87 589 läst ·
60 svar
88k läst
60 svar
FM Mattsson vattenutkastare läcker
Min utkastare sprutade också efter vinterns minusgrader.
Det märkliga är att jag tog isär allt och satte ihop igen och sen var den bra igen. Så jag har ingen aning om vad felet var men kan man kanske tänka sig att klämringskopplingen längst bak har tryckts ut av att man dragit åt kranen för hårt?!? Ingen aning..
Det märkliga är att jag tog isär allt och satte ihop igen och sen var den bra igen. Så jag har ingen aning om vad felet var men kan man kanske tänka sig att klämringskopplingen längst bak har tryckts ut av att man dragit åt kranen för hårt?!? Ingen aning..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutar åt att jag köper en helt ny vattenutkastare och bara byter ut den. Får psykbryt av att stå med iskallt vatten överallt och inte få det att funka...
När det fryser och det finns lite vatten kvar i den så är det vanligt att klämringen längst bak skjuter ut lite. Så gör en markering. Släpp mutter. Slå lite nätt och kolla märkningen, åkte den in så är allt klart. Annars får man lossa mutter helt och endast skjuta in klämringen.
Spänn och se glad ut
Spänn och se glad ut
Tack, det låter som något jag borde prova innan jag köper nytt. Tyvärr är jag för dum för att förstå vilken mutter jag ska skruva på och vart jag ska slå. Är det den stora muttern som man ser mitt på denna bild? Lossa den och banka på den 90-gradiga anslutningen?
Logga in
Skapa konto
Lossa på den gulaJohnnyKeba skrev:
Och slå lite lätt enligt röd pil.
Så jag köpte en ny utkastare och började montera. Glad i hågen var jag tills jag upptäckte att kopplingen mellan vatten inifrån huset till utkastare inte passar. På utkastare är det vatette dy15 vilket inte säger mig någonting, och slangen slutar med en ände som ser ut enl nedan. Finns även delar till den gamla kopplingen, enl nedan.
Vad tar jag mig till? Finns det någon form av adapter? Jag blir helt snurrig av alla halvtum och trekvarttum och dy15 och 18 och allt vad det är...
Vad tar jag mig till? Finns det någon form av adapter? Jag blir helt snurrig av alla halvtum och trekvarttum och dy15 och 18 och allt vad det är...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad är det för utkastare du har köpt? 90grades vinkeln ser inte ut som att ha en spindel hela vägen in utan som en vanlig 90gradare.
Köpte denna:
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare
Bra då blev det rätt där iaf. Såg bara dåligt på din bild. Ang dimensioner får någon med bättre ögon och vana hjälpa till med.
Jag har en vattenutkastare med varm och kallvatten. Vi har sällan/aldrig använt varmvattnet. Men nu läcker det ur ventilhålet för värme när man försöker stänga denna. När man försöker stänga ventilen är det som att det kuggar över precis innan man tror att man har stängt, vad kan det bero på? Det läcker ingenting när ventilen är öppen, så i nuläget står den så i väntan på action från mig.
Efter att ha läst tråden verkar det som att det är isärmontering och inspektion som gäller. Går detta att göra enbart från utsidan? Insidan ligger 15 meter in i krypgrunden så hade varit skönt att slippa
Efter att ha läst tråden verkar det som att det är isärmontering och inspektion som gäller. Går detta att göra enbart från utsidan? Insidan ligger 15 meter in i krypgrunden så hade varit skönt att slippa