87 541 läst ·
60 svar
88k läst
60 svar
FM Mattsson vattenutkastare läcker
Grannen brevid oss har likadant. Jag tror det har att göra med längden på spindeln. Att den kanske är kapad lite för kort och att den då hamnar i fel position men att man genom att skruva ut den längre så hamnar den till slut rätt. Men det är bara min teori. Jag låter det vara och skruvar förbi läcket så fort jag kan när jag ska köra slangen.
Samma på min. Har beställt en ny som jag inte installerat än. Hoppas det löser sig då. Jag vill ha noll läckage..H hyrbil skrev:
Jag har varit riktigt dålig med återkoppling här på forumet. Men här kommer litegrann iallafall!
Hos min dubbla utkastare (varm/kall) var problemet följande;
Vid enbart varmvatten på lite/fullt spett så läckte det ur kranöverdelen (den man skruvar i) på kallvattnet. Vid kallvatten på lite->halvfull fart så droppade det ur kranöverdelen på kallvatten. Vid fullt spett på kallvatten = torrt, så länge det inte fanns motstånd på andra sidan slangen.
Mitt problem uppkom efter en frysning och svaret fick vänta tills här om kvällen - spindeln hade blivit som en högsommarvarm järnvägsräls med ordentliga solkurvor, bilden är tagen efter en stunds riktning.
Jag löste det med att rikta upp spindeln så gott det gick, därefter shimsade jag spindeln några mm (se bild) med rostfri bricka m5. Spindeln ska sticka ut 1,5mm +/- 0,5mm från kranöverdelens anliggningsyta (bild) så detta kontrollerade jag genom att skruva bort ventilhuset (#6 på bild) genom att ställa spindeln på 1,5mm på utsidan och sedan mäta på insidan från röret till käglan. Där skiljde det 4mm.
Hoppas ni hänger med, det har varit en lång dag
Hos min dubbla utkastare (varm/kall) var problemet följande;
Vid enbart varmvatten på lite/fullt spett så läckte det ur kranöverdelen (den man skruvar i) på kallvattnet. Vid kallvatten på lite->halvfull fart så droppade det ur kranöverdelen på kallvatten. Vid fullt spett på kallvatten = torrt, så länge det inte fanns motstånd på andra sidan slangen.
Mitt problem uppkom efter en frysning och svaret fick vänta tills här om kvällen - spindeln hade blivit som en högsommarvarm järnvägsräls med ordentliga solkurvor, bilden är tagen efter en stunds riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag löste det med att rikta upp spindeln så gott det gick, därefter shimsade jag spindeln några mm (se bild) med rostfri bricka m5. Spindeln ska sticka ut 1,5mm +/- 0,5mm från kranöverdelens anliggningsyta (bild) så detta kontrollerade jag genom att skruva bort ventilhuset (#6 på bild) genom att ställa spindeln på 1,5mm på utsidan och sedan mäta på insidan från röret till käglan. Där skiljde det 4mm.
Hoppas ni hänger med, det har varit en lång dag
Jamen så kan du ju inte ha det, blir ju enorma mängder spill efter ett tagBösahus skrev:
Kan du stänga flödet inne i väntan på att du får tag i VVSarn?
Precis så där hade jag det också, och då var felet att spindeln (2(den långa stången till krankäglan)) var för kort - i mitt fall pga. den blivit åtskruvad alldeles för hårt alternativt frusit eller båda i samverkan.
Stäng av vattnet, skruva ur kranöverdelarna(1), och kika hur mycket spindlarna (2) sticker ut från godset på kranen. 1-2mm ska dom sticka ut i den bästa av världar. Gör dom inte det så är dom för korta.
Mina var för korta pga böjning så det löste jag med att trä på rostfria brickor på piggen på spindeln, schimsa lika många mm som skiljer från piggens optimala 1-2mm utanför och vart den är för dig, förmodligen några mm innanför.
Hoppas jag var tydlig nog, men gör detta innan du ringer ut en röris som ska ha 1500:- för besväret!
Stäng av vattnet, skruva ur kranöverdelarna(1), och kika hur mycket spindlarna (2) sticker ut från godset på kranen. 1-2mm ska dom sticka ut i den bästa av världar. Gör dom inte det så är dom för korta.
Mina var för korta pga böjning så det löste jag med att trä på rostfria brickor på piggen på spindeln, schimsa lika många mm som skiljer från piggens optimala 1-2mm utanför och vart den är för dig, förmodligen några mm innanför.
Hoppas jag var tydlig nog, men gör detta innan du ringer ut en röris som ska ha 1500:- för besväret!
Alltså det är bara när jag har vattnet igång, det går att stänga av. Men det rinner minst i fel hål när jag öppnar kranen ordentligt. Smygvattning ger störst biflöde.TomasJor skrev:
Så modig har jag inte varit...än.Krilleman skrev:
Inser att det är dags att läsa på lite om hur den ska funka...sen så får jag ta på mej rörmokarekepsen.
Kan denna spindel vara för lång? Vad får man då för symptom?
Glöm inte att ha vattenutkastarens båda sidor öppna under denna procedur som jag beskrev ovan.
Är spindlarna för långa har du problem att öppna flödet fullt.
Det fanns visst fler felorsaker till ditt syndrom:
https://www.fmmattsson.com/ResourceFiles/Documents/44986.pdf
Är spindlarna för långa har du problem att öppna flödet fullt.
Det fanns visst fler felorsaker till ditt syndrom:
https://www.fmmattsson.com/ResourceFiles/Documents/44986.pdf
Kanske bra att ha en reservspindel hemma, om man råkar bli våldsam.Krilleman skrev: