Denna del verkar ha gått sönder också, den kanske man måste byta?
Hand håller en trasig blå o-ring som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligen upptäckte jag att o-ringen till slanganslutningen är trasig, så att det läcker ur det hålet köper jag, den får jag byta

Min utkastare sprutade också efter vinterns minusgrader.
Det märkliga är att jag tog isär allt och satte ihop igen och sen var den bra igen. Så jag har ingen aning om vad felet var men kan man kanske tänka sig att klämringskopplingen längst bak har tryckts ut av att man dragit åt kranen för hårt?!? Ingen aning..
En utkastare med klämringskoppling och en röd pil som pekar på kopplingen.
Skapa konto

• Gilla
Stenko och 1 till
  • Laddar…
Lutar åt att jag köper en helt ny vattenutkastare och bara byter ut den. Får psykbryt av att stå med iskallt vatten överallt och inte få det att funka...

• Haha
  • Gilla
Svante6 och 1 till
  • Laddar…
När det fryser och det finns lite vatten kvar i den så är det vanligt att klämringen längst bak skjuter ut lite. Så gör en markering. Släpp mutter. Slå lite nätt och kolla märkningen, åkte den in så är allt klart. Annars får man lossa mutter helt och endast skjuta in klämringen.
Spänn och se glad ut

• Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Tack, det låter som något jag borde prova innan jag köper nytt. Tyvärr är jag för dum för att förstå vilken mutter jag ska skruva på och vart jag ska slå. Är det den stora muttern som man ser mitt på denna bild? Lossa den och banka på den 90-gradiga anslutningen?

Väggmonterad vattenanslutning med en stor mässingsmutter och en 90-gradig koppling synlig.
Skapa konto

A Alexn72 skrev:
När det fryser och det finns lite vatten kvar i den så är det vanligt att klämringen längst bak skjuter ut lite.
Så det är sannolikt det som hänt min utkastade också, då. Tack!

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Tack, det låter som något jag borde prova innan jag köper nytt. Tyvärr är jag för dum för att förstå vilken mutter jag ska skruva på och vart jag ska slå. Är det den stora muttern som man ser mitt på denna bild? Lossa den och banka på den 90-gradiga anslutningen?

[bild]
Lossa på den gula
Och slå lite lätt enligt röd pil.

• Rörmokarverktyg med markeringar för att lossa och knacka lätt på en komponent.
    Skapa konto
  • Gilla
JohnnyKeba och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Lossa på den gula
Och slå lite lätt enligt röd pil.
Tusen tack!

• Gilla
Adam Petersson1
  • Laddar…
Har identifierat ytterligare en potentiell anledning till läckaget, O-ringen på spindeln var slut och hade ramlat loss

En sliten och avtagen O-ring bredvid en spindelventil på ett brunaktigt papper.
Skapa konto

• Gilla
Svante6 och 1 till
  • Laddar…
Så jag köpte en ny utkastare och började montera. Glad i hågen var jag tills jag upptäckte att kopplingen mellan vatten inifrån huset till utkastare inte passar. På utkastare är det vatette dy15 vilket inte säger mig någonting, och slangen slutar med en ände som ser ut enl nedan. Finns även delar till den gamla kopplingen, enl nedan.

Vad tar jag mig till? Finns det någon form av adapter? Jag blir helt snurrig av alla halvtum och trekvarttum och dy15 och 18 och allt vad det är...
Väggmonterad vattenutkastare med inkompatibel koppling och delar av den gamla installationen.
Skapa konto
Närbild på en svart vattenslang med texten "PREFIT PEXc PN10" mot en otydlig bakgrund.
Skapa konto
En hand håller en svart slang med en metallkoppling mot en vit grov vägg.
Skapa konto
Hand håller en koppling för vattenledning märkt med "PRK" och en okopplad slangände mot en vit vägg.
Skapa konto

Vad är det för utkastare du har köpt? 90grades vinkeln ser inte ut som att ha en spindel hela vägen in utan som en vanlig 90gradare.

Bra då blev det rätt där iaf. Såg bara dåligt på din bild. Ang dimensioner får någon med bättre ögon och vana hjälpa till med.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Fick till det till slut. Tack för all hjälp
Väggmonterad kran med gulkantad snabbkoppling och slangen kopplad, installerad bredvid husvägg.
Skapa konto
En nyligen installerad röranslutning med slang och kopplingar mot en vit vägg nära elektriska lådor.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Svante6 och 4 till
  • Laddar…
Jag har en vattenutkastare med varm och kallvatten. Vi har sällan/aldrig använt varmvattnet. Men nu läcker det ur ventilhålet för värme när man försöker stänga denna. När man försöker stänga ventilen är det som att det kuggar över precis innan man tror att man har stängt, vad kan det bero på? Det läcker ingenting när ventilen är öppen, så i nuläget står den så i väntan på action från mig.

Efter att ha läst tråden verkar det som att det är isärmontering och inspektion som gäller. Går detta att göra enbart från utsidan? Insidan ligger 15 meter in i krypgrunden så hade varit skönt att slippa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.