räckvidden blir? Enligt PTS får sändaren vara på max 50nW men jag vet inte hur starka "MP3 sändarna" är men de kanske är svagare eftersom de måste ta hänsyn till batterikapaciteten i MP3 spelaren.

Ska det inte vara 50mW?

50nW är ruggigt lite. ungefär en 500 del av vad en vanlig lysdiod tar. Oavsett vilket så är det försumbart i förhållande till vad resten av en mp3 spelare förbrukar så de lär nog använda nära maxeffekt för att fungera så bra som möjligt

PTS skriver "högst 50 nW effektivt utstrålad effekt, e.r.p." så det är ingen strålningskanon precis...  ;)

Jag köpte en på Kjell o Co för 299 för några månader sen, nu finns samma på Clas O för 149...

Räckvidden är inte alls bra och kommer troligen funka mycket dåligt mellan väggarna i huset. Jag förlängde antennen och fick lite bättre räckvidd, men ändå inte speciellt bra.
Kör WLAN istället om du kan...

Hur man kan modda en Belkin Tunecast.
http://www.jiggybyte.com/tunecast.php
http://www.jiggybyte.com/indexanon.php

Jag har sedan ca 5 år tillbaks använt en iTrip (FM-sändare) till min iPod och jag kan säga att det fungerar mycket bra upp till ca 3 - 4 meters avstånd utan väggar emellan. Blir det mer avstånd än så, fungerar det inte alls bra, brusar om man ens får nåt ljud...

WLAN är ett bra alternativ men då måste jag ha en separat mottagare vid varje system vilket jag slipper om det går att använda FM bandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.